محمد حسین عسگری

محمد حسین عسگری با بیان اینکه متنوع ترین ابزارهای تامین مالی در بورس انرژی برای صنعت برق طراحی و پیاده سازی شده است گفت: از جمله این ابزارها می توان به گواهی ظرفیت که یک ابزار تامین مالی اختصاصی صنعت برق محسوب می شود و صندوق سرمایه گذاری پروژه که برای اولین بار در بازار سرمایه به کار برده شد و برای تامین مالی یک نیروگاه مورد استفاده قرار گرفت اشاره کرد. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس انرژی افزود: با همت شرکت توانیر، از سال ۱۴۰۰ پای کنتور و سایر ادوات و تجهیزات برق نیز به بورس کالا باز شد و اکنون شرکت های توزیع نیروی برق و برق منطقه ای نیازهای خود را در این زمینه از طریق برگزاری مناقصات با ساختار شفاف بورس تامین می کنند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس انرژی در وبینار تخصصی "بررسی چشم انداز صنعت برق، فرصت ها و تهدیدها"، با نگاهی به ظرفیت های بازار سرمایه گفت: برق یکی از ارکان اساسی معاملات در بورس انرژی است که این کالا، در تابلوی برق در بازار فیزیکی و بازار مشتقه مورد معامله قرار می گیرد و ابزارهای تامین مالی این صنعت نیز در بازار مشتقه و بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله مورد داد و ستد قرار می گیرند.

محمد حسین عسگری افزود: متنوع ترین ابزارهای تامین مالی در بورس انرژی برای صنعت برق طراحی و پیاده سازی شده است. از جمله گواهی ظرفیت که یک ابزار تامین مالی اختصاصی صنعت برق محسوب می شود و صندوق سرمایه گذاری پروژه نیز که برای اولین بار در بازار سرمایه به کار برده شد، برای تامین مالی یک نیروگاه مورد استفاده قرار گرفته است.

او از پذیرش و قابلیت معامله ۶۷ نیروگاه در بورس انرژی (۴۱ نیروگاه خصوصی و ۲۶ نیروگاه دولتی) از ابتدای تاسیس تا مرداد ماه ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: با احتساب شرکت های مبین و فجر، ۱۰ نیروگاه در بازار سرمایه (۸ شرکت در فرابورس و ۲ شرکت در بورس اوراق بهادار) با ارزش حدود ۹۸۰ هزار میلیارد ریال در گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم پذیرش شده اند و سهام آنها مورد معامله قرار می گیرد.

او سابقه نخستین نیروگاه پذیرش شده در بازار سرمایه کشور را مربوط به نیروگاه عسلویه مپنا در ۷ اسفند ۱۳۹۲ و آخرین نیروگاه پذیرش شده را نیز مربوط به شرکت تولید برق و انرژی پیوندگستر پارس (قم) در ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ اعلام کرد.

عسگری در ادامه بیان کرد: با همت شرکت توانیر، از سال ۱۴۰۰ پای کنتور و سایر ادوات و تجهیزات برق نیز به بورس کالا باز شد و اکنون شرکت های توزیع نیروی برق و برق منطقه ای نیازهای خود را در این زمینه از طریق برگزاری مناقصات با ساختار شفاف بورس تامین می کنند.

عسگری افزود: علیرغم گذشت حدود ۹ سال از معاملات برق در بورس انرژی و ۸ سال از معامله اولین سهام نیروگاهی در فرابورس ایران، صنعت برق همچنان صنعتی مهجور در بازار سرمایه است و یکی از دلایل آن ورود دیر هنگام تر این صنعت به بازار سرمایه در قیاس با سایر صنایع و پیچیدگی های حاکم بر مناسبات مالی و ساختاری این صنعت است.

او ادامه داد: با توجه به بروز مشکلات اخیر در تامین برق صنایع و برق خانگی در کنار مشکلات و معضلات انباشت شده خود صنعت، اهمیت به نقش کلیدی و زیربنایی این صنعت بیش از پیش نمایان شده است.

لازم به ذکر است با توجه به رسالت بورس انرژی، در فرهنگ سازی و تبیین مشکلات و موانع این صنعت حساس و زیربنایی و به منظور بهره مندی از نظرات کارشناسان و صاحبنظران این حوزه، آن شرکت با همکاری مرکز مالی ایران، نشست بررسی چشم انداز صنعت برق، فرصت ها و تهدیدها، با نگاهی به ظرفیت های بازار سرمایه را برگزار کرد.

در این نشست که به طور مجازی برگزار شد، سیدعلی حسینی، حسین عبده تبریزی، داود منظور، محسن طرز طلب، علی نقوی، ابراهیم خوش گفتار، حمیدرضا صالحی، عیسی حسین پناه، محمد جعفری و آرش جالبی به ایراد سخنرانی و ارائه نقطه نظرات و دیدگاه های خود در خصوص فرصت ها و تهدیدهای صنعت برق پرداختند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها