ایرج رهبر

ایرج رهبر نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به طرح ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی در کشور گفت: کنترل تورم که به ثبات هزینه ساخت مسکن منجر می شود، کاهش بهای هزینه پروانه ساخت، به صفر رساندن هزینه زمین همانند طرح مسکن مهر، اجرای قانون جهش تولید مسکن و اختصاص یارانه برای اخذ تسهیلات بانکی برای سازندگان از جمله اقداماتی است که می تواند قیمت مسکن در کشور را متعادل و کاهش دهد. 

به گزارش «کالاخبر» به نقل از میزان، طی هفته های گذشته موضوع قیمت گذاری دستوری مصالح ساختمانی از جمله فولاد و سیمان به منظور ساخت مسکن ارزان برای مردم از جمله مواردی است که از سوی چند نماینده مجلس مطرح اما با انتقادهای زیاد کارشناسان مبنی بر فسادزا بودن قیمت گذاری دستوری روبه رو شد. در این زمینه نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران به ملزومات کاهش بهای مسکن اشاره می کند که قیمت گذاری دستوری مصالح در دیدگاه او، جایگاهی ندارد. 

ایرج رهبر در خصوص ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی در کشور گفت: اجرای این برنامه دولت به بسترهایی نیاز دارد که باید فراهم شوند.

او افزود: ابتدا، دولت باید تورم را کنترل کند تا هزینه‌های ساخت مسکن تا حدودی ثابت شود و با نوسان زیادی همراه نشود، چراکه اگر هزینه ساخت نوسان زیادی داشته باشد، زیان زیادی به سازندگان و مصرف‌کنندگان تحمیل می‌کند.

به گفته وی، دولت حداقل به مدت دو سال باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که نهاده‌های تولید مسکن با افزایش کاذب قیمت روبه رو نشوند یا به عبارت بهتر متناسب با تورم جاری، نوسان کند.

وی ادامه داد: بخشی از هزینه‌های تولید مسکن به دولت ارتباط دارد، هزینه‌هایی مانند انشعابات آب، برق و گاز، صدور پروانه ساخت، مالیات، بیمه و.. که باید با تخفیف به سازندگان ارائه شود.

نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، یادآور شد: هزینه پروانه ساخت در سال گذشته به ازای هر مترمربع واحد مسکونی ۸۰۰ هزار تومان بود که این رقم در مقایسه با هزینه ۵ تا ۶ میلیون تومانی ساخت هر مترمربع، رقم بالایی است و کاهش آن تأثیر زیادی درپی دارد.

وی اضافه کرد: برای به‌صرفه شدن ساخت و کاهش قیمت تمام‌شده، دولت باید همانند مسکن مهر، هزینه زمین را به صفر نزدیک کند.

رهبر گفت: اگر یارانه‌ای اعم از تسهیلات بانکی و هزینه‌ها برای ساخت مسکن از سوی دولت اختصاص پیدا نکند، به‌طورقطع قیمت تمام‌شده واحدهای مسکونی افزایش خواهد یافت.

این فعال بازار مسکن ضمن اشاره به آمارهای ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران را بیش از ۳۰ میلیون تومان اعلام کرده، ادامه داد: درواقع، دولت باید براساس قدرت خرید جامعه هدف که اقشار کم‌درآمد جامعه هستند به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند تا قیمت کاهش یابد.

به گفته وی، در قانون جهش تولید مسکن پیش‌بینی‌هایی در خصوص قیمت مصالح ساختمانی و کنار رفتن دلالان از این بازار و ... شده است که اگر عملیاتی شود، متوسط قیمت واحدهای ساخته‌شده در این طرح کاهش خواهد یافت.

سهم ۵۰ درصد زمین در قیمت تمام‌شده مسکن

نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در پاسخ به این پرسش که سهم نهاده‌های تولید در قیمت تمام‌شده مسکن چه میزان است؟ گفت: هرچند قیمت زمین در شهرهای مختلف تفاوت دارد، اما به‌طور متوسط ۵۰ درصد از قیمت تمام‌شده مسکن را زمین تشکیل می‌دهد و ۵۰ درصد مابقی به مصالح ساختمانی، دستمزد، انشعابات و.. اختصاص دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها