سنگ آهن +آلومینیوم +مس

رشد قیمت انواع فلزات در بازارهای جهانی طی پنجمین ماه سال ۲۰۲۱ میلادی نگرانی های زیادی ایجاد کرده است. هرچند مرور این بازار از سال ۲۰۱۸ تاکنون، نشان دهنده افزایش مداوم قیمت هاست، اما در ماه های ابتدایی سال جاری میلادی روند صعودی نرخ ها، شتاب قابل توجهی داشته است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ برمبنای تازه ترین گزارش بانک جهانی، برخی دلیل این رشد را تاثیر تزریق های کلان به اقتصاد دنیا در جریان همه گیری، رشد تورم و درنتیجه افزایش نقدینگی می دانند و برخی دیگر، رشد تقاضا در کشورهای صنعتی را عامل افزایش قیمت ها می دانند، زیرا رشد تقاضا در شرایطی اتفاق افتاده که کشورهای درحال توسعه همچنان درگیر کرونا هستند و عرضه فلزات در این کشورها، افزایش نداشته است.

روند صعودی قیمت آلومینیوم

طبق گزارش ماهانه بانک جهانی، طی ماه می امسال، متوسط قیمت جهانی هر تن آلومینیوم د دنیا به ۲ هزار و ۴۳۴ دلار رسید، درحالی که در ماه آوریل،  هر تن آلومینیوم قیمتی برابر با ۲ هزار و ۳۱۹ دلار داشت. بدین ترتیب، در این بازه زمانی، قیمت این فلز حدود ۱۴ درصد رشد داشته و متوسط قیمت هر تن آلومینیوم در فصل اول امسال، برابر با ۲ هزارو۹۱ دلار بود

افت و خیز قیمت فلز سرخ

این گزارش نشان می دهد، هر تن مس در ماه می به طور متوسط با قیمتی برابر با ۱۰ هزار و ۱۶۲ دلار معامله شد.  این در حالی است که متوسط قیمت این فلز در ماه آوریل امسال ۹ هزار و ۳۲۵ دلار بود. بررسی بازار فلز سرخ در نخستین فصل سال جاری میلادی حاکی از رسیدن متوسط قیمت هر تن مس به ۸ هزار و ۴۷۷ دلار دارد.

همچنین در سال ۲۰۱۸ نیز هر تن مس ۶ هزار و ۵۳۰ دلار قیمت داشت که در سال ۲۰۲۰ هر تن از این فلز پرمصرف صنعتی با قیمت ۶ هزار و ۱۷۴ دلار به فروش رسید. گفتنی است در فصل اول سال ۲۰۲۰ که دنیا درگیر بحران کرونا بود قیمت مس در بازارهای جهانی به دلیل افت شدید تقاضا به شدت سقوط کرد و با قیمت ۵ هز ار و ۶۳۴ دلار به فروش رسید.

مرور قیمت سنگ آهن

بررسی گزارش ارایه شده توسط بانک جهانی نشان می دهد سنگ آهن که در سال های اخیر با رشد سریع قیمت روبرو شده است و رشد قیمت آن تاثیر زیادی روی رشد قیمت فولاد در دنیا داشته است، در سال ۲۰۱۸ قیمتی معادل ۶۹.۸ دلار داشت که این نرخ در سال ۲۰۱۹ به ۹۳.۸ دلار رسید. هر تن سنگ آهن در سال ۲۰۲۰ قیمتی معادل ۱۰۸.۹ دلار داشت. همچنین در سال جاری میلادی روند افزایشی قیمت سنگ آهن ادامه داشته است، به طوری که در ماه می امسال قیمت این محصول به ۲۰۷.۷ دلار رسید و بهای متوسط آن در فصل اول امسال به ۱۶۷.۲ دلار رسید.

سرب بر مدار صعود

بازار جهانی سرب نیز روندی مشابه سایر فلزات اساسی داشته است. برهمین اساس در ماه می سال جاری میلادی هر تن سرب با قیمت ۲ هزار و ۱۸۲ دلار به فروش رسید و این در شرایطی است که هر تن سرب در ماه آوریل قیمتی معادل ۲ هزارو ۱۲ دلار داشت. درمجموع متوسط قیمتی هر تن سرب در فصل اول امسال ۲ هزار و ۱۴ دلار ثبت شده است..

رکوردزنی فلزات اساسی

مطالعه آمارهای ارایه شده توسط بانک جهانی نشان می دهد از سال ۲۰۱۸ تاکنون، روند افزایش قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی ادامه دارد، ولی سرعت افزایش قیمت ها د رپنج ماه اول امسال افزایش چشمگیری داشته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها