آتی

در آخرین ماه از فصل پاییز ۱۴۰۰ در بازار مشتقه بورس کالای ایران ۴۶۹ هزار قرارداد آتی بر پایه ۶ دارایی به ارزش ۱۹ هزار و ۳۰ میلیارد ریال منعقد شد که بازار مشتقه در این ماه، شاهد حضور یک تازه وارد یعنی مس کاتد در کنار دارایی های پایه پسته، زیره، زعفران نگین، نقره و صندوق طلا بود.

به گزارش «کالاخبر»؛ داده کاوی آمار معاملات قراردادهای آتی بورس کالای ایران حاکی از آن است که در آذر ماه ۱۴۰۰ بیش از ۹۳ درصد از حجم و ۸۹ درصد از ارزش قراردادهای منعقده در بازار در اختیار زعفران نگین بود. به طوری که در دو سررسید دی و بهمن ماه امسال تعداد ۴۳۵ هزار و ۸۴۳ قرارداد آتی به ارزشی بیش از ۱۶ هزار و ۸۷۸ میلیارد ریال منعقد شد تا این دارایی پایه صدر جدول را در حجم و ارزش معاملات به دست آورد.

انعقاد ۱۷ هزار و ۹۰۶ قرارداد آتی صندوق طلا در سه سررسید آذر و بهمن ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ به ارزش تقریبی ۱۷۷۴ میلیارد ریال این دارایی پایه را در جایگاه دوم حجم و ارزش معاملات قرار داد. به طوری که دارایی مذکور به ترتیب ۴ و ۹ درصد از حجم و ارزش کل معاملات ماهانه را به ثبت رساند.

معامله گران با انعقاد ۱۴ هزار و ۴۸۵ قرارداد آتی نقره نیز ارزش نزدیک به ۳۲۱ میلیارد و ۹۵۲ میلیون ریالی را رقم زدند تا این دارایی را برای تحویل در سررسیدهای مشابه با صندوق طلا با یکدیگر معامله کنند. با ثبت این آمار معاملاتی دارایی نقره با کسب سهم ۳ و ۲ درصدی از حجم و ارزش معاملات توانست بعد از زعفران نگین و صندوق طلا جایگاه سوم را به نام خود کند.

ارزش انعقاد ۳۷۲ قرارداد آتی زیره سبز تحویل آذر ماه امسال نیز به رقم ۳۶.۵ میلیارد ریال بالغ شد.

در ماهی که گذشت، معامله گران برای اولین بار ۵۸ قرارداد آتی مس کاتد تحویل بهمن ماه امسال را نیز با هم منعقد کردند تا ارزشی حدود ۱۴.۵ میلیارد ریال برای آن رقم بخورد.

در پایان این گزارش می افزاید، ثبت انعقاد ۱۷ قرارداد آتی پسته تحویل آذر ماه نیز ارزش ۳.۶ میلیارد ریالی را در پی داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها