سیمان

علی مولایی ساری قیه معتقد است که با ممنوعیت عرضه و خرید سیمان خارج از بورس کالا و پایداری این تصمیم در کنار نظارت‌های مناسب، شاهد بهبود ملموسی در بازار سیمان هستیم که رای قاطع دولت به شفافیت بازار سیمان از مسیر بورس کالا باعث بهبود وضعیت بازار و صنعت سیمان خواهد شد.

مولایی ساری قیه کارشناس بازار سرمایه مشخص نبودن کانال قطعی عرضه سیمان طی ماه‌های ابتدایی سال، یکی از دلایل سردرگمی بازار بود به «کالاخبر» گفت: پس از آغاز عرضه سیمان در بورس کالا طی خردادماه، هر لحظه این امکان وجود داشت که با فشار گروه‌های ذینفع، این روند شفاف یازی مبادلات سیمان تغییر کند اما همان‌گونه که همگان انتظار داشتند، دولت سیزدهم تصمیم قاطعی در این زمینه گرفت که آثار مثبتی در بازار سیمان و سایر بازارهای کالایی به همراه داشته است.

مولایی ساری قیه ضمن تأکید بر اینکه از اصلی‌ترین دلایل عدم تعادل در بازار سیمان به‌ویژه در سال جاری، بلاتکلیفی این بازار و البته قطعی برق بود، افزود: باوجودی که از اوایل سال جاری، تعدادی از تولیدکنندگان سیمان محصول خود را در بورس کالا عرضه کردند، اما هنوز نمی‌توانستیم بگوییم که مشکل بازار سیمان با قاطعیت حل شده است زیرا در تمام این ماه‌ها این پرسش وجود داشت که این سیمان به‌صورت صددرصدی در بورس کالا عرضه می‌شود یا بخشی از آن به روش سنتی معامله می شود؟

وی ادامه داد: تنها راه برای متعادل کردن بازار سیمان این بود که همه ارکان تصمیم گیر در خصوص یک روش ثابت به جمع‌بندی واحد برسند که با تصمیم وزارت صمت این اجماع و راهکار گره‌گشا یعنی عرضه کل سیمان در بستر شفاف بورس کالا به وجود آمد.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: طی ماه‌های اخیر که تنها بخشی از عرضه‌کنندگان و خریداران سیمان در بورس کالا فعال بودند، شاهد یک تعادل نسبی و نه کامل بودیم چراکه همچنان بخشی از عرضه و تقاضا در خارج از بورس و با روش‌های دیگری انجام می‌شد اما با تصمیم اخیر وزارت صمت در خصوص ممنوعیت عرضه و خرید سیمان خارج از بورس، بالاخره تکلیف همه روشن شد.

**اقدام قاطع دولت و رای به شفافیت

به گفته وی، پیش‌ازاین باوجود پذیرش سیمان در بورس کالا، با فعال شدن گروه‌های ذینفع و دلالان این نگرانی وجود داشت که این گروه‌ها با لابی‌گری تصمیم‌ها را تغییر دهند بر همین اساس، تعادل بازار، تعادلی موقتی بود.

مولایی ساری قیه گفت: به دلیل اینکه همه خریداران سیمان در بورس کالا حضور نداشتند، بخشی از مصرف‌کنندگان به‌خصوص سازندگان واحدهای ساختمانی مجبور بودند تا سیمان موردنیاز خود را از بازار آزاد و با قیمت‌های بالا خریداری کنند که این روند به تداوم دوگانگی در بازار دامن می‌زد.

او در پایان گفت: با ممنوعیت عرضه و خرید خارج از بورس کالا و پایداری این تصمیم در کنار نظارت‌های مناسب، شاهد بهبود ملموسی در بازار سیمان هستیم که رای قاطع دولت به شفافیت بازار سیمان و اعتماد به بازار سرمایه باعث بهبود وضعیت بازار و صنعت سیمان خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها