محسن خدابخش

محسن خدابخش رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سرمایه‌گذاری‌ها در کشور به سمت صنایعی حرکت می‌کنند که سودآور باشند. بدیهی است اگر قیمت‌گذاری دستوری، مانع رشد و توسعه شرکت‌ها و همچنین ایجاد پروژه‌های جدید شود، بی تردید این امر سبب از بین رفتن آن صنعت می‌شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا،  محسن خدابخش در پاسخ به این پرسش که چرا اقتصاد کشور هنوز نمی‌تواند به سمت حذف قیمت‌گذاری دستوری پیش برود، گفت: به طور کلی، سرمایه‌گذاری‌ها در کشور به سمت صنایعی حرکت می‌کنند که سودآور باشند. بدیهی است اگر قیمت‌گذاری دستوری، مانع رشد و توسعه شرکت‌ها و همچنین ایجاد پروژه‌های جدید شود، بی تردید این امر سبب از بین رفتن آن صنعت می‌شود.

وی افزود: با قیمت‌گذاری دستوری، شرکت‌های صنعتی ضمن آسیب‌های جدی نمی‌توانند تجهیزات و فناوری خود را به‌روز کرده و همین امر باعث افزایش استهلاک و کاهش بهره‌وری در این شرکت‌ها می‌شود در نتیجه سهامداران اقبالی برای سرمایه‌گذاری در این دست صنایع نشان نمی‌دهند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس عنوان کرد: بهتر است از دو منظر به موضوع قیمت‌گذاری دستوری و حذف آن توجه شود؛ نخست اینکه، صنایع باید تولیدات و فعالیت خود را در کشور ادامه دهند، بنابراین، سهامدار به دنبال سرمایه‌گذاری در جایی است که سود داشته باشد و شرکتی که سود نداشته باشد، سهامداران برای سال‌های متوالی سراغ آن شرکت نخواهند رفت.

خدابخش ادامه داد: دوم اینکه، تصور کنید که یک شرکت بیش از یک میلیون سهامدار داشته باشد و سالانه یک میلیون خودرو تولید کند، اگر این شرکت براساس قوانین بالادستی بخواهد از یارانه یا سوبسید دولتی استفاده کند، دولت مابه التفاوت را پرداخت می کند و این در حالی است که اگر این شرکت نتواند از این یارانه بهره ببرد، باعث می شود صنعت به بیراهه رفته و اعتماد برای سرمایه گذاری از بین برود.

وی تاکید کرد: اعتماد برای بازار سرمایه بسیار مهم است و باید سرمایه اجتماعی به عنوان مهمترین مساله، در تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه باشد و با تصمیم‌های نادرست و اشتباه باعث از بین رفتن صنعت و سهامدار نشویم.

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به موضوع قطعی گاز در فصل زمستان بیان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار موضوع گاز را از تابستان همزمان با بحث قطعی برق بسیار گوشزد کرده است و تا زمانی که با مشکل برق مواجه هستیم بی تردید، برای تولید برق و صنایع، نیاز ضروری به تامین گاز وجود دارد.

وی با بیان اینکه مشکلات موجود از ماه‌ها قبل به متولیان امر منعکس شده است، اظهار کرد: پیشنهاد داده شد که اگر نیروگاه‌های گازی وجود دارد اما به دلیل کمبود گاز، باید مازوت مصرف کنند، بهتر است از تابستان، مازوت به آنها اختصاص داده شود.

خدابخش افزود: در همین راستا سازمان بورس و اوراق بهادار دیدگاه های خود را مطرح کرده است و خواهان توجه متولیان امر به موضوع سهامداری در کشور است اما متولی و مجری بسیاری از این مشکلات خارج از سازمان بورس است.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس خواستار حمایت و کمک به سهامداران شد و گفت: با توجه به برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۱، متولیان تصمیم‌گیر باید به سهامداران کمک کنند و برای آنکه صنایع کشور پیش بینی پذیر باشند، نباید ریسک‌های جانبی به سهامدار تحمیل شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر فرمول قیمتی برای محصولی تعیین و اعلام شود و سپس براساس قیمت‌های جهانی و نرخ ارز، تغییر کرده و دچار نوسان شود، سرمایه‌گذار می‌داند در چه صنایعی باید سرمایه‌گذاری کند.

وی بر پیش بینی‌پذیر بودن اقتصاد در کشور تاکید کرد و گفت: سهامدار جز پیش بینی پذیری بودن اقتصاد، خواسته دیگری ندارد زیرا با این کار، ارزش هر سهم مشخص شده و سهامداران حق انتخاب پیدا می‌کنند و اگر قرار است تصمیمی گرفته شود، نباید باعث از بین رفتن اعتماد سهامداران شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها