نفت

در یک ماه اخیر قیمت نفت و گاز طبیعی در بازارهای جهانی رشد قابل‌توجهی داشته است. این اولین بار طی سه سال اخیر است که قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی به بیش از ۸۰ دلار رسیده است و قیمت گاز هم با سیر صعودی رشد می‌کند. مسئله جالب‌توجه این‌که رشد قیمت نفت و گاز طبیعی باعث افزایش قیمت شکر هم شده است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ پیش‌بینی‌ها از تداوم روند افزایش قیمت نفت تا مرز ۱۰۰ دلار حکایت دارد که دلیل آن هم پیشی گرفتن میزان تقاضا از میزان عرضه اعلام شده است. درصورتی‌که نفت ایران به بازار جهانی بازگردد، یا عربستان به تعهد تولید ۱۳ میلیون بشکه نفت در ماه پایبند بماند، اندکی از سرعت افزایش قیمت کاسته خواهد شد، ولی بدون شک روند افزایشی قیمت متوقف نمی‌شود.

اما فارغ از این‌که قیمت‌ها تا کجا رشد می‌کند و چه تأثیری بر اقتصاد دنیا دارد، تأثیر آن بر بازارهای دیگر از قبیل بازار کالاهای صنعتی و شکر مورد توجه رسانه‌هاست. از آنجاکه نفت و گاز طبیعی به‌عنوان منبع تأمین سوخت و حتی ماده اولیه تولید در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود، رشد قیمت این منابع انرژی، می‌تواند هزینه تولید را افزایش دهد و باعث شود تا محصولات صنعتی با قیمت بالاتری به دست مصرف‌کننده برسد.

«اس اند پی گلوبال»، پیش‌بینی کرده با افزایش قیمت نفت در بازار جهانی، می‌توان انتظار داشت شاخص قیمت محصولات صنعتی در دنیا طی سال ۲۰۲۱ بالغ‌بر ۷ درصد بالاتر از سال قبل باشد.

تأثیر نفت در بازار شکر

مسئله جالب‌توجه این‌که رشد قیمت نفت و گاز طبیعی باعث افزایش قیمت شکر هم شده است. «بلومبرگ» در این‌باره گزارش داد: «با افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی، تقاضا برای اتانول و سوخت‌های گیاهی رشد کرده و همین مسئله باعث شد تا قیمت شکر که در تولید اتانول و سوخت‌های سبز کاربرد دارد، هم افزایش یابد. بر مبنای این گزارش قیمت شکر در یک ماه اخیر ۱۲ درصد، افزایش داشته و انتظار می‌رود طی دو ماه باقی‌مانده امسال همچنان رشد قیمت تداوم یابد.»

در همین خصوص «بیزینس لاین» نیز، اعلام کرد: «درصورتی‌که قیمت نفت تا مرز ۱۰۰ دلار افزایش یابد، قیمت هر پوند شکر خام در امریکا به بالغ‌بر ۲۵ سنت خواهد رسید. هم‌اکنون هر پوند شکر خام در این کشور که برای تولید اتانول استفاده می‌شود کمتر از ۱۹ سنت به فروش می‌رسد. این در حالی است که از سال گذشته، قیمت هر پوند از این محصول بین ۸ تا ۱۲ سنت بود».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها