• ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
  • کد خبر: 56630
نفت

قیمت نفت تحت تاثیر پیش بینی رشد محدود تولید نفت آمریکا در سال میلادی جاری، روز جمعه افزایش یافت و چهارمین رشد هفتگی متوالی را رقم زد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۴۳ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، در ۷۳ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۰ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش، به ۷۱ دلار و ۶۴ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص حدود ۱.۱ درصد رشد هفتگی نشان دادند.

منابع آگاه در اوپک اظهار کردند این گروه انتظار دارد تولید نفت آمریکا امسال با وجود رشد قیمت ها، رشد محدودی داشته باشد. مقامات اوپک دورنمای تولید آمریکا را از کارشناسان صنعتی خارج از این گروه دریافت کردند. این پیش بینی ها به معنای آن است که اوپک پیش از بهبود تولید نفت شیل در سال ۲۰۲۲، قدرت مدیریت بیشتری بر بازار در کوتاه مدت خواهد داشت.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه پرایس فیوچرز در این باره گفت: بازارهای نفت صعود کردند زیرا اوپک نسبت به این که افزایش تولید نفت آمریکا به حدی باشد که این گروه را وادار کند برنامه هایش به منظور تقویت قیمت ها را تغییر دهد، بدبین است.

نفت برنت روز چهارشنبه در بالاترین قیمت از آوریل سال ۲۰۱۹ و شاخص نفت آمریکا در بالاترین قیمت از اکتبر سال ۲۰۱۸ بسته شده بود. اما قیمت ها روز پنج شنبه تحت تاثیر رشد ارزش دلار آمریکا که قیمت نفت را به ارزهای دیگر گرانتر کرد، عقب نشینی کرده بودند.

منابع آگاه به رویترز اظهار کردند مقامات کمیسیون اقتصادی اوپک و مفسران بیرونی در نشستی با موضوع تولید نفت آمریکا شرکت کردند. اوپک در دیدار جداگانه ای که روز پنج شنبه برگزار شد، پیش بینی های بیشتری درباره دورنمای سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ شنید. اگرچه توافق عمومی بر این است که رشد تولید نفت آمریکا امسال محدود خواهد بود اما یک منبع صنعتی اعلام کرد پیش بینی ها برای سال ۲۰۲۲ از ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا ۱.۳ میلیون بشکه در روز متغیر است.

عاملی که رشد قیمت ها را محدود کرد، نگرانی ها نسبت به روند شیوع ویروس کرونا بود. همچنین اظهارات روز پنج شنبه مذاکره کننده ارشد ایران که اعلام کرده بود تهران و واشنگتن از همیشه به رسیدن به توافق هسته ای نزدیک شده اند، به نگرانی های بازار افزود.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شرکت های انرژی آمریکایی هفته گذشته برای دومین هفته متوالی به شمار دکل های حفاری نفت و گاز طبیعی اضافه کرده اند. شمار دکل های نفت با هشت حلقه افزایش، به ۳۷۳ حلقه رسید که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ بود در حالی که شمار دکل های حفاری گاز با یک حلقه افزایش، به ۹۷ حلقه رسید که نخستین افزایش در شش هفته گذشته بود. مجموع دکل های حفاری نفت و گاز ۲۰۴ حلقه معادل ۷۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است. همچنین ۹۳ درصد رشد از زمان سقوط به رکورد پایین ۲۴۴ حلقه در آگوست سال ۲۰۲۰ داشته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها