آلو

محمد علی فرهمند مدیر جهاد کشاورزی نیشابور می گوید: برای ممانعت از فراوری غیر بهداشتی آلو و نظارت و کنترل بر قیمت‌های محصولات خشکباری منطقه نیشابور و زبرخان پیشنهاد شده شهرک فرآوری آلو در مرکز تولید آلوی شهرستان ایجاد و ساخته شود تا بتوان زیر ساخت‌های لازم برای عرضه آلوی خشک به بازار بورس کالای کشاورزی را فراهم کرد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۴۲ هزار تن آلو از باغ های آلو در نیشابور و زبرخان برداشت شود.

محمد علی فرهمند راد مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: سطح محصول آلو در  نیشابورو زبرخان ۳ هزار و ۹۵۷ هکتار که از این مقدار حدود ۳ هزار و ۴۹۷ هکتار بارور است که متوسط تولید ۱۲ تن و رکورد ۸۴ تن در هکتار است.

او افزود: ۲۷ درصد باغات شهرستان مختص میوه‌های هسته دار است و از این مقدار ۶۵ درصد به آلو اختصاص یافته است که تولید این محصول ۴۲ هزار تن تر که ۹۰ درصد آن فرآوری و ۱۰ درصد تازه خوری می‌شود و میزان آلوی خشک تولیدی نیز ۱۱ هزار تن است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور ادامه داد: آلوی تولیدی به دو صورت سنتی و صنعتی فرآوری می‌شود و با عنوان آلوی نیشابور و زبرخان شهره آفاق است که مورد تقاضای کشورهای بسیاری قرار گرفته است.

محمد علی فرهمند راد بیان کرد: کیفیت بالا، رنگ و طعم وضعیت آلوی زبرخان را در سطح بالایی قرار داده به طوریکه این محصول جایگاه واقعی خودش را در سطح ملی و صادرات پیدا کرده است.

او تصریح کرد: شهرستان نیشابور و زبرخان علیرغم جایگاه بسیار مناسب کشت آلو از نظر سطح زیرکشت، تولید، اشتغالزایی و نیز ارزآوری برای کشور، لیکن بدلیل اینکه محصول تولیدی خارج از استانداردهای مربوطه فراوری و صادر می‌ شود، دچار افت و خیزهای مقطعی و شوک‌های ناگهانی به اقتصاد این محصول در زمان تولید می‌ شود لذا برای ممانعت از فراوری غیر بهداشتی آن و نظارت و کنترل بر قیمت‌های محصولات خشکباری منطقه پیشنهاد ایجاد و ساخت شهرک فرآوری آلو در مرکز تولید آلوی شهرستان می‌گردد تا بتوان زیر ساخت‌های لازم برای عرضه آلوی خشک به بازار بورس کالای کشاورزی را فراهم کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور  از صادرات حدود ۷ هزار تن آلوی خشک شهرستان توسط واسطه‌ها و دلالان به کشورهای هندوستان، بنگلادش، پاکستان خبر داد و تأکید کرد:از نظر اشتغالزایی در شهرستان حدود ۴ هزار نفر بصورت دایم مشغول به کار هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها