زغال سنگ

قیمت سیمان در بازارهای جهانی همچنان در حال افزایش است و به نظر می‌رسد تا زمانی که بازار زغال‌سنگ به ثبات نرسد، نمی‌توان انتظار تثبیت قیمت این محصول ارزشمند صنعتی را داشت. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در فصل اول سال بعد هم باید انتظار تداوم روند افزایش قیمت را داشته باشیم ولی با پایان کرونا و خروج از چالش‌های اقتصادی ناشی از آن، این بازار به ثبات می‌رسد.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ طبق گزارش ارائه‌شده توسط «بیزینس استاندارد»، رشد قیمت زغال‌سنگ فشار هزینه‌ای زیادی بر بازار سیمان، تحمیل کرده است. سهم زغال‌سنگ در تولید سیمان بسیار بالاست و فشار ناشی از افزایش قیمت زغال‌سنگ می‌تواند بازار سیمان را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، سهم قیمت زغال‌سنگ در قیمت تمام‌شده سیمان بالغ‌بر ۵۰ درصد است، به همین دلیل روند تغییرات قیمت زغال‌سنگ می‌تواند تأثیر زیادی روی قیمت تمام‌شده سیمان بر جای بگذارد.

قیمت زغال‌سنگ از ۷۰ به ۲۵۰ دلار رسید

آمارها نشان می‌دهد قیمت زغال‌سنگ از حدود ۷۰ دلار به ازای هر تن در سال ۲۰۱۹ شروع شد و به‌تدریج به بیش از ۱۰۵ دلار رسید. روند افزایش قیمت این ماده معدنی ادامه پیدا کرد تا اینکه در ماه نوامبر امسال شاهد رسیدن قیمت هر تن به مرز ۲۵۰ دلار بودیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد سیر رشد قیمت سیمان هم تقریباً، مشابه سیر رشد قیمت زغال‌سنگ است، به‌طوری‌که متوسط قیمت هر تن سیمان در فصل سوم امسال به ۱۲۵ دلار رسیده است.

تداوم روند صعودی قیمت‌ها

با توجه به وابستگی قیمت سیمان و زغال‌سنگ، انتظار می‌رود در فصل اول سال بعد، همچنان روند افزایش قیمت ادامه داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در فصل اول سال بعد قیمت هر تن زغال‌سنگ در بازار جهانی در مرز ۳۰۰ دلار قرار می‌گیرد و قیمت سیمان هم متناسب با رشد قیمت زغال‌سنگ، افزایش خواهد یافت. این بازار پرتلاطم می‌تواند روی هزینه ساخت مسکن، اجرای پروژه‌های زیرساختی و درنهایت، روند بازسازی اقتصادی دنیا تأثیر منفی برجای گذارد.

در پایان باید در نظر داشت قیمت سیمان در کشورهای مختلف بسته به شرایط اقتصادی، توان تولید و زیرساخت‌های صنعتی کشور متفاوت است، ولی در تمام بازارها سیر افزایشی قیمت از ابتدای سال ۲۰۲۱ مشاهده شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها