میثم باقری

میثم باقری کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند مطلوب عرضه شرکت های سیمانی در بورس کالا طی هفته های گذشته گفت: این روزها شاهد بازگشت تعادل به بازار سیمان و کنار رفتن التهاب های قیمتی هستیم که با توجه به ابلاغیه وزارت صمت مبنی بر عرضه سیمان فقط از مسیر بورس کالا، این تعادل در بازار ماندگار خواهد بود. او گفت: استمرار عرضه سیمان در بورس کالا نه تنها باعث متعادل تر شدن قیمت این محصول شده است بلکه این فرایند باعث شده که پرداخت برخی رانت ها از جیب سهامداران به عده ای واسطه متوقف شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایسنا، از ۹ خردادماه که نخستین عرضه سیمان در بورس کالا صورت گرفت، در مجموع هفت میلیون و ۹۵۵ هزار و ۲۲۰ تن سیمان در بورس کالا عرضه شد که با تقاضای ۹ میلیون و ۶۸۹ هزار و ۸۹۰ تنی همراه شد و با احتساب معاملات مچینگ در روز جاری ۶ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۲۳۰ تن آن مورد معامله قرار گرفت.

همچنین روزگذشته متوسط قیمت هر کیلوگرم سیمان تیپ دو که هفته گذشته ۷۴۲ تومان به ازای هر کیلوگرم بود به ۵۴۲ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید و به این ترتیب یک کیسه سیمان تیپ۲ که هفته قبل ۳۷ هزار تومان بود این هفته ۲۷ هزار تومان در بورس معامله می شود.

به طور کلی روز گذشته یک میلیون و ۲۹۳ هزار تن سیمان از سوی ۵۲ شرکت در بورس کالا عرضه شد که در پایان معامله یک میلیون و ۱۹۳ هزار تن سیمان بر تابلوی بورس به ثبت رسید. به نظر می‌رسد استمرار هفتگی عرضه های بیش از یک میلیون تن سبب شده تا مصرف کنندگان امکان خرید از بورس با قیمت واقعی و معقول را پیدا کنند و به همین دلیل دیگر خبری از قیمت های کاذب و هیجانی سیمان در بازار آزاد نیست.

مزایای عرضه سیمان در بورس کالا

در این راستا، میثم باقری، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به عرضه سیمان در بورس کالا اظهار کرد: هر چه شمار شرکت های تولیدکننده سیمان در بورس کالا بیشتر شده و سمت عرضه از سوی تولیدکنندگان نقاط مختلف کشور تقویت شود و در مقابل مصرف کنندگان بیشتری نیز پذیرش شوند، بهترین و عادلانه ترین قیمت سیمان در بورس کالا در تقابل عرضه و تقاضا کشف می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه حجم تولید سیمان در کشور مطلوب بوده و پاسخگوی نیاز داخلی است، به دلیل عرضه های پر حجم سیمان در بورس کالا، اثرات سوء قطعی برق واحدهای تولیدی و نرخ های هیجانی در بازار نیز در حال از بین رفتن است به طوریکه امروز شاهد ایجاد ثبات نسبی در بازار سیمان کشور هستیم.

باقری ضمن اشاره به ابلاغیه هفته گذشته وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا، خاطرنشان کرد: زمانی که فروش تنها از یک کانال رسمی اتفاق بیفتد، مشکلات سنتی بازار و بعضا مسائلی که در فروش های غیر رسمی اتفاق می افتاد از بین می رود؛ لذا زمانی که امکان خرید و فروش تنها از یک کانال قانونی و شفاف صورت می گیرد به عبارتی قیمت گذاری دستوری نیز از صنعت سیمان کنار رفته و به تعبیر دیگر، رانت هایی که در فروش های خارج از بورس وجود دارد به کلی حذف می شود. این روزها شاهد بازگشت تعادل به بازار سیمان و کنار رفتن التهاب های قیمتی هستیم که با توجه به ابلاغیه وزارت صمت مبنی بر عرضه سیمان فقط از مسیر بورس کالا، این تعادل در بازار ماندگار خواهد بود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، ورود کل سیمان به بورس کالا برای سهامداران سیمانی نیز خبر خوبی است چراکه تا پیش از عرضه سیمان در بورس، برخی رانت ها از جیب سهامداران به عده ای واسطه پرداخت می شد در حالی که انجام معاملات سیمان در بورس کالا به صورت منظم و مستمر و به صورت کامل، قطعا سهامداران شرکت های سیمانی را منتفع خواهد کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها