بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین عناوین آنها "بورس کالا، رکن اصلی شفافیت مالی و کاهش رانت"، "تقویت توسعه بورس کالا با حذف قیمت گذاری دستوری"، "نگاه مطلوب دولت برای تقویت بازارهای رسمی"، "تسهیل دسترسی خریداران خرد به سیمان" و "زیرساخت های بورس کالا آماده احیای بازار کالایی" بود.

بورس کالا، رکن اصلی شفافیت مالی و کاهش رانت

به گزارش «کالاخبر»؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی روز سه شنبه در جلسه علنی مجلس گفت: بورس کالا که یکی از ارکان مهم معاملات اقتصادی و شفافیت مالی و کاهش رانت‌ها است، طی سال جاری شاهد معامله ۳۸ میلیون تن انواع محصولات مختلف بود که نسبت به ۱۲ ماه کل سال گذشته که ۳۴ میلیون تن بوده است در همین ۷ ماه شاهد وضعیت بهتری بوده است.

احسان خاندوزی اظهار داشت: برنامه اصلی ما در این حوزه افزایش نقش بازار سرمایه در تأمین مالی تولید و متنوع کردن ابزارها و محصولات و سپردن موضوع قیمت گذاری به بخش رقابتی بورس کالا، تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار سهام، کاهش هزینه انتشار اوراق و سهام و پایان انحصارها و فرآیندهایی است که متأسفانه برای گروهی ایجاد انحصار کرده است.

قیمت‌گذاری دستوری موجب رواج رانت و فساد

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه علنی مجلس گفت: قیمت‌گذاری دستوری موجب ایجاد رانت و فساد در کشور شده است بخشی از سرریز این رانت و فساد در بازار سرمایه خود را نشان می‌دهد. در بسیاری از حوزه‌ها این شرایط و تصمیمات عملاً ذینفعان که مردم هستند را تحت تأثیر قرار داده است. امروز هر تصمیمی که برای بازار سرمایه گرفته می‌شود انتفاع آن به محروم‌ترین قشر جامعه خواهد رسید زیرا میلیون‌ها نفر ذینفع در بازار سرمایه وجود دارند و باید برای آنها تصمیم بگیریم.

تقویت توسعه بورس کالا با حذف قیمت گذاری دستوری 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام اینکه دولت سیزدهم به توسعه ساختار بورس کالا به عنوان محور مبادلات کالایی کشور اعتقاد ویژه ای دارد، اظهار داشت: در جلسه با وزیر اقتصاد نیز محورهای ایجاد ثبات بازار سرمایه و بهبود فرآیندهای معاملاتی در حوزه کالا و سهام مورد بررسی قرار گرفت تا اگر نیازی به کمک مجلس باشد، اقدامات لازم انجام شود.

لطف الله سیاهکلی گفت: در معاملات بورس کالا تلاش بر این است که دیگر دخالتی در روند معاملات ایجاد نشود تا بازاری کاملا رقابتی براساس رسالت این بورس شکل بگیرد. همچنین حذف قیمت گذاری دستوری به طور کلی به تقویت بورس کالا و رشد شفافیت اقتصادی منجر می شود که این موضوع در دستور کار دولت است. 

نگاه مطلوب دولت برای تقویت بازارهای رسمی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: یکی از رسالت های اصلی بورس کالا، ایجاد شفافیت و رقابت در میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است اما در چند سال اخیر به دلیل برخی دخالت های بیرونی بعضا رقابت در بازار کالا را مخدوش کردیم که خوشبختانه رویکرد دولت جدید بازگرداندن رقابت به مبادلات کالایی است

علی اکبر کریمی تصریح کرد: از توقعات فعالان اقتصادی و صنعت از وزیر اقتصاد، حمایت از توسعه بازارهای رسمی کالایی مانند بورس کالا به منظور آرامش خاطر فعالان بازار است به طوریکه معاملات بورس کالا بدون دخالت های دستوری دنبال شود تا تولیدکنندگان امکان برنامه ریزی دقیق در روند تولید و فروش کالای خود را پیدا کنند. 

تسهیل دسترسی خریداران خرد به سیمان

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: خریداران خرد سیمان می‌توانند با داشتن کد بورسی، سیمان مورد نیازشان را بدون مراجعه حضوری به کارگزاری ها و به صورت آنلاین خریداری کنند.

جواد جهرمی گفت: پس از راه اندازی معاملات سیمان در بازار فیزیکی، تقاضا برای راه اندازی معاملات خرده فروشی محصول سیمان اعلام شد و از طرفی تعدد روزهای معاملاتی علاوه بر عرضه سیمان در بازار فیزیکی هم یکی از خواسته‌های فعالان این بازار بود تا این محصول در سایر روزهای هفته هم معامله شود.

چگونه می‌توان از بورس کالا سیمان خرید؟

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای با اشاره به راه اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان از ۹ آبان ماه گفت: خریداران خرد با استفاده از این روش و بدون نیاز به دریافت کد اختصاصی بورس کالا و با همان کد سهامداری خود می‌توانند سیمان مورد نیاز خود را از بورس کالا خریداری کنند.

جواد فلاح اظهار کرد: برای خرید سیمان در بازار فیزیکی افراد به کد اختصاصی بورس کالا نیاز دارند. در این روش امکان ثبت سفارش به صورت آنلاین وجود ندارد که برای خریداران خردی که نیازمند یک بار خرید سیمان از بورس کالا هستند، چندان مناسب نیست به همین دلیل از هفته قبل روش گواهی سپرده کالایی سیمان نیز راه اندازی شد.

آشفتگی بازار خودرو ماحصل قیمت گذاری دستوری

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس معتقد است که قیمت‌گذاری در خصوص تمام کالاهایی که باید عرضه و تقاضا نرخ آنها را مشخص کند، ایجاد فساد کرده و به اقتصاد کشور آسیب وارد می‌کند به طوری که قیمت‌گذاری در خصوص صنعت خودرو بازار را در عرضه و قیمت دچار آشفتگی کرده است .

محسن علیزاده می گوید: به طور عمده قیمت‌گذاری دستوری در خصوص سایر کالاها و نهاده‌های دامی، فولاد و سیمان مشکلاتی را به وجود آورده که باید برای حذف آن دولت و مجلس تلاش و پیگیری جدی داشته باشند.

خودرو از بند قیمت‌گذاری دستوری رها شد

با پیگیری های سهامداران و سازمان بورس نخستین گام برای حذف قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو و مداخلات مخل بازار برداشته شده و طبق مصوبه ۲۸ مهر شورای هماهنگی سران قوا، قیمت‌گذاری دستوری از صنعت خودرو حذف شد.

آزادسازی قیمت خودرو در حالی رقم می خورد که پیش از این نیز صنعت سیمان از کمند قیمت گذاری دستوری رها شده بود و از تاریخ ۹ خرداد ماه سال جاری با عرضه این محصول در بورس کالا قیمت این محصول در مکانیزم شفاف بورس کالا و از طریق عرضه و تقاضا کشف می شود. پیگیری‌ها برای اصلاح مداخلات دولت در سایر صنایع نیز با قوت ادامه دارد و این اقدامات متضمن استمرار سودسازی صنایع و رشد پایدار بازار در سالیان متمادی خواهد بود.

فروش آهن اسفنجی در خارج از بورس مجاز نیست

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به مدیران عامل شرکت های فولادساز اعلام کرد: همه تولید آهن اسفنجی واحدهای فولادساز باید برای فروش در بورس کالا عرضه شود.

سیف الله امیری در نامه به مدیران عامل شرکت های فولاد ساز آورده است: با عنایت به دستور و تاکید مقام عالی وزارت ضروری است از تاریخ بیست و دوم آبان ماه همه تولید آهن اسفنجی شرکت های فولاد ساز (در خصوص واحدهایی که تولیدکننده و مصرف کننده این محصول می باشند نیز مقدار تولید مازاد بر مصرف داخلی آن واحد) را جهت فروش در بورس کالا عرضه کنند.

زیرساخت های بورس کالا آماده احیای بازار کالایی

یک کارشناس ارشد اقتصادی گفت: در تمامی دنیا برای ایجاد شفافیت در عرضه و تقاضای یک کالا و همینطور مدیریت ریسک و تنظیم برنامه تولید و فروش در میان فروشندگان یا خریداران کالا از ابزارهای موجود در بورس کالا استفاده می شود که این زیرساخت ها طی سال های گذشته در بورس کالای ایران به منظور ایجاد تحول اقتصادی و احیای بازار کالایی کشور شکل گرفته است. 

عباسعلی حقانی نسب اظهار داشت: بورس کالا بستری متشکل و شفاف است که در این بورس، تلاقی میان عرضه و تقاضای مشخص منجر به کشف قیمت واقعی کالاها می شود بنابراین هر زمان که احساس شود کالایی قابلیت استانداردسازی و متشکل بودن را دارد باید آنها را وارد بورس کالا کرد و از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا ضمن مدیریت قیمت ها، کالا را با نرخ های واقعی به دست مصرف کننده رساند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها