گندم+برنج

پس از رکوردشکنی های پی درپی محصولات اساسی کشاورزی در دوران کرونا، این بازار با تغییرات قابل توجهی همراه شده است، به طوری که از پنجمین ماه سال جاری میلادی، قیمت ها روند نزولی به خود گرفته است. گرچه پاندمی کرونا به دلیل محدویت های صادراتی و افت عرضه باعث رشد قیمت محصولاتی مانند برنج و گندم شد، ولی با آماده شدن کشورها برای بازگشت به شرایط پیش از کرونا و افزایش تولید و تجارت، قیمت ها رو به کاهش گذاشته است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ براساس تازه ترین گزارش بانک جهانی، در پنجمین ماه از سال ۲۰۲۱ میلادی، قیمت محصولات اصلی کشاورزی نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافت. برمبنای این گزارش، قیمت هرتن برنج تایلندی در بازار در ماه می برابر با ۴۹۳ دلار بود که نسبت به ماه قبل از آن دو دلار کاهش یافت ولی  در ماه مارس امسال هر تن برنج تایلندی با قیمت ۵۲۵ دلار مبادله شده بود که بالغ بر ۳۲ دلار بیش از قیمت ثبت شده برای ماه می بود.

متوسط قیمت هر تن برنج تایلندی در فصل اول امسال برابر با ۵۴۲.۳ دلار بود و کاهش قیمت این محصول در بازه دوماهه مورد بررسی نشان داده که بازار به سمت تعادل حرکت می کند. هر تن برنج تایلندی در سال ۲۰۱۸ با قیمت ۴۲۰.۷ دلار به فروش رسیده بود که در سال ۲۰۱۹ به ۴۱۸ دلار رسید.

هراس کرونایی، ریشه گرانی برنج

با شروع همه گیری کرونا قیمت برنج در بازار جهانی به شدت افزایش یافت که یک دلیل مهم آن، در ممانعت از تجارت این محصول اصلی غذایی در دنیا ریشه داشت که ناشی از  نگرانی بابت تاثیر همه گیری کرونا و مدت زمان درگیری کشورها با این بحران بود و زمینه را برای افزایش قیمت برنج فراهم کرد. بدین ترتیب برمبنای گزارش های موجود هر تن برنج در سال ۲۰۲۰ با قیمت ۴۹۶.۸ دلار مبادله شد.

افت ۱۰ دلاری قیمت گندم

برپایه گزارش بانک جهانی، در پنجمین ماه از سال ۲۰۲۱ یعنی می، قیمت گندم به عنوان یکی دیگر از محصولات اصلی و مهم غذایی در دنیا، هم کاهش پیدا کرد. در این ماه هر تن گندم با قیمت ۲۷۱ دلار به فروش رسید که نسبت به ماه قبل از آن ۱۰ دلار کاهش داشت.

طبق این اطلاعات، متوسط قیمت هر تن گندم در فصل اول سال جاری میلادی ۲۷۵.۲ دلار بود. این درحالی است که هر تن گندم در سال ۲۰۱۸ با قیمت ۲۰۳.۹ دلار به فروش رسیده و در سال ۲۰۱۹ به قیمت ۲۱۱.۳ دلار رسیده بود. اما در سال ۲۰۲۰ متوسط قیمت هر تن گندم در بازار جهانی به ۲۲۷.۷ دلار رسید. هرچند از ابتدای سال جاری روند صعودی قیمت گندم در جهان سرعت گرفت، ولی در پنجمین ماه امسال سیر تغییرات قیمت نزولی شد.

بازگشت نسبی ثبات به بازار گندم

شرایط در بازار جهانی گندم هم به دلیل همه گیری کرونا ملتهب شد. از طرف دیگر، نبود نیروی کار کافی برای برداشت محصولات گندم در سال ۲۰۲۰ و اوایل سال جاری، سبب شد تا عرضه با اختلال روبرو شود و قیمت این محصول ارزشمند غذایی در جهان رشد کند. با این حال،  گزارش ها از بازگشت نسبی ثبات به بازار گندم و شروع روند کاهشی قیمت حکایت دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها