اسداله کشاورز

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است، کشف پریمیوم مبنی بر استفاده از ابزارهای نوین مالی بازار سرمایه در تامین مالی، پوشش ریسک تولید و مدیریت هوشمند بازار کالایی، روشی برد-برد در بورس کالا است. او گفت: دولت در برهه‌ای خاص ناچار به تنظیم بازار به روش قیمت‌گذاری دستوری شد ولی الان دولت قصد دارد با این طرح از قیمت‌گذاری دستوری خارج شود و عرضه کالا را از طریق بورس پیگیری کند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از دنیای معدن، اسدالله کشاورز معاون امور معدنی وزیر صمت گفت: این طرح برای تنظیم بازار پتروشیمی، فولاد، مس، آلومینیوم، و ... بوده که بیش از دو ماه است با برگزاری جلسات مرتب معاونین وزارت صمت و مدیرانشان و بعد از آن با فعالان و دست اندرکاران و فعالان این بازارها و کسانی که مدعی هستند از این طرح هیچ اطلاعی ندارند مورد بررسی دقیق قرار گرفته و خلاها و نواقص طرح برطرف شده است.

وی با بیان اینکه این طرح از ۲۶ آبان ماه به طور رسمی آغاز شده، افزود: الگوی مدیریت بازار برای اینکه بازار دچار التهاب نشود، به صورت تدریجی و با کشف پریمیوم که چهارشنبه هفته گذشته برای اولین بار در کشور صورت گرفت، اجرایی شد. در این الگو کالاها باید در بورس کالا عرضه شوند و در صورت نبود خریدار، صاحب کالا مستقیما می‌تواند کالایش را صادر کند و دیگر خبری از امضاهای طلایی و تیک صادراتی نیست. هماهنگی‌های لازم نیز در این زمینه با گمرک صورت گرفته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: کشف پریمیوم مبنی بر استفاده از ابزارهای نوین مالی بازار سرمایه در تامین مالی، پوشش ریسک تولید و مدیریت هوشمند بازار کالایی، روشی برد-برد در بورس کالا است.

کشاورز ادامه داد: مکانیسم این قرارداد به گونه‌ای است که در ابتدای توافق طرفین باید قسمتی از ارزش حدودی معامله را نزد اتاق پایاپای به عنوان وجه‌الضمان و قیمت مبنا تودیع کند و مابقی وجه در زمان مشخصی در آینده (تحویل، حمل و بارگیری) که در عقد قرارداد نوشته شده است، و به صورت قیمت نهایی پرداخت می‌شود. در این قرارداد پریمیوم مبلغ یا درصدی است که جهت محاسبه قیمت نهایی به قیمت مبنا اضافه یا کسر می‌شود.

وی افزود: قیمت نهایی در این‌قراردادها از فرمول توافق شده بین طرفین و پریمیوم کشف شده در تالار قابل محاسبه است. این معامله بر اساس قیمت نهایی توسط بورس میان طرفین کشف قرارداد پریمیوم به صورت قرارداد نقد،نسیه یا سلف منعقد می‌شود.

وی مزیت‌های قرارداد کشف پریمیوم را اطمینان خاطر خریدار از رسیدن کالا و تامین به موقع، اطمینان فروشنده از فروش کالای خود در تاریخ سررسید، ضمانت خریداران در حفظ تولید آتی خود با وجود نداشتن سرمایه برای تامین مواد اولیه و اطمینان خریدار و فروشنده در زمینه تولید محصول و خرید مواد اولیه است.

کشاورز در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه این طرح بسیار خوب و پخته‌ای است در پاسخ به این سخن که برخی آن را مانند طرح قبلی دولت برای تنظیم بازار می‌دانستند گفت: دولت در برهه‌ای خاص ناچار به تنظیم بازار به روش قیمت‌گذاری دستوری شد ولی الان دولت قصد دارد با این طرح از قیمت‌گذاری دستوری خارج شود و عرضه کالا را از طریق بورس پیگیری کند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت در ادامه تصریح کرد: در این طرح اسمی از فولاد نیست و مرحله آزمایشی آن با مس و آلومینیوم اجرایی شد. در بورس قیمت‌ها رقابتی است و اگر خود عرضه‌کنندگان با یکدیگر لجبازی یا تبانی نکنند قیمت‌های واقعی و منطق کشف می‌شود و بازار قیمت را تعیین می‌کند. از سوی دیگر دولت به کسانی که محصولات خود را در بورس عرضه می‌کنند دارد برخی مشوق‌ها نظیر کاهش مالیات و ... اعطا می‌کند.

کشاورز در خصوص دلایل مخالفت برخی با این طرح نیز اظهار داشت: احساس شخصی من آن است که به دلیل تجارب قبلی به دولت اطمینان ندارند اما این الگوی مدیریتی در تمام دنیا به همین شکل دارد اجرا می‌شود و در ادامه خواهند دید همه چیز به نفع آنها است. پیش از این نیز اجرای طرح دیگر وزارت صمت با عرضه سیمان به بورس دیدیم که اگرچه در وهله اول قیمت‌ها تا ۱۰۰ هزار تومان بالا رفت ولی در حال حاضر پاکتی ۲۴هزار و ۵۰۰ تومان در بورس عرضه می‌شود و با قیمت ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

وی با بیان اینکه تمام حلقه‌های زنجیره فولاد قرار است در بورس کالا عرضه شود افزود: البته پیچیدگی‌های فولاد نسبت به سیمان بیشتر است و بیشترین نگرانی‌ها برای حلقه‌های بعد از شمش و لوله پروفیلی‌ها است چون حاشیه سودشان کمتر از حلقه‌های دیگر است نگران کمتر شدن سودشان هستند.

وی افزود: با اجرای این الگو، کلیه مصوبات قبلی کنار می‌رود. در بخشی از این طرح، وزارت صمت از اختیارات خود استفاده کرده اما برای اجرای بخشهایی از آن که از حیطه اختیارات وزارتخانه خارج است از مجلس شورای اسلامی، مصوبه هیات وزیران، و یا حتی از مصوبات سران سه قوه کمک خواهیم گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که با اجرای این طرح قیمت محصولات زنجیره فولاد افزایش می‌یابد؟ نیز گفت: احتمال افزایش قیمت فولاد هست ولی از آنجا که فقط مصرف‌کنندگان واقعی می‌توانند خرید کنند مکانیزم عرضه و تقاضا قیمتها را تنظیم می‌کند. ضمن اینکه در صورتی که صادرات کمتر می‌شود برای تنظیم بازار، یکسری تنظیم‌گر بازار یا همان سرمایه‌گذارانی که کالا را خریداری کرده و در انبار نگهداری می‌کنند، در موقع مناسب به کسانی که نیاز دارند عرضه می‌کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها