مس

احتمال اعتصاب همزمان کارگران سه معدن مس در شیلی عرضه مس در جهان را با ریسک بزرگی در تولید فلز سرخ مواجه کرده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از بورس فوری، بیشترین تهدید تعطیلی مربوط به معدن مس «اسکاندیدا» است که بزرگترین معدن مس در جهان محسوب می‌شود. این معدن متعلق به شرکت استرالیایی BHP است و در آخرین جلسه اتحادیه کارگران که هفته گذشته برگزار شد، با دستمزد پرداختی شرکت موافقت نکردند و آنها تصمیم گرفتند که اعتصاب خود در این معدن را ادامه دهند. مذاکرات بین کارگران این معدن و مقامات شرکت از مدت‌ها پیش آغاز شده اما هنوز توافقی در این باره به دست نیامده است.  

طی هفته جاری دولت شیلی قرار است که وساطت مذاکرات بین معدنچیان اسکاندیدا و مقامات BHP را برعهده بگیرد و در صورتی که این مذاکرات موفق نباشد جهان شاهد کسری حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن مس در سال خواهد شد. دولت طبق قوانین کار تنها پنج روز فرصت دارد که مذاکرات دو طرف را به موفقیت برساند.

دو معدن دیگر یعنی «کودلکو آندینا» و «جی ایکس نیپون ماینینگ» در همین شرایط قرار دارند و مذاکرات کارگران با مقامات این شرکت‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است. این سه معدن جمعا بیش از ۷ درصد تولید مس دنیا را در اختیار دارند و این در حالی است که کشور شیلی ۲۵ درصد مس دنیا را تولید می‌کند و در صورت موفقیت کارگران اسکاندیدا احتمالا معادن دیگر شیلی نیز خواستار افزایش حقوق و دستمزد خواهند شد.  

دیروز دوشنبه قیمت هر تن مس در بازار بورس فلزات لندن حدود ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۹۷۷۱ دلار رسید. دولت شیلی در تلاش است تا با وضع مالیات بر درآمد این شرکت‌ها و همچنین افزایش هزینه‌های آب و سایر مواد اولیه این شرکت‌ها نابرابری موجود در میان کارگران این معادن را کاهش دهد.

از طرف دیگر شرکت‌ها در تلاشند با توجه به کمبود سنگ مس با کیفیت و همچنین افزایش هزینه‌های مواد اولیه هزینه‌های دستمزد را مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار دهند و آن را در سطح مناسبی قرار دهند.

بیش از ۹۹ درصد کارگران هفته گذشته با پیشنهادات مقامات شرکت BHP موافقت نکردند و بر این عقیده بودند که شرکت قصد دارد در ازای افزایش «حق سنوات» کارگران ساعات کار و همچنین بهره‌وری و سودآوری شرکت را افزایش دهد. مقامات این شرکت اعلام کردند که باب مذاکره همچنان باز است.

اتحادیه کارگران همچنین اعلام کرد امیدوار است که این رای قدرتمند کارگران مقامات شرکت را وادار کند که گفتگوهای سازنده‌ای را در پیش بگیرند در غیر انیصورت ممکن است منجر به تنش بلندمدتی شود که در تاریخ کشور شیلی تاکنون بی‌سابقه بوده است. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها