سنگ آهن

به دنبال انتشار گزارش هایی مبنی بر کاهش تولید فولاد در چین و تصمیم این کشور برای تداوم اجرای این طرح به منظور کاهش انتشار کربن، سرعت کاهش قیمت سنگ آهن در دنیا افزایش یافت.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ بر اساس گزارش وب سایت «اس اند پی گلوبال»، از ابتدای آگوست سال جاری، تاکنون، قیمت سنگ آهن در جهان بالغ بر ۱۰۰ دلار به ازای هر تن کاهش پیدا کرده است و متوسط قیمت هر تن از این ماده معدنی ارزشمند در ماه سپتامبر به مرز ۹۴ دلار رسید. این درحالی است که در ماه جولای امسال، هر تن سنگ آهن در بازارهای جهانی ارزشی بالغ بر ۲۰۰ دلار داشت و بخش زیادی از این ماده معدنی برای واحدهای فولادسازی چین، به این کشور وارد می شد. بدین ترتیب ظرف دوماه قیمت سنگ آهن ۱۰۰ دلار افت کرده است.

افزایش قیمت، دور از انتظار است

«تام پرایس»، رییس مرکز مطالعات استراتژیک بازارهای کالا درمصاحبه اخیر خود با این وب سایت گفت: «درخوش بینانه ترین حالت باید منتظر رسیدن قیمت هر تن سنگ آهن به مرز ۱۰۰ دلار باشیم. افزایش بیشتر قیمت در ماه اکتبر بسیار دور از انتظار است. دلیل این مساله هم کاهش تقاضا برای سنگ آهن است. با توجه به سیاست چین مبنی برکاهش تولید فولاد، تقاضا برای سنگ آهن در بازار جهانی کاهش زیادی پیدا می کند. انتظار می رود تغییرات صنعتی به سمت کاهش مصرف فولاد و کاهش انتشار کربن باشد و این مساله در میان مدت بازار را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

پیش بینی قیمت ها

از طرف دیگر «مرکز مطالعاتی فیتچ» متوسط قیمت هر تن سنگ آهن را در فصل آخر سال ۲۰۲۱ برابر با ۱۱۰ دلار پیش بینی کرد درحالی که در براوردهای قبلی برای هر تن از این محصول ارزشی برابر با ۱۴۵ دلار پیش بینی کرده بود.

اما سوال دیگری که این روزها مطرح است، متوسط قیمت هر تن از این ماده معدنی در سال ۲۰۲۲ است. مرکز مطالعاتی فیتچ پیش بینی کرد افزایش چشمگیری در قیمت سنگ آهن در سال بعد اتفاق نمی افتد. این مرکز متوسط قیمت هر تن سنک آهن را در دنیا برابر با ۱۰۰ دلار پیش بینی کرد و نوشت: «با اینکه تجربه نوسان ها و شوک ها در بازار غیر محتمل نیست، ولی انتظار نمی رود رشد قابل توجهی در متوسط قیمت هر تن سنگ آهن درسال بعد را شاهد باشیم.»

در همین زمینه، «جان تومازوس» تحلیل گر بازار فولاد، تاثیر سیاست های چین را در بازار سنگ آهن چشمگیر ارزیابی کرده وبا توجه به تداوم سیاست کاهش تولید در چین تا سال بعد، رشد قیمت را دور از انتظار می داند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها