• ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
  • کد خبر: 54230
سنگ آهن

رالی اخیر بازار سنگ آهن که قیمت این ماده اولیه فولادسازی را به بالاترین حد رسانده بود، روز جمعه با نگرانی چین و تلاش برای سرکوب فعالیت های سوداگرانه و سفته بازی ها متوقف شد. آنچه دولت چین در تلاش است انجام دهد آرام کردن تدریجی بازار فولاد است، چراکه طی ۱۲ ماه گذشته برای احیای اقتصاد خود سرمایه زیادی صرف کرده اند و نمی خواهند این بهبودی را نابود سازند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فولاد ایران، قرارداد معاملات آتی سنگ آهن در سنگاپور پیش از بهبود مجدد به ۲۰۹ دلار، با ۱۴ درصد کاهش به ۱۹۰ دلار در هر تن رسید، در حالی که در چین نیز در بورس دالیان قیمت سقوط زیادی داشت و تقریبا ۸ درصد افت کرد. در بازار نقدی نیز قیمت از ۲۳۳.۱ دلار چهارشنبه به ۲۰۹.۳۵ دلار هر تن سی اف آر چین رسید.

این کاهش در حالی صورت گرفت که دولت محلی در تانگشان، تولیدکننده اصلی فولاد چین، اعلام کرد رفتار های غیرقانونی را بررسی کرده و تولید کارخانه هایی را که با انتشار شایعات و احتکار کالا در حال دستکاری قیمت های بازار هستند، متوقف می کند. ظاهرا دولت مرکزی چین در مورد سنگ آهن که ماده اولیه اصلی برای اقتصاد وابسته به فولادش می باشد حساسیت زیادی دارد.

مقامات چینی تلاش کرده اند بازارهای داغ کومودیتی ها را آرام کنند، به طوری که نخست وزیر چین هفته گذشته خواستار ثبات قیمت ها شد. سنگ آهن یک سال پیش هر تن ۹۰ دلار معامله می شد و در این هفته به رکورد ۲۳۰ دلار رسید. تانگشان که ۱۴ درصد از تولید فولاد چین را تشکیل می دهد، محدودیت های تولید را به عنوان بخشی از برنامه کاهش آلودگی معرفی کرده است. با این حال، اثر این اقدامات کند بوده است زیرا کارخانه ها در بقیه کشور برای افزایش بهره برداری از ظرفیت کاهش یافته در تانگشان و کسب درآمد از رکورد قیمت های داخلی فولاد، دست به افزایش تولید زده اند. ت

صمیم برای حذف معافیت مالیاتی صادرات برخی از محصولات فولادی در تاریخ یک ژوئن همچنین منجر به افزایش تولید کارخانه های دیگر شده است. در نتیجه، تولید فولاد چین در مارس با ۱۹ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به رکورد ۹۴ میلیون تن رسید. در آوریل هم تولید بالاتر بود و صادرات ۲۰ درصد رشد سالانه داشت. این امر به نوبه خود بازار سنگ آهن را رونق بخشید و ماه گذشته ۳۵ درصد رشد قیمت داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها