تالار بورس کالا

فرزین ابوالعلایی یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ورود انواع محصولات معدنی به بازار متشکل و قانونمند بورس کالا علاوه بر کشف قیمت واقعی و شفافیت سرشاخه چرخه محصولات تولیدی، می‌تواند فرصت بی‌بدیلی برای صادرات و بازرگانان بین‌المللی شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، فرزین ابوالعلایی کارشناس ارشد بورس کالا در مورد تاثیر عرضه زنجیره محصولات معدنی به بورس کالا، گفت: بورس کالای ایران از همان ابتدا به جهت ارتقا شفافیت و کشف قیمت عادلانه در محصولات تولیدی تأسیس شد به گونه‌ای که این گفته در خصوص اکثر محصولات و مواد اولیه‌ای که تا کنون در این بورس عرضه شده، به طور کامل مشخص است.

او گفت: عرضه محصولات معدنی در بورس کالا علاوه بر آنکه می‌تواند راه را برای صادرات از طریق رینگ‌های صادراتی و بین‌الملل آن هموار کند و سبب افزایش درآمدهای صادراتی این شرکت‌ها شود از سوی دیگر منجر به انتقال مزایده تمام محصولات صادراتی و ترندهای بین‌المللی به بسترهای صادراتی این بازار کالایی می‌شود.

ابوالعلایی تصریح کرد: هر چه در مسیر تکمیل زنجیره ارزش هر کالایی به ویژه صنایع معدنی به عنوان مزیت اصلی رقابتی کشور، گام برداشته شود به معنای تولید ارزش افزوده و اشتغال بیشتر و بهبود و افزایش تولید ناخالص داخلی و در نهایت توسعه و پیشرفت اقتصاد است. بنابراین این موضوع در بلند مدت و میان مدت کل اقتصاد کشور را تحت الشعاع قرار می دهد و به تک تک آحاد جامعه کمک می‌کند.

او افزود: می توان ورود انواع محصولات معدنی را به این بازار متشکل و قانونمند به فال نیک گرفت زیرا این موضوع علاوه بر کشف قیمت واقعی و شفافیت در سرشاخه چرخه محصولات تولیدی می‌تواند زمینه را برای ورود سایر محصولات به این بازار کالایی مهیا سازد.

این کارشناس بورس کالا بیان کرد: در هر کالایی اگر نظارت درست و دقیق صورت نگیرد و اختلاف قیمت داخلی و صادراتی از یک درصدی بیشتر شود، شاهد به وجود آمدن رانت خواهیم بود، بنابراین اگر قیمت به درستی و متناسب با عرضه و تقاضا کشف شود، فعالیت های تولیدی به سمت بازار باز حرکت خواهند کرد.

این کارشناس ارشد کالایی تصریح کرد: به نظر تنها راه برون رفت از فشار مکانیسم‌های قیمت گذاری دستوری محصولات تولیدی که در نهایت به سود شرکت‌های تولیدی و مصرف کنندگان نهایی می‌انجامد عرضه محصولات از طریق بورس کالا است.

ابوالعلایی در بخش پایانی گفتگو تصریح کرد: به نظر می‌رسد تنها وظیفه دولت و علی الخصوص وزارت صمت و حتی وزارت امور خارجه در این خصوص تعامل بهتر و بیشتر با بورس کالای ایران و ارائه مشاوره‌های بین المللی به بورس کالا در خصوص بازرگانی بین الملل است.

او ادامه داد: وزارت صمت می‌تواند با استفاده از پتانسیل کارشناسی و همچنین تسهیل قوانین و هدایت مسیر عرضه و فروش محصولات تولیدی صنعتی- معدنی و... از طریق بورس کالای ایران سبب مانع‌زدایی و رونق تولید و صادرات کشور شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها