• ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
  • کد خبر: 53674
فولاد

ظاهرا یک حباب در سهام فولاد در حال شکل گیری است. بیماری کرونا صنعت فولاد آمریکا را در بهار سال گذشته به زانو درآورد و تولیدکنندگان را مجبور به توقف تولید کرد. اما با احیا مجدد اقتصاد، کارخانه ها به کندی شروع به تولید کردند و این امر باعث کمبود گسترده فولاد شد.

   به گزارش «کالاخبر» به نقل از فولاد ایران، بازگشایی اقتصاد رونق فولاد را فوق العاده تحریک کرده است. اما تیمنا تانرز، تحلیلگر بانک آمریکا آن را یک حباب نامید و گفت: "این امر کوتاه مدت خواهد بود."

قیمت ورق گرم آمریکا که سال گذشته در حدود ۴۶۰ دلار بود، در حال حاضر در حدود ۱۵۰۰ دلار در هر تن است که یک رکورد بی سابقه و تقریباً سه برابر میانگین ۲۰ ساله است. به همین ترتیب، ارزش سهام فولادی نیز سر به فلک گذاشته است. با توجه به اینکه کمبود و وحشت باعث افزایش قیمت ها و سهام فولاد شده، تانرز پیش بینی می کند که با همتراز شدن سطح عرضه و تقاضا، این روند معکوس خواهد شد. وی در گزارش خود را با عنوان "سهام فولاد در یک حباب" گفت: "انتظار داریم این روند اصلاح شود و اغلب وقتی اصلاح می شود، بیش از حد پیش می رود."

خبر خوب، حداقل برای خریداران فولاد، این است که طبق اظهار تحلیلگران تمام ظرفیت تولید فولاد ایالات متحده که در طی کرونا تعطیل شده بود، بازگشته است و به همین دلیل اظهار کرد که این کمبود به زودی پایان می یابد و باعث سقوط قیمت فولاد می شود.

البته شاید کسانی که پیش بینی می کنند قیمت فولاد روند نزولی داشته باشد، قدرت بهبود اقتصاد جهانی را دست کم گرفته اند. رونق طولانی تر اقتصادی می تواند تقاضای فولاد و به طبع آن قیمت ها را بالا نگه دارد. مسئله دیگر این است که آیا مقررات سختگیرانه زیست محیطی در چین آیا می تواند عرضه فولاد در آنجا را محدود کند یا خیر؟ از طرف دیگر، موضوع تعرفه فولادهای وارداتی است که دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ برای تقویت صنعت داخلی وضع کرده است. اگر دولت بایدن حتی برخی از این تعرفه ها را نیز لغو کند، محدودیت های عرضه کمتر شده و باعث فشار روی قیمت فولاد خواهد شد. تانرز معتقد است که احتمالاً در ۱۲ ماه آینده این اتفاق می افتد.

وی گفت: "ما در حال محافظت از صنعتی هستیم که در آن کمبود وجود دارد و قیمت ها تقریباً سه برابر میانگین گذشته هستند."

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها