• ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
  • کد خبر: 66663
چین

نگرانی از سویه جدید آفریقایی کرونا باعث ریزش شدید بورس‌های جهانی شد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از بلومبرگ، گونه جهش یافته جدید کرونا تمامی جهان را در شوک جدیدی فرو برده است. این سویه که گفته می شود قدرت سرایت بسیار بالا دارد حتی ممکن است افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند نیز گرفتار کند. صندوق بین المللی پول در واکنش به این اتفاق با انتقاد از کشورهای توسعه یافته اعلام کرد در حالی که کشورهای توسعه یافته در حال برنامه ریزی برای تزریق دوز سوم به شهروندان خود هستند، در منطقه صحرای آفریقا هنوز حتی ۱۰ درصد جمعیت هم واکسینه نشده اند.

مرکز آمار آلمان در گزارشی اعلام کرد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به میزان ۱.۷ درصد رشد کرده که این رشد، دومین رشد مثبت فصلی یک سال اخیر این کشور محسوب می شود. همچنین در مقایسه با رشد مشابه فصل قبل نیز رشد اقتصادی ۰.۲ درصد کمتر شده است. در بین بخش های مختلف، مخارج مصرف کننده با ۶.۸ درصد بیشترین نقش را در ثبت این رشد داشته است. بدترین عملکرد هم مربوط به تجهیزات ماشینی با منفی ۳.۷ درصد بوده است. 

قیمت نفت در بازارهای جهانی کماکان یک عامل نگران کننده برای فعالان بورسی باقی مانده است. نفت که در اوایل امسال حتی به قیمت منفی نیز رسیده بود اکنون و با احیای تقاضا مدت‌هاست که در سطح بالای ۶۰ دلاری قرار دارد و همین مساله باعث افزایش قیمت بنزین، افزایش شدید تورم در بخش انرژی و به تبع آن افزایش تورم کشورهای مختلف شده است. جو بایدن- رئیس جمهور آمریکا- برای کاهش قیمت ها دستور عرضه ذخایر استراتژیک نفتی این کشور در بازار را داده است.

مدیران بانکی سعی دارند بازارها را آرام نگه دارند اما به وخیم بودن اوضاع نیز اشاره دارند. رافائل بوستیک- مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در آتلانتا- گفته نرخ بهره‌ می‌تواند تا پیش از پایان یافتن سال جاری میلادی افزایش پیدا کنند. جان ویلیامز- مدیر دفتر منطقه ای نیویورک- گفته نرخ تورم در سطحی قرار دارد که مقابله با آن نیازمند زمان و حوصله خواهد بود. گری رایس- سخنگوی صندوق بین المللی پول- نیز در رابطه با افزایش تورم گفت تورم بالا، کوتاه مدت نخواهد بود.

از سوی دیگر اما رشد اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سطح بالایی باقی مانده است. مرکز آمار اتحادیه اروپا گزارش اولیه خود از رشد اقتصادی کشورهای اروپایی در سومین فصل سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد که بر این اساس متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب ۲.۲ درصد و ۲.۱ درصد بوده است. این رشد در مقایسه با رشد سه ماهه قبل در منطقه یورو ۰.۱ درصد و در اتحادیه اروپا ۰.۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص‌ها ریزشی بودند؛ تا جایی که دو شاخص هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۲.۵۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۸۹۹.۳۴ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۲.۲۷ درصد ریزش تا سطح ۴۵۹۴.۶۲ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۲.۲۳ درصد کاهش در سطح ۱۵ هزار و ۴۹۱.۶۶ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۳.۶۴ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۰۴۴.۰۳ واحد بسته شد. 

شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۴.۱۵ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۲۵۷.۰۴ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقبگرد ۴.۷۶ درصدی در سطح ۶۷۳۹.۷۳ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۴.۹۵ درصد پایین رفت و به ۸۴۰۲.۷۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۲.۵۳ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۷۵۱.۶۲ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۲.۶۷ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۸۰.۵۲ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" کاهش ۰.۷۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۶۰.۱۳ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۱.۷۳ درصد ریزش و ایستادن در سطح ۷۲۷۹.۳۵ واحدی به کار خود خاتمه داد.

در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها