• ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
  • کد خبر: 63378
انرژی

ساختار اقتصادی چین در ماه های گذشته تغییرات محسوسی داشته است. به نظر می رسد رشد صنایع چین آنقدرها که سیاستمداران فکر می کردند به نفع این کشور پیش نرفته است. رشد شدید تولید صنایع انرژی‌بر در چین شرایط را برای کمبود برق در این کشور و محدود کردن این صنایع توسط دولت فراهم آورده است. این موضوع شرایط را برای افت تولید فلزات و البته افت مصرف مواد اولیه آن مهیا می‌کند. به نظر می رسد که بحران انرژی در کشورهای شرق آسیا تا پایان سال ۲۰۲۱ یک چالش اساسی است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از آرتان پرس، در ادامه به ارزیابی آخرین وضعیت مربوط به این خبر می پردازیم. 

بازار سهام و کامودیتی زیر سایه بحران انرژی چین

بازار سهام و بازارهای کامودیتی روزهای اخیر نسبت به بحران انرژی در شرق آسیا واکنش نشان دادند. رشد شدید تولید صنایع انرژی‌بر در چین شرایط را برای کمبود برق در این کشور و محدود کردن این صنایع توسط دولت فراهم کرد. بحران انرژی چین شرایط را برای بازارهای کامودیتی و فولادی نابسامان کرده است. بازار سهام دیروز به این موضوع واکنش نشان داد. شاخص قیمت زغال سنگ دالیان ۷ درصد افت و سهام شرکت‌های زغالی این کشور بعضا تا ۱۰% سقوط کرده‌اند. این افت تا جایی ادامه پیدا کرد تا نمایانگر کاهش تقاضا ناشی از افت مصرف برق در این کشور باشند.

تاثیر افت قیمت زغال سنگ بر سقوط قیمت فولاد

افت قیمت زغال سنگ در چین با توجه به افت قیمت سنگ آهن می‌تواند فولاد را ارزان‌تر از گذشته نماید.این ارزان شدن قیمت فولاد در بازار جهانی می تواند بهانه خوبی برای کاهش قیمت فولاد در بازار داحلی باشد. متاسفاه در بازار فولاد ایران قیمتگذاری بر پایه دلار صورت می گیرد. با توجه به اینکه نرخ دلار همچنان بالاست نمی توان برای فرمول نرخ فولاد به مسیر توافقی دست یافت. اگر نرخ های صادراتی کاهش یابند عملا سوبسیتی خواهد بود برای کشور مقصد.  لذا وضعیت بازار فولاد ایران با توجه به پارامترهای موجود در بازار قدری پیچیده شده است.

ریسک بالای بحران انرژی در کشورهای آسیایی

برخی تحلیلگران انرژی بر این باورند که قاره آسیا و به خصوص چین و هند با چالش های جدی ناشی از بحران بی سابقه انرژی روبرو خواهند شد. در حالی که قاره اروپا در آستانه فصل پاییز در معرض بحران بی ‌سابقه و جدی کمبود انرژی قرار دارد. تحلیلگران نسبت به تبعات جدی و ویرانگر آن هشدار داده اند. این بحران ممکن است در حال گسترش باشد و به زودی به کشورهای آسیایی نیز سرایت کند.

بزرگترین خریدار گاز و زغال سنگ جهان، ممکن است قاره بعدی باشد که در معرض این بحران قرار می ‌گیرد زیرا چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، در برابر این بحران بسیار آسیب ‌پذیر خواهد بود. قبلا در خصوص نقطه ضعف تامین انرژی کشور چین هشدار داده بودیم. به نظر می رسد که چین برای این بحران مسیر انقباضی در سیاست تولید فولاد را در پیش گیرد. به احتمال زیاد بازارهای فولادی در نیمه دوم سال در وضعیت رکود به سر خواهند برد.

افزایش قیمت زغال سنگ و ورشکستگی شرکت های چینی

از آنجا که دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از شیوع ویروس کرونا دوباره احیاء شده است، تقاضای انرژی به شدت بالا رفته که منجر به افزایش قیمت سوخت و تصمیمات بی سابقه پکن برای برخی از امور امنیت انرژی کشور در جهت حفظ منافع شده استهمه اینها در حالی رخ می دهد که اقتصاد چین در حال کند شدن است و نرخ تورم در حال افزایش. شاخص قیمت تولیدکنندگان کشور در ماه گذشته به بالاترین سطح ۱۳ سال گذشته رسید که ناشی از افزایش قیمت کالاها بود. دولت هشدار داده است که هزینه های بالای مواد اولیه مانند برق و محصولات پتروشیمی، چالش های رشد و اشتغال تولیدکنندگان، به ویژه مشاغل کوچک و متوسط را تشدید می کند. صنعت نیروی چین در وضعیت بغرنجی گرفتار شده است.

بحران انرژی چین و احتمال رشد قیمت نفت

به دلیل این نگرانیها بود که پکن در یک حرکت تاریخی تصمیم گرفت از ذخایر استراتژیک خود نفت برداشت کند. چین که بزرگترین واردکننده نفت و دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، برای سر پا نگه داشتن اقتصادش به شدت به نفت خارجی متکی است. اصلاح این آسیب پذیری امنیت انرژی را مدتهاست در مرکز سیاست انرژی چین قرار داده اما به نظر می رسد فعلا توجه پکن به کنترل آسیب معطوف شده است. به نظر می رسد که نفت ارزان ایران بتواند اقتصاد چین را از این گرفتاری نجات دهد.

بحران انرژی چین در حوزه نفت و برق

بحران انرژی در چین صرفا به سوخت های فسیلی خت نمی شود. به دلیل پایین بودن سطح تکنولوژی برخی نیروگاه های برق چین شاهد افت تولید نیز دراین حوزه خواهیم بود. در واقع به دلیل افزایش شدید تقاضا برای برق، بعضی از استانهای چین با بدترین کمبود برق این کشور در یک دهه گذشته روبرو شده اند. آنچه که این وضعیت را وخیم کرده، افزایش قیمتهای زغال سنگ است که شرکت‌های برق چین را در معرض خطر واقعی ورشکستگی قرار داده است. زغال سنگ بیش از ۵۰ درصد از سبد انرژی چین را تشکیل می دهد و اختلاف اخیر با استرالیا، تامین زغال سنگ در چین را پیش از افزایش قیمت ها محدود کرده بود.

ورشکستگی شرکت های های وابسته به انرژی در چین

ماه گذشته هم ۱۱ شرکت نیروی زغال سوز در شبکه برق پکن – تیان جین – تانگشان اعلام ضرر کرده اند و به دلیل افزایش قیمتهای زغال سنگ در آستانه ورشکستگی قرار دارند. مشخص نیست پکن تا چه زمانی ایستادگی خواهد کرد تا مانع وقوع این بحران شود. گمانه زنی گسترده ای وجود دارد که دولت چین به زودی ناچار خواهد شد به بایکوت غیررسمی واردات زغال سنگ از استرالیا خاتمه دهد تا بتواند تقاضای موجود را تامین کند. اگرچه رییس جمهور چین وعده های بزرگی برای کربن زدایی تا سال ۲۰۶۰ می دهد اما چین و هند در حال حاضر عامل افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمتهای جهانی زغال سنگ هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها