نفت

قیمت هر بشکه نفت در اکتبر امسال به رکورد بیش از ۸۶ دلار صعود کرد و روند افزایش قیمت گاز همچنان ادامه دارد و اگر به همین منوال بماند، روند صعودی قیمت‌های انرژی در سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا می کند.

به گزارش «کالاخبر»؛ قیمت نفت آمریکا در اکتبر امسال به ۸۶ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه صعود کرد و این روند قیمت کالاهای انرژی دیگر و همین طور تورم را بالا برد.

وست تگزاس اینترمدیت سال ۲۰۲۱ را در قیمت بالای ۵۰ دلار در هر بشکه آغاز کرد. قیمت نفت خام سال گذشته تحت تاثیر قرنطینه‌ها و محدودیتهای سفر برای مقابله با کرونا که تقاضا برای سوخت را فلج کرد، ریزش کرده بود اما روند بهبود آن در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ آغاز شد.

پیش بینی‌ها درباره این که سطح مصرف هرگز به سطح پیش از شیوع پاندمی بهبود پیدا نخواهد کرد، احتمالا در زمان آغاز بهبود قیمت‌ها در بعضی شوکها نقش داشتند زیرا با پایان قرنطینه‌ها و ازسرگیری سفرها پس از واکسیناسیون انبوه، روند احیا سریع‌تر از حد انتظار و همچنین قوی‌تر از حد انتظار دارد.

طبیعتا افزایش قیمت‌های نفت خام باعث افزایش قیمت‌های بنزین شد به حدی که جو بایدن، رییس جمهور آمریکا مجبور شد از اوپک بخواهد تولید نفت را افزایش دهد تا قیمت‌های سوخت در آمریکا پایین‌تر رود. درخواست رییس جمهور آمریکا هیچ تاثیری در برنامه اوپک نداشت اما روی صنعت نفت آمریکا تاثیر گذاشت و سرانجام وقتی دولت برای کمک به کاهش قیمت بنزین به تولیدکنندگان آمریکایی مراجعه کرد، حاضر نشدند همکاری کنند.

قیمت بنزین در کالیفرنیا در نوامبر به رکورد بالایی صعود کرد و میانگین آن در این ایالت در ۱۵ نوامبر چهار دلار و ۶۸ سنت در هر گالن بود و در ایالتهای آمریکا میانگین قیمت بیش از سه دلار و ۴۰ سنت در هر گالن بود. با این حال از نوامبر قیمت‌ها در پی تجدید نگرانیها نسبت به بازگشت محدودیتهای کرونایی پس از شیوع واریانت جدید امیکرون ملایم‌تر شدند.

برنامه دولت بایدن برای برداشت نفت از ذخایر استراتژیک هم در روند قیمت بنزین تاثیر گذاشت و مانع افزایش بیشتر آن شد. با این حال کارشناسان انرژی خاطرنشان کردند برداشت نفت از ذخایر استراتژیک به اندازه‌ای نیست که تاثیر مستقیمی در تقویت تولید بنزین داشته باشد.

قیمت گاز طبیعی همسو با نفت در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت  با این حال افزایش قیمت پایه گاز آمریکا در مقایسه با صعود قیمت گاز در اروپا اندک بود. در اروپا قیمت‌ها به دلیل سطح پایین ذخایر گاز، تقاضای بالا و سفته بازی، رکوردشکنی‌های متوالی داشتند.

در آمریکا قیمت گاز به دلیل تولید فراوان رشد ملایم‌تری داشت. صادرات به رکورد بالایی رسید و آمریکا پیش بینی کرد سال ۲۰۲۲ به بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع (LNG) تبدیل می شود. عامل این رونق تا حدود زیادی، تعهدات خریداران چینی پس از سالها بی‌رغبتی به خرید از آمریکا بود.

اکنون در پایان سال ۲۰۲۱ نفت و گاز از اوجی که اوایل سال داشتند عقب نشینی کرده اند اما همچنان بسیار بالاتر از سطح قیمت ابتدای سال قرار دارند. در بازار نفت خام این افزایش قیمت به دلیل افزایش تقاضا مشهودتر بوده و یکی از عوامل اصلی تورم شمرده می شود که به بالاترین سطح در ۴۰ سال اخیر صعود کرده است. بانک مرکزی آمریکا روند تورم را ابتدا موقتی عنوان کرد اما هنگامی که مشخص شد رشد تورم آهسته نمی شود، فدرال رزرو موضع خود را تغییر داد و اعلام کرد برنامه محرک مالی خود را سریع‌تر از برنامه اولیه تعدیل خواهد کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این برنامه می تواند به افزایش بیشتر قیمت‌های نفت و گاز در سال ۲۰۲۲ منجر شود به خصوص اگر روندهای فعلی تقاضا برای سوختهای فسیلی در سال جدید هم ادامه پیدا کند حتی با وجود این که اُمیکرون سریع‌تر از واریانت‌های قبلی شیوع پیدا می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها