بورس کالا

در هفته گذشته شاهد اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین عناوین آنها "قیمت گذاری دستوری خودرو را حذف کنید"، "فیدلیتی به تالار بورس کالا نزدیک شد"، "معاملات گواهی سپرده سیمان در بورس کالا راه اندازی می شود"، "حمایت از تولیدکنندگان با عرضه سیمان در بورس کالا" و "بورس کالا گزارشگر بازار است" بود.

قیمت گذاری دستوری خودرو را حذف کنید

به گزارش «کالاخبر»؛ در هفته گذشته مجید عشقی رئیس سازمان بورس در نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از قیمت گذاری دستوری خودرو پیشنهاد کرد محصولات خودرویی از شمول قیمت گذاری شورای رقابت خارج شود.

در این نامه آمده است: با توجه به جایگاه صنعت خودرو در بازار سرمایه و حضور سرمایه‌گذاران و فعالان بیشمار در صنعت مذکور، سیاست های قیمت‌گذاری اعمال شده توسط شورای رقابت در سنوات گذشته، زیان سنگینی بر سهامداران حاضر در این صنعت تحمیل کرده است به طوری‌که الزام ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت به شرکت‌های خودروساز به‌منظور تنظیم بازار خودرو، در مقاطعی سبب پیش فروش خودرو  با قیمت‌های قطعی و غیرمنطقی شد و این امر در کنار تأخیر در اعطای مجوز افزایش نرخ محصولات، سبب زیان شرکت‌های خودروساز شده است.

فیدلیتی به تالار بورس کالا نزدیک شد

سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران و هیات همراه روز چهارشنبه به منظور بررسی عرضه محصولات بهمن موتور با اولویت عرضه محصول فیدلیتی در بورس کالا از خط تولید این شرکت بازدید و در نشستی با مدیران بهمن موتور، عرضه خودرو در بورس را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دادند.

در این نشست علی پور ابراهیم آبادی رئیس هیئت مدیره بهمن موتور در خصوص عرضه محصولات این شرکت در بورس کالا گفت: عرضه خودرو در بورس کالا بدون شک به سود تولید و مردم و البته به زیان واسطه هاست چراکه با فروش خودرو در بورس، فاصله قیمتی درب کارخانه و بازار آزاد به جای دلال به تولیدکننده می رسد و در مقابل با رشد تولید و عرضه در بورس، قیمت ها نیز متعادل تر و به سود مصرف کننده کشف می شود.

جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران نیز گفت: با عرضه محصولات شرکت بهمن موتور در بورس کالا، اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار به جیب تولیدکننده می رود و شرایط مساعدی برای توسعه خدمات و رشد تولید فراهم می شود.

وی افزود: محصولات بهمن موتور مشمول محدودیت های شورای رقابت و وزارت صمت نیست و براساس ماده ١٨ قانون توسعه ابزارهای مالی نیز عرضه محصولات در بورس کالا از شمول قیمت گذاری دولتی خارج است و به این ترتیب هیچ محدودیت قانونی نیز برای عرضه خودرو در بورس کالا وجود ندارد.همچنین علاوه بر حمایت از تولید، عرضه خودرو در بورس کالا منافع سهامداران شرکت های خودروسازی را تامین می کند و این موضوع نیز از تاکیدات ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار است.

نگاه مثبت مجلسی‌ها به طرح ساماندهی خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید: در صورت تصویب و اجرای طرح ساماندهی خودرو، شاهد توازن در نظام عرضه و تقاضا، خروج بازار از انحصار، رقابتی شدن تولیدات و ارتقای کیفی محصولات خواهیم بود.

بهزاد رحیمی با بیان اینکه ابهامات مربوط به طرح ساماندهی خودرو از سوی نمایندگان مجلس برطرف شده است، گفت: در صورت تصویب و اجرای طرح ساماندهی، بسیاری ازمشکلات بازار خودرو حل و فصل شده و اهدافی چون تعدیل قیمت خودرو، توازن در نظام عرضه و تقاضا، خروج بازار از انحصار، رقابتی شدن تولیدات و ارتقای کیفی محصولات خودروسازان محقق می‌شود.

معاملات گواهی سپرده سیمان در بورس کالا راه اندازی می شود

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با اعلام خبر پذیرش انبار ۱۱ شرکت سیمانی در بورس کالای ایران گفت: معاملات گواهی سپرده سیمان از روز یکشنبه ۹ آبان ماه در بازار مالی بورس کالای ایران راه اندازی می شود تا از این پس خریداران خرد سیمان از این طریق تامین نیاز کنند.

جواد فلاح گفت: گواهی سپرده کالایی سیمان را افراد با همان کد سهامداری و به صورت آنلاین می توانند خریداری نمایند و هیچ تفاوتی با خرید سهام ندارد. در این روش مبلغ کل سیمانی که افراد تمایل به خرید آن را دارند با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد معاملات به حساب کارگزاری واریز می نمایند.

خرید و فروش سیمان با خیال آسوده

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با عرضه سیمان تولیدی کشور در بورس کالا و حمایت دولت از عرضه بورسی این محصول استراتژیک، بسترهای استفاده از مزایای بازار سرمایه برای تولیدکننده‌ها و خریداران این محصول فراهم شده است؛ در واقع پذیرش و افزایش عرضه سیمان در بورس کالا برای تنظیم بهینه بازار این محصول، گام نخست بود و در گام بعدی، نقش‌آفرینی ابزارهای مالی می‌تواند برای خریداران و فروشندگان آرامش خاطر زیادی ایجاد کند.

حمیدرضا مهرآور با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد ابزارهای بازار سرمایه و بورس کالا گفت: این ابزارها در بورس کالا، علاوه بر این که تضمین‌کننده سود سرمایه‌گذار است، برای تولیدکننده و خریدار کالا آرامش خاطر به همراه می‌آورد.

مصالح ساختمانی از بورس کالا تامین می شود

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت یک میلیون مسکن در سال هدف قابل دسترسی است و در بحث مصالح ساختمانی تدابیر لازم برای تأمین آن از بورس کالا دیده شده است.

مجتبی یوسفی درباره استفاده از توان شرکت‌های بورسی که سهامدار بیشتر آنها مردم هستند در ساخت یک میلیون دستگاه آپارتمان گفت: اگر از توان بازار سرمایه به منظور جمع آوری سرمایه‌های خرد مردم و تأمین منابع مالی برای بخش تولید استفاده کنیم، گام موثری در بخش تأمین مسکن برداشته ایم.

بورس کالا گزارشگر بازار است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مجلس مخالف قیمت گذاری دستوری است، گفت: باید این فهم مهم در اقتصاد کشور شکل بگیرد که بورس کالا، بستر معاملات کالاها و گزارشگر بازار است و اگر قیمت کالایی بالا یا پایین می رود، ناشی از روند عرضه و تقاضاست؛ به عبارتی بورس کالا، تصویر روشنی از بازار را به سیاست گذار نشان می دهد که او نسبت به رفع معضلات بازار اقدام کند.

غلامرضا مرحبا با تأکید بر اینکه اساساً با قیمت‌گذاری دستوری موافق نیستم ، گفت:بورس کالا محلی برای عرضه و تقاضای شفاف است و در این بورس می‌توان کالا را به رقابت گذاشت تا کشف نرخ به‌درستی انجام شود. در این فضا هرگونه دخالت موجب بر هم خوردن تعادل بازار شده و ناهنجاری‌هایی ایجاد می‌کند.

اعلام ۴ مزیت صادرات مس از بورس کالا

محمودرضا الهی فرد کارگزار عرضه کننده مس کاتد در رینگ صادراتی بورس کالا معتقد است که گسترده شدن دامنه حضور خریداران، ایجاد رقابت و شفافیت، کاهش ریسک نکول و اطمینان از تسویه فروش محصول صادراتی با وجود تحریم ها از جمله مزایای صادرات کالاها از مسیر بورس کالای ایران است که در صورت تسهیل روند نقل و انتقالات مالی و مراودات تجاری از این بستر، ایران می تواند به مرجع قیمت های منطقه ای در برخی کالاها تبدیل شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها