سوخت فسیلی

با عبور تدریجی از بحران پاندمی کرونا که مصرف سوخت‌های فسیلی در جهان را محدود کرده بود، دوباره شرایط در بازار جهانی سوخت تغییر کرده است. تازه‌ترین گزارش بانک جهانی حاکی از روند صعودی قیمت‌ها در این بازار است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ براساس گزارش بانک جهانی، با افزایش شمار واکسن‌های تزریق‌شده به مردم دنیا و بازگشت تدریجی کشورهای صنعتی به شرایط پیش از کرونا، تقاضا برای سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز و زغال‌سنگ هم افزایش‌یافته و به دنبال آن قیمت سوخت در بازارهای جهانی رو به افزایش گذاشته است.

رشد ۱۵ دلاری قیمت زغال‌سنگ آهن

طبق گزارش بانک جهانی، در پنجمین ماه سال جاری میلادی (ماه می)، قیمت هر تن زغال‌سنگ استرالیا در بازار به ۱۰۷ دلار رسید که نسبت به آوریل همین سال بالغ‌بر ۱۵ دلار افزایش داشت. از سوی دیگر، درحالی‌که در نخستین فصل از سال ۲۰۱۹ هر تن زغال‌سنگ استرالیایی ۷۷.۹ دلار قیمت داشت، بهای این محصول در نخستین فصل سال جاری میلادی به قیمت ۸۹.۵ دلار رسید.

بازگشت نفت روی مدار صعودی

در بازار نفت خام هم وضعیت مشابهی وجود دارد. به‌طوری‌که بهای جهانی نفت خام در ماه می نسبت به ماه قبل ۳.۴ دلار افزایش یافت و به ۶۶.۴ دلار رسید.

قیمت جهانی هر بشکه نفت خام در سال ۲۰۲۰ که اولین سال درگیری دنیا با بحران کرونا بود به ۴۱.۳ دلار رسیده بود. این درحالی‌که است که در سال ۲۰۱۹ هر بشکه نفت خام با قیمت ۶۱.۴ دلار معامله می‌شد. بدین ترتیب بهای نفت خام در پنجمین ماه از سال جاری، بالاتر از متوسط قیمت در سال ۲۰۱۹ ایستاده است. دلیل افت قیمت نفت خام در سال ۲۰۲۰ کاهش تقاضا برای نفت در دنیا به دلیل تعطیلی‌های گسترده در اقتصاد جهان بود. بستن مرزها و توقف پروازهای بین‌المللی نقش زیادی در کاهش تقاضای نفت در جهان داشت، ولی به نظر می‌رسد این وضعیت، به‌سرعت در حال تغییراست.

پای گاز، روی پدال افزایش قیمت

تازه‌ترین گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد که در بازار جهانی گاز طبیعی امریکا و اروپا نیز قیمت‌ها رو به افزایش گذاشته است. آمارها نشان می‌دهد، قیمت هر میلیون «بی تی یو» گاز طبیعی در بازار امریکا طی ماه می امسال، برابر با ۲.۸۹ دلار بود که نسبت به ماه قبل از آن رشد کرد. در ماه آوریل هر میلیون BTU گاز طبیعی امریکا با قیمت ۲.۶۲ دلار فروخته شد. در سال ۲۰۱۸ هر میلیون «بی تی یو» گاز طبیعی با قیمت ۳.۱۶ دلار مبادله شده بود، اما در بازار اروپا قیمت گاز طبیعی بالاتر از امریکا و با سرعت بیشتری افزایش‌یافته است.

در ماه می هر میلیون «بی تی یو» گاز طبیعی در اروپا با قیمت ۸.۹۱ دلار فروخته شد درحالی‌که در ماه آوریل هر میلیون بی تی یو گاز طبیعی ۷.۱۵ دلار قیمت داشت. آمارها نشان می‌دهد، در سال ۲۰۱۸ قیمت گاز طبیعی معادل ۷.۶۸ دلار بوده است که این نرخ در سال ۲۰۱۹ در بازار اروپا ۴.۸۰ دلار مبادله شد و در سال ۲۰۲۰ به ۳.۲۴ دلار رسید. نوسانات قیمت جهانی گاز طبیعی، در تغییر رویکرد جهان پیرامون استفاده از سوخت‌های فسیلی، ریشه دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها