خودرو

نامه نگاری های رییس سازمان بورس رنگ و بوی خودرویی به خود گرفته و دهقان دهنوی با اشاره به زیان های سنگین وارده به سهامداران خودرویی ناشی از قیمت گذاری دستوری خواستار حذف آن شده است. به عقیده رییس سازمان بورس ادامه این روند منجر به کاهش تولید و در نهایت توقف فعالیت شرکت ها خواهد شد. عباس عبدی، پژوهشگر اقتصادی قیمت گذاری دستوری را عامل زیاندهی صنعت خودرو می داند و تصریح می کند: این مدل از قیمت گذاری در بلند مدت به ضرر جامعه، صنعت، اقتصاد و مردم خواهد بود و باید تمامی کالاهای موجود در زنجیره تولید صنعت حمل و نقل و سایر صنایع از شمول قیمت گذاری حذف شوند زیرا تا زمانی که قیمت گذاری وجود دارد، فساد، کاهش کیفیت و اتلاف وقت مدیریت کشور بسیار واضح و آشکار است.

به گزارش «کالاخبر» به گزارش خودروکار، ثبت بالاترین میزان از زیان انباشته و نارضایتی سهامداران خودرویی از وضعیت فعلی تاکید بر حذف قیمت گذاری دستوری از صنعت خودرو را افزایش داده به طوری که نامه نگاری های رییس سازمان بورس نیز رنگ و بوی خودرویی به خود گرفته و با وجود آماده بودن شرایط عرضه خودرو در بورس کالا به واسطه طرح ساماندهی صنعت خودرو، دولت و به ویژه وزارت صمت هنوز موضع رسمی خود را در این باره اعلام نکرده اند.

در حالی حذف قیمت گذاری دستوری از قیمت گذاری کالا و خدمات به ویژه خودرو این روزها به یک مطالبه عمومی تبدیل شده، مسئولان در نقش های مختلف ضمن بررسی تبعات ادامه وضعیت فعلی خواستار تغییر رویکرد دولت در این زمینه و حذف قیمت گذاری دستوری از صنعت خودرو هستند به طوری که رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در تازه ترین اقدام، با اشاره به زیان های سنگین وارده به سهامداران خودرویی از قبال این مدل از قیمت گذاری خواستار حذف آن شده است.

دهقان دهنوی تاکید کرده که پیش فروش خودرو با قیمت قطعی و غیرمنطقی با هدف تنظیم بازار خودرو در کنار تاخیر در اعطای مجوز افزایش قیمت باعث زیان خودروسازان شده و براساس صورت های مالی خودروسازان تا پایان اسفند سال گذشته زیان انباشته ایران خودرو و سایپا به ترتیب به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان و ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

عدم کارایی شورای رقابت در شرایط تورمی به دلیل ایرادات اساسی باعث ایجاد کمبود نقدینگی در شرکت های خودروسازی و قطعه سازی شده و به گفته رییس سازمان بورس ادامه این روند منجر به کاهش تولید و در نهایت توقف فعالیت شرکت ها خواهد شد.

از این رو با تکیه بر این شرایط بر بازنگری و بررسی دوباره موضوع قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت و خروج خودرو از حوزه قیمت گذاری دستوری تاکید شده است.

در همین حال حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که لغو قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو باعث می شود ضمن ایجاد رقابت در صنعت، دست دلالان از بازار کوتاه شود، می‌گوید: مجلس شورای اسلامی در بحث مربوط به ساماندهی صنعت خودرو بر این موضوع تاکید دارد که بورس بهترین مکان برای عرضه خودرو است تا کشف قیمت واقعی در این نهاد انجام شود.

وی می افزاید: یکی از بحث‌های مهم در صنعت خودرو ، حذف قیمت گذاری دستوری از این صنعت است چرا که معتقدیم قیمت گذاری در این صنعت باید بر اساس ضوابط و چارچوب تعیین و بر اجرای قوانین نظارت کند.

فیروزی تصریح می کند: با عرضه خودرو در بورس از افزایش قیمت‌ها و حضور دلالان در این صنعت جلوگیری می‌شود این در حالیست که این صنعت به دلیل قیمت‌گذاری‌ دستوری، با مشکلاتی مواجه و بازار از کنترل خارج شده است، به همین دلیل تنها راه نجات این صنعت و بازار عرضه آن در بورس کالا است دز این‌میان لازم است زیرساخت‌های بازار سرمایه برای این کار آماده شود.

عباس عبدی یک پژوهشگر نیز به تازگی در خصوص  قیمت‌گذاری دستوری کالاها و خدمات و تبعات و مشکلات آن تاکید کرده که به طور کلی قیمت گذاری یک عمل بیهوده و زیانبار بوده و به هیچ عنوان تجربه موفقی نبوده است چرا که این مدل از قیمت گذاری تنها در مواقع بسیار استثنایی و کالای خاص و در کوتاه مدت قابل دفاع است.

وی قیمت گذاری دستوری را عامل زیاندهی صنعت خودرو می داند و تصریح می کند: این مدل از قیمت گذاری در بلند مدت به ضرر جامعه، صنعت، اقتصاد و مردم خواهد بود و باید تمامی کالاهای موجود در زنجیره تولید صنعت حمل و نقل و سایر صنایع از شمول قیمت گذاری حذف شوند زیرا تا زمانی که قیمت گذاری وجود دارد، فساد، کاهش کیفیت و اتلاف وقت مدیریت کشور بسیار واضح و آشکار است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها