• ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
  • کد خبر: 64593
بورس جهانی

کاهش رشد اقتصادی چین باعث ریزش برخی از شاخص های مهم بورسی جهان شد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از بلومبرگ، رشد اقتصادی بیشتر کشورهای جهان در حالش کاهش است و این مساله به نوبه خود کمی فعالان بازار بورس را نسبت به چشم انداز پیش روی اقتصاد جهان نگران کرده است. اقتصاد چین در سه ماهه سوم امسال رشد ۴.۹ درصدی را به ثبت رساند که در مقایسه با فصل قبل ۳.۰ درصد کمتر شده است. این رشد اقتصادی هم چنین ۰.۳ درصد کمتر از نرخ پیش بینی شده قبلی توسط کارشناسان است و بدترین رشد اقتصادی فصلی چین در طول دو فصل اخیر محسوب می شود.

صورت های سود و زیان منتشرشده بسیاری از شرکت های بزرگ بورسی امیدوارکننده تر از چیزی بوده است که پیشتر تصور می شد. میزان درآمد شرکت های بزرگ در سه ماهه سوم سال به ویژه در بخش خدمات مالی و بانکی افزایش قابل ملاحظه ای داشته که می تواند نویدگر افزایش حجم تجارت خارجی و سرمایه گذاری ها در ماه های پایانی سال باشد. از طرف دیگر بهبود نسبی وضعیت تراشه ها نیز می تواند در بخش صنعت به افزایش میزان تولیدات کارخانه ها کمک کند.

صندوق بین المللی پول در گزارش جدیدی اعلام کرد برآورد خود از متوسط رشد اقتصادی کشورهای جهان در سال ۲۰۲۱ را به ۵.۹ درصد کاهش داده که این رقم ۰.۱ درصد کمتر از برآورد قبلی این نهاد است. صندوق بین المللی پول همچنین انتظار دارد متوسط رشد اقتصادی جهان در سال آینده از رقم امسال نیز کمتر شده و به ۴.۹ درصد برسد. این نهاد با اشاره به اینکه اختلال های ایجاد شده ناشی از کرونا به ویژه در بخش تجارت خارجی ادامه خواهد داشت بار دیگر بر ضرورت واکسیناسیون تاکید کرد.

بورس آمریکا

در وال استریت بیشتر شاخص ها صعودی بودند؛ تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۲۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۵ هزار و ۲۲۳.۴۹ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۲۲ درصد صعود تا سطح ۴۴۸۲.۳۵ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۷۲ درصد افزایش در سطح ۱۵ هزار و ۶.۹۵ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۴۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۲۰۳.۸۳ واحد بسته شد.  

شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۰.۷۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۴۷۴.۴۸ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقبگرد ۰.۸۱ درصدی در سطح ۶۶۷۳.۱۰ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۶۸ درصد پایین رفت و به ۸۹۳۶.۰۱ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با کاهش ۰.۱۵ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۲۵.۴۶ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۰.۳۱ درصد بالا رفت و در سطح ۲۵ هزار و ۴۰۹.۷۵ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" ریزش ۱.۱۶ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۷۴.۸۲ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۲۶ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۳۸۱.۰۷ واحدی به کار خود خاتمه داد.

در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها