بورس كالا

در هفته ای که گذشت شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین عناوین آن ها به «تاثیر مثبت عرضه کالاها در بورس بر شرایط سهام شرکت ها»، «پای سرمایه گذاران بر خارجی به معادن باز می شود»، «پذیرش ۷ باب واحد تجاری شهر جدید هشتگرد» و «ادامه معاملات مناقصه با خرید ۳هزار عدد کنتور برق» اختصاص داشت.

*تاثیر مثبت عرضه کالاها بر شرایط سهام شرکت ها

به گزارش «کالاخبر»؛ محمدعلی دهقان دهنوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به افزایش تنوع عرضه محصولات در بورس کالای ایران طی ماه های اخیر گفت: شرکت های بورسی که محصولاتشان را در بورس کالای ایران عرضه می کنند، در واقع بستری رقابتی را برای فروش محصولات خود انتخاب کرده اند که این موضوع در رشد بازدهی شرکت ها و به دنبال آن بهبود شرایط سهام شرکت ها اثر مثبتی خواهد داشت.

وی با اشاره به مزایای عرضه محصولات شرکت ها در بورس کالا اظهار داشت: براساس قانون، شرکت هایی که بتوانند محصولات خود را از طریق سازوکار بورس کالا عرضه کنند، کالای آن شرکت ها از شمول قیمت گذاری و برخی دیگر از مداخلات خارج خواهد شد.

*پای سرمایه‌گذاران خارجی به معادن باز می شود

محمدعلی احمدزاده اصل که سابقه ریاست هیات مدیره شرکت معادن و فلزات و همچنین هیات مدیره چادرملو را دارد و سال‌ها در صنایع مس و معدن فعالیت داشته، این اقدام را مفید و مؤثر دانسته و معتقد است که فروش مواد معدنی در بورس کالا برمبنای قیمت های بین المللی، پای سرمایه گذاران خارجی را به بخش معادن باز می کند.

وی افزود: زمانی که شرکت‌های سرمایه پذیر در بورس کالا حضور داشته باشند باعث رونق آن شرکت بورسی نیز خواهد شد. از مسیر بورس کالا می توان برای توسعه صنعت بر روی منابع مالی که از بازار تأمین می‌شود حساب باز کرد و در واقع، منابع عظیم مالی و اقتصادی وارد تولید خواهد شد.

*حذف قیمت‌گذاری دستوری از اقتصاد کشور در دستور کار است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری، آسیب‌های زیادی را به اقتصاد کشور از جمله بازار سرمایه وارد کرده است، گفت: حذف قیمت‌گذاری دستوری به پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجلس و گزارش های انجام شده در جلسه کمیته فرعی سران قوا مورد بحث قرار گرفته است که در جلسه قبلی سران قوا هم درخواست هایی در این زمینه ارائه شد و قرار است به زودی موضوع حذف قیمت های دستوری در اقتصاد کشور که کاملا اثر منفی آن در بازار سرمایه مشهود است در دستور کار قرار بگیرد.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: حذف قیمت گذاری به عنوان مهمترین تصمیم برای بهبود وضعیت بازار تلقی می شود که با حذف آن می توان اثر مثبت آن را در معاملات بورس دید و شاهد روزهای بهتری در این بازار باشیم.

*‌۷ باب واحد تجاری شهر جدید هشتگرد روی تابلوی املاک می رود

پس از پیش قدم شدن آستان قدس رضوی در سال جاری برای پذیرش یک قطعه زمین ۱۵ هزار متری خود در مازندران این بار نوبت شرکت عمران شهر جدید هشتگرد بود تا ۷ باب واحد تجاری خود را در بورس کالا پذیرش کند.

*معامله ۳ هزار عدد کنتور برق به شیوه مناقصه
۱۷ خرداد ماه و در جریان معاملات مناقصه در بورس کالای ایران، ۳ هزار عدد کنتور برق مورد تقاضای شرکت توزیع نیروی برق استان کرمان روی تابلوی معاملات رفت که با ورود یک تولیدکننده کنتور برق به این معامله و قبول قیمت پایه مورد درخواست متقاضی یعنی ۴ میلیون و ۱۴۹ هزار ریال به ازای هر عدد کنتور، این معامله با موفقیت به ثبت رسید.

‌*نخستین عرضه آهن اسفنجی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز سه شنبه ۱۸ خردادماه برای نخستین بار میزبان عرضه و فروش ۲۰ هزار تن آهن اسفنجی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر بود.

رضا تربتی معاون بازرگانی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر با اشاره به عرضه موفق آهن اسفنجی این شرکت در بورس کالا گفت: پذیرش و عرضه در بورس در روندی سهل و سریع و ظرف چند روز رقم خورد که نشان دهنده زیرساخت های مناسب بورس کالا برای پذیرش و ورود شرکت های بیشتر است.

وی می گوید: عرضه و خرید کل زنجیره فولاد در بورس کالا به شفاف سازی بازار کمک کرده و سبب می شود مصرف کننده نهایی با اطمینان خاطر بیشتری محصول خود را خریداری کند. علاوه بر این موجب حذف دلالان و واسطه ها و از بین رفتن بازار سیاه می شود و این عوامل به قرار گرفتن اقتصاد کشور روی ریل توسعه کمک می کند.

‌*تابلوی بورس کالا، مرجع قیمت برای زعفرانکاران

فرهاد سحرخیز، مدیرعامل زعفران سحرخیز می گوید که یکی از رویدادهای مهم و مثبت صنعت زعفران کشور در چند سال اخیر، عرضه زعفران در بورس کالا بوده است چراکه زعفران کاران که در گذشته مرجع قیمتی برای فروش محصولشان به خصوص در فصل برداشت نداشتند، امروز با نگاهی به قیمت زعفران بورسی، حاضر به فروش محصولشان با نرخ ارزان به دلالان نیستند و این یک حمایت خوب از کشاورزان است.

‌*یک میلیون و ۳۶۰ هزار حلقه تایر آماده عرضه شد

بورس کالای ایران چهارشنبه گذشته برای نخستین بار پذیرش ۱۰ هزار و ۱۷۰ تن تایر معادل «یک میلیون و ۳۶۰ هزار حلقه تایر» از سوی دو شرکت تولیدکننده تابعه شستا را تجربه کرد که محمد رضوانی‌فر مدیرعامل شستا این اقدام را در راستای تعهد شستا در مسیر شفافیت اعلام کرده است. همچنین مدیرعامل گروه صنعتی بارز و سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران هر کدام این رویداد را در جهت شفافیت و سهولت روند معاملات تایر در کشور عنوان کرده اند.

بر این اساس شنبه ۲۲ خرداد ماه بازار فرعی بورس کالای ایران برای نخستین بار میزبان عرضه ۱۲۰۰ تن تایر خودرو شرکت لاستیک بارز کردستان و ۳۵۰ تن تایر خودرو گروه صنعتی بارز خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها