خودرو

«قیمت گذاری دستوری»؛ معضلی بزرگ بر سر راه تولید کشور که خوشبختانه یکی دو سالی است به دلیل بروز تبعات سنگین آن برای اقتصاد و توزیع رانت های عظیم، مورد توجه مسوولان قرار گرفته است که در سلسه گزارش هایی به بررسی تبعات این پدیده شوم اقتصادی بر روند تولید می پردازیم؛ در این گزارش به صنعت خودرو ورود کرده ایم.

به گزارش «کالاخبر»، تولید ملی سال‌هاست مورد توجه مسئولان و مدیران است اما وقتی دقیق تر و البته عمیق تر به موضوع نگاه می کنید جز شعارزدگی چیزی دستگیرمان نمی شود. برای اینکه بیشتر و بهتر با واقعیت و حقیقی بودن یا نبودن توجه حاکمیت به موضوع تولید ملی آشنا شویم، در سلسله گزارش هایی در «بازار و بورس» به ضربه قیمت گذاری دستوری به بدنه تولید می پردازیم.

در نخستین گزارش این حوزه به تأثیر قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو آنهم بر سود و زیان شرکت سایپا می پردازیم.
ابتدا با این سوال شروع می کنیم، اگر سایپا محصولات خود را به قیمت بازار بفروشد چه می شود؟
با مقایسه نرخ فروش دستوری محصولات سایپا با نرخ بازار آنها در می یابیم که سایپا خانواده تیبا را ۳۵ درصد، وانت پراید را ۳۹ درصد، سراتو را ۶۷ درصد، آریو را ۷۳ درصد، چانگان را ۱۰ درصد و شاهین را ۳۹ درصد زیر قیمت بازار می‌فروشد.
بدین ترتیب در وضعیت فعلی و با فروش محصولات به زیر قیمت بازار در کل سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳ هزار ملیارد تومان از حقوق سهامداران سایپا به واسطه قیمت گذاری دستوری به جیب واسطه ها و دلالان خودرو ریخته می شود. این در حالیست که سهامداران سایپا با نیت کمک به تولید ملی و کسب سود از مسیر تولید داخلی و نه دلالی و نه حتی سود بدون ریسک بانکی، انواع ریسک های اقتصادی و تحریمی را به جان می خرند، غافل از اینکه سیاست های کشور به گونه ای تنظیم شده که حق شان به آسانی خورده می شود بی آنکه دادگاهی بر احقاق حقوقشان صحه بگذارد.
به عبارتی در حالیکه ما سال‌هاست در ظاهر تأکید موکد بر تولید ملی داریم، اما در عمل به دلیل عدم باور اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد با فشار بر گلوی تولید ملی بر طبل مرگ آن می کوبیم.
گفتنی است که بر اساس صورت های مالی سالانه ۱۳۹۹ زیان انباشته سایپا حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است که حدود ۱۵ درصد بیشتر از رانتی است که به خاطر مصوبات شورای رقابت در بازار محصولات سایپا بوجود می آید.نکته جالبتری که شاید دوست داشته باشید آن را بدانید، این است که اگر محصولات این شرکت به جای قیمت دستوری با قیمت بازار به فروش برسد سود هر سهم این شرکت به چه عددی می رسد؟! اگر محصولات شرکت به قیمت بازار به فروش برسد درآمد سایپا به جای ۱۶ هزار میلیارد تومان، با فرض تیراژ متناسب با سال ۹۹، به بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان رشد می کند. بدین ترتیب نه تنها همه رانت ۱۳ هزار ملیارد تومانی به جیب سهامداران این شرکت برمی گردد بلکه شرکت می تواند بخشی از زیان انباشته ۱۵ هزار میلیارد تومانی خود را جبران کرده و حتی با پرداخت مانده تسهیلات خود، هزینه مالی خود را کاهش داده و سود سال جاری و سال‌های آتی را افزایش دهد.
در واقع طبق این سناریو، امسال سایپا نه تنها زیان ده نخواهد بود، بلکه سود خالصی حدود ۳,۹۰۰ میلیارد تومان خواهد داشت. این رقم معادل ۲۰ تومان سود به ازای هر سهم سایپا است.
خوبی دنیای اعداد و ارقام اینجاست که خیلی ساده و صریح با تو صحبت می کنند که اگر به گوش جان شنیده شود به جای شعر و شعار عمل برمی آید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها