• ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
  • کد خبر: 53735
فولاد

انتظار می رود تقاضای جهانی فولاد در سال جاری ۵.۸ درصد و در سال آینده ۲.۷ درصد رشد کند که بیش از کاهش ۰.۲ درصدی تقاضا در سال ۲۰۲۰ است. براساس پیش بینی کوتاه مدت انجمن جهانی فولاد، به معنای واقعی در سال جاری به ۱۰۲ میلیون تن فولاد اضافه نیاز خواهد بود. این انجمن در ادامه از تقاضای اضافی ۵۰.۶ میلیون تنی فولاد در سال ۲۰۲۲ گزارش داده است. در مطلبی که در ادامه می خوانید به بررسی زمان بازگشت تقاضای فولاد در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه پرداخته شده است.

به گزارش «کالاخبر»؛ Saeed Ghumran Al Remeithi رئیس کمیته اقتصادی انجمن جهانی فولاد اظهار داشت: علی رغم تاثیر مخرب همه گیری کرونا در زندگی و معیشت، صنعت جهانی فولاد آنقدر خوش شانس بود که فقط با انقباض جزئی در تقاضای فولاد، سال ۲۰۲۰ را به پایان رساند. این امر به دلیل بهبودی شگفت آور تقاضای چین با ثبت رشد ۹.۱ درصدی بود و این درحالی بود که تقاضای فولاد در سایر نقاط جهان افت ۱۰ درصدی داشته است.

در سال های آینده تقاضای فولاد کاملا بهبود می یابد و این بهبودی هم در کشورهای توسعه یافته رقم خواهد خورد و هم در کشورهای در حال توسعه، چراکه این درخواست ها توسط تقاضاهای سرکوب شده و همچنین برنامه های اصلاح طلبانه دولت ها حمایت می شوند. با این حال، در اکثر اقتصادهای توسعه یافته، بازگشت تقاضا به قبل از همه گیری کرونا چند سال به طول خواهد انجامید. پیشرفت مداوم واکسیناسیون اجازه بازگشت تدریجی به شرایط نرمال را در کشورهای بزرگ مصرف کننده فولاد فراهم می کند.

این مقام مسئول گفت: در حالی که امید می رود بدترین بیماری همه گیر تاریخ بشریت در حال گذر باشد اما برای باقیمانده سال ۲۰۲۱ هنوز هم عدم اطمینان هایی وجود دارد. جهش ویروس و پیشرفت کند واکسیناسون، برداشتن سیاست های پولی حمایتی دولت ها، تنش های تجاری میان کشورها می تواند بر بهبود پیش بینی ها از بازار فولاد تاثیرگذار باشد.

با این حال در سال های آینده تقاضای فولاد هم در کشورهای در حال توسعه و هم توسعه یافته به طور قابل توجهی بهبود می یابد.

در پیش بینی مثبت انجمن جهانی فولاد به شدت بر بهبود سریع اقتصاد چین از همه گیری کرونا که تقریبا تمامی فعالیت های اقتصادی خود را تا ماه می ۲۰۲۰ از سر گرفته بود، تاکید شده است. بازگشت بخش ساخت و ساز این کشور از آوریل ۲۰۲۰ رقم خورد که این بازگشت ناشی از توسعه سرمایه گذاری در زیرساخت ها بوده است. در واقع پروژه های تعریف شده توسط دولت برای حمایت از بهبود اقتصادی، منجر به افزایش تقاضای فولاد در سال جاری و سال آینده خواهد شد. با این حال اقدامات دولت برای کاهش سرعت رشد در بخش سرمایه گذاری املاک و مستغلات می تواند یک اثر تثبیت کننده داشته باشد به طوری که انتظار می رود تقاضای فولاد چین در سال ۲۰۲۱ رشد ۳ درصدی یابد اما با کاهش اثر محرک ها، احتمالا در سال ۲۰۲۲ به یک درصد رشد خواهد رسید.

در سایر نقاط جهان، اقتصادهای پیشرفته نیز از محرک های مالی قابل توجهی بهره برده اند که منجر به جهش مجدد در فعالیت های اقتصادی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ شد اما در پایان سال ۲۰۲۰ هنوز سطح تقاضا پایین تر از سطح قبل از همه گیری ویروس بود که منجر به افت ۱۲.۷ درصدی تقاضا در کشورهای پیشرفته در سال ۲۰۲۰ شد.

با این حال بهبود تقاضای فولاد در کشورهای پیشرفته طی سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به ترتیب با رشد ۸.۲ درصد و ۴.۲ درصد تخمین زده می شود. لذا انتظار می رود تقاضای فولاد در این کشورها در سال ۲۰۲۲ کمتر از سطح ۲۰۱۹ باشد.

پیشنهاد مالی آمریکا برای حجم سرمایه گذاری قابل توجه در زیرساخت ها طی دوره چند ساله، در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ توسط کنگره مورد بررسی قرار خواهد گرفت و ممکن است پتانسیل بالای تقاضای فولاد را در بلند مدت رقم بزند.

در اتحادیه اروپا یز چنین تصوری وجود دارد و انتظار می رود بهبود در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ رقم بخورد که ناشی از رشد تمامی بخش های مصرف کننده فولاد به ویژه صنایع خودروسازی و ساخت و ساز خواهد بود.

در مقابل انتظار می رود بهبود تقاضای فولاد در ژاپن متوسط باشد درحالی که کره جنوبی برای کمک به بهبود اقتصاد خود به بخش های خودروسازی و کشتی سازی متکی است. با این وجود انتظار نمی رود تقاضای فولاد این کشور در سال ۲۰۲۲ به سطح قبل از همه گیری کرونا بازگردد.
از میان کشورهای در حال توسعه مورد بررسی در این گزارش، هند که با یک دوره طولانی و شدید قرنطینه مواجه شد و کاهش ۱۳.۷ درصدی تقاضا در سال ۲۰۲۰ در این کشور رقم خورد، ضربه سنگینی را متحمل شد.

در حالی که چین قدرتمند به پیش می رود سایر کشورهای در حال توسعه اقبال کمتری دارند. به طور کلی اقتصادهای در حال توسعه به استثنای چین نسبت به اقتصادهای پیشرفته، بیشتر از بیماری همه گیر کرونا رنج می برند. در نتیجه تقاضای فولاد در اقتصادهای در حال توسعه به استثنای چین در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۷.۸ درصد کاهش یافت که هند، کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا و کشورهای آمریکای لاتین بیشترین آسیب را دیدند. با این وجود انجمن جهانی فولاد انتظار دارد با تحقق حمایت های مالی دولت ها در زیرساخت ها، یک بازگشت سریع در کشورهای در حال توسعه داشته باشیم. انتظار می رود رشد تقاضای فولاد از سوی کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به ترتیب ۱۰.۲ درصد و ۵.۲ درصد باشد. اگرچه هند در سال ۲۰۲۰ افت ۱۳.۷ درصدی را در تقاضای فولاد تجربه کرد و ضربه سنگینی را متحمل شد اما برای سال جاری جهش ۱۹.۸ درصدی را انتظار دارد، هر چند که موج جدید کرونا در این کشور می تواند این پیش بینی را زیر سوال ببرد.

در همین حال کشورهای ASEAN نابسامانی هایی را در پروژه های ساختمانی مشاهده می کنند که بر تقاضای فولاد تاثیرگذار بوده و آنرا دچار اخلال می کند. مالزی و فیلیپین بیشترین آسیب را در میان این کشورها دیده درحالی که ویتنام و اندونزی کاهش متوسط تقاضای فولاد را تجربه کرده اند.

از سوی دیگر تقاضای فولاد مکزیک با کاهش تولید خودرو و سرمایه گذاری متوقف شده است اگرچه بهبود سریع در بخش خودرو و اقتصادهای قدرتمند نظیر آمریکا از بهبود تقاضای فولاد مکزیک در سال ۲۰۲۱ حمایت خواهد کرد.

در روسیه امیدها این است که طرح های ملی این کشور از پروژه ها حمایت کرده و بهبود متوسط تقاضای فولاد در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را رقم بزند.

در سال ۲۰۲۰ در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منطقه منا) پروژه های ساختمانی لغو گردید و افت قیمت نفت با کاهش تقاضای فولاد همزمان شده و افت ۹.۵ درصدی را رقم زد. بازیابی در این منطقه انتظار می رود در حد متوسط باشد.

با نگاهی به بخش های مصرف کننده و متقاضی فولاد شامل ساخت و ساز، خودروسازی و ماشین آلات می توان دید که تمامی این بخش ها با همه گیری کرونا نابود شدند. بخش خودرو در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ سخت ترین ضربه و آسیب را از همه گیری کرونا تجربه کرد اما این بخش انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ با پیشتازی آمریکا به شدت بهبود یابد. با این حال انتظار نمی رود صنعت خودروسازی جهان تا سال ۲۰۲۲ به سطح ۲۰۱۹ بازگردد. علیرغم بهبود سریع تر از انتظار تقاضا، این بخش در اوایل سال ۲۰۲۱ با محدودیت های زنجیره تامین دیگری به نام کمبود نیمه هادی ها و سایر قطعات مواجه است که می تواند برای این صنعت محدودیت هایی ایجاد نماید.

بنابر اعلام انجمن جهانی فولاد، تولید جهانی بخش ساخت و ساز در سال ۲۰۲۰ بیشتر از سال ۲۰۰۹ و پس از بحران مالی جهانی، افت کرد. فیلیپین، هند و مکزیک بیشترین آسیب را از سقوط ساخت و ساز متحمل شدند. همچنین انتظار نمی رود بخش ساخت و ساز جهانی تا سال ۲۰۲۲ دوباره به سطح سال ۲۰۱۹ بازگردد.

در همین حال بخش ماشین آلات جهانی از کاهش سطح سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۰ رنج برد اما این کاهش بسیار کمتر از سال ۲۰۰۹ بود. اگرچه انتظار می رود بهبود در این بخش با سرعت بیشتری انجام شود ولی عدم اطمینان هایی درخصوص عوامل محدودکننده توسعه این بخش وجود دارد.

منبع: کانال تلگرامی کیوان جعفری طهرانی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها