کامودیتی

بازار پیش‌بینی‌ها برای سال جدید میلادی در واپسین روزهای سال ۲۰۲۱ به‌شدت داغ شده است. در سال سپری‌شده، دنیا توانست بالغ‌بر نیمی از جمعیت خود را در برابر کرونا واکسینه کند، ولی درست زمانی که پیش‌بینی می‌شد این بحران در دنیا کنترل شده، سویه «اومیکرون» با سرعت در دنیا گسترش یافت و مشکلات زیادی را برای سلامت مردم دنیا به وجود آورد. به همین دلیل اندکی از میزان پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه در مورد آینده بازارها و اقتصاد کاسته شد.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ در همین چارچوب، مرکز مطالعاتی «فیچ»، اخیراً، گزارشی در مورد قیمت کالاهای اساسی در سال جدید ارائه داد و پیش‌بینی کرد در سال ۲۰۲۲ قیمت کالاهای اساسی در جهان کاهش خواهد یافت، البته باوجود این کاهش، هنوز تا رسیدن به وضعیت قبل از کرونا، فاصله زیادی وجود دارد.

طبق این پیش‌بینی باوجود این که متوسط قیمت کالاهای اساسی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۱۹ یعنی قبل از همه‌گیری کرونا بالاتر خواهد بود، ولی همچنان متوسط قیمت در مقایسه با سال قبل از آن یعنی ۲۰۲۱ با کاهش همراه است که دلیل آن افزایش عرضه کالاهای اساسی است. طبق این برآورد، کمتر بودن سرعت رشد تقاضا برای کالاهای اساسی نسبت به عرضه هم تأثیر زیادی در این وضعیت داشته است.

فولاد در صدر کاهش قیمت

پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۲ شاخص قیمت انرژی، فلزات و فرآورده‌های کشاورزی در دنیا ۷.۹ درصد کاهش یابد ولی همچنان این شاخص نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی بالغ‌بر ۳۴ درصد بالاتر باشد. انتظار می‌رود بالاترین نرخ کاهش قیمت در سال ۲۰۲۲ به فولاد اختصاص داشته باشد که شاخص قیمت آن در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال جاری با افت ۱۹ درصدی همراه خواهد بود و شاخص قیمت زغال‌سنگ هم با تجربه افت ۱۶.۸ درصدی می‌تواند در جایگاه دوم قرار بگیرد.

لیتیوم صعود می‌کند

از سوی دیگر در سال جدید میلادی قیمت لیتیوم که برای ساختن انواع باتری‌ها استفاده می‌شود نیز رشد می‌کند. براساس گزارش این مرکز مطالعاتی رشد قیمت شیر و کاکائو و غلات در سال جدید می‌تواند چالش‌های تازه‌ای را برای اقتصاد دنیا ایجاد کند و مشکل گرسنگی را بیش‌ازپیش کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها