قراضه

بازار آهن‌قراضه متلاطم شده و این درحالی است که همواره قیمت آهن‌قراضه همسو با سنگ‌آهن، تغییر می‌کرد، اما در دوره یک ماهه اخیر آهن‌قراضه راه خود را از سنگ‌آهن جدا کرده است. بنابراین در شرایطی که قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی رکوردهای جدید را ثبت کرده، قیمت آهن‌قراضه در بورس‌های جهانی افت شدیدی را تجربه کرده است؛ بدین ترتیب از ابتدای ماه جاری قیمت آهن‌قراضه در بازار به پایین‌ترین سطح از آگوست سال ۲۰۲۰ رسیده است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ براساس گزارش «بورس فلزات لندن» در روز ششم آوریل سال جاری هر تن آهن‌قراضه در این بازار با قیمت ۴۷۰.۵ دلار به فروش رسیده بود، ولی در انتهای همین ماه هر تن آهن‌قراضه با قیمت ۴۲۹.۹۱ دلار مبادله شده است. افت بالغ‌بر ۴۰ دلاری قیمت هر تن آهن‌قراضه و پیش‌بینی ادامه این روند تا پایان ماه جاری، تأثیر زیادی در مبادلات این محصول در بورس‌های جهانی داشته است.

نوسان بالای آهن‌قراضه

بررسی گزارش‌های قیمتی «بورس فلزات لندن» از فوریه سال جاری تاکنون، نشان‌دهنده نوسان‌های زیادی در قیمت آهن‌قراضه است. در روز سوم فوریه سال جاری هر تن آهن‌قراضه در بازار با قیمت ۴۰۵ دلار مبادله می‌شد، ولی با تغییر جهت یک‌باره، قیمت‌ها رو به صعود گذاشت، تا جایی که در روز اول مارس امسال از ۴۷۱.۵ دلار عبور کرد. هرچند قیمت آهن‌قراضه مدت‌زمان زیادی در این سطح قیمتی بالا دوام نیاورد، اما به وضعیتی که اوایل فوریه داشت هم بازنگشت. کمترین قیمتی که از آن زمان تاکنون در بازار آهن‌قراضه تجربه‌شده ۴۲۷.۵ دلار است که در روز ۲۲ آوریل سال جاری مشاهده شد. بااین‌حال، حتی در پیش‌بینی‌ها هم انتظار بازگشت قیمت تا سطح ۴۰۵ دلاری که اوایل فوریه وجود داشت، دیده نمی‌شود و انتظار می‌رود درمجموع تغییرات قیمت آهن‌قراضه در سال جاری افزایشی باشد.

در گزارش منتشرشده در وب‌سایت «بورس فلزات لندن» آمده است: «در روزهای اخیر، شاهد کاهش قیمت آهن‌قراضه در بازار بودیم، ولی انتظار می‌رود وضعیت کنونی این بازار، موقتی باشد و قیمت بازهم سیر صعودی به خود بگیرد. به همین دلیل است که در قراردادهای فروش آتی دوماهه، قیمت هر تن آهن‌قراضه برابر با ۴۶۵ دلار پیش‌بینی شده است و در قراردادهای یک‌ساله هر تن آهن‌قراضه با قیمت ۴۷۰.۵ دلار برآورد شده است.»

برمبنای این گزارش، سطح بالای تقاضا برای آهن‌قراضه در کشورهای درحال توسعه دنیا به‌خصوص کشورهای ترکیه و چین از عوامل تأثیرگذار در افزایش قیمت آهن‌قراضه در ماه‌های آتی است. البته نسبت قیمت آهن‌قراضه به سنگ‌آهن هم از وضعیت تعادلی فاصله زیادی گرفته است و به همین دلیل پیش‌بینی‌ها از موقتی بودن این شرایط قیمتی حکایت دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها