مس

نمایان شدن نشانه‌های احیای اقتصاد جهانی در پساکرونا، بازارها را یکی پس از دیگری با موجی از تقاضا روبرو کرده است. در این میان، بازار فلزات اساسی به‌عنوان ماده اولیه تولید بسیاری از صنایع زودتر از سایر بازارها، میل به صعود دارد. در واقع، طی ایامی که میزان تولید برای همسویی با تقاضا یا رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ممانعت از انتشار ویروس کرونا در دنیا کاهش یافته بود، به‌یک‌باره مصرف‌کنندگان فلزات به بازار بازگشتند و افزایش قیمت‌ها را رقم زدند. مس در این بین بیشترین افزایش قیمت را داشته و با عبور از ۱۰ هزار تن به لیدر بازار فلزات تبدیل شده است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ براساس اعلام بانک جهانی، این تحولات در بازار مس بسیار مشهود بود. مس که از مهم‌ترین فلزات صنعتی در دنیاست و در صنعت برق و نیرو کاربرد قابل‌توجهی دارد، در چهارمین ماه سال جاری با قیمت ۹۳۲۵ دلار به فروش رسید. این در حالی است که هر تن مس در ماه مارس امسال با قیمت ۸۹۸۸ دلار و در فوریه به قیمت ۸۴۷۱ دلار به مصرف‌کنندگان عرضه شده بود. افزایش قیمت مس به همین جا محدود نشد و شاهد فتح کانال ۱۰ هزار دلار از سوی فلز سرخ بودیم.

بانک جهانی در گزارش خود با اشاره به اینکه قیمت متوسط هر تن مس در فصل اول امسال ۸۴۷۷ دلار بود، نوشت: «قیمت هر تن مس در ماه آوریل نسبت به متوسط فصل اول امسال، ۱۰۰ درصد رشد داشت که این نرخ رشد در ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.»

برپایه این گزارش، در فصل اول سال ۲۰۲۰ هر تن مس در بازار جهانی ۵۶۳۴ دلار قیمت داشت که بیش از ۲۸۰۰ دلار کمتر از متوسط قیمت در فصل اول امسال بود. قیمت هر تن مس در ماه آوریل سال جاری ۳۶۹۱ دلار بیشتر از متوسط قیمت فصل اول سال ۲۰۲۰ میلادی و ۳۱۱۵ دلار بیشتر از متوسط قیمت سال ۲۰۲۰ بود.

آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد، متوسط قیمت هر تن مس در سال ۲۰۱۸ برابر با ۶۵۳۰ دلار امریکا بود درحالی‌که در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل از آن کاهش یافت و به ۶۰۱۰ دلار رسید، ولی در سال ۲۰۲۰ بازهم قیمت مس در دنیا رشد کرد و با قیمت متوسط ۶۱۷۴ دلار مبادله شد.

سرعت افزایش قیمت مس در فصل اول امسال در طول تاریخ بی‌سابقه بود. در پیش‌بینی‌های ابتدای سال ۲۰۲۱ در مورد رسیدن قیمت هر تن مس به مرز ۹ هزار دلار تا انتهای سال جاری، گمانه‌زنی‌هایی انجام شده بود، ولی تحقق این قیمت در چهارمین ماه سال جاری بسیار دور از انتظار بود اما اکنون قیمت هر تن مس در بازارهای جهانی از مرز ۱۰ هزار دلار نیز عبور کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها