کامودیتی

با توجه به همه‌گیری کرونا با سویه اومیکرون در دنیا و نگرانی در مورد تبعات منفی اقتصادی آن، ارزش کالاهای اساسی در دنیا با رشد قابل‌توجهی همراه شد؛ روندی که انتظار می‌رود ادامه داشته باشد.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ طبق گزارش بانک مرکزی اروپا، انتظار می‌رود قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی در فصل اول سال جاری میلادی به رشد خود ادامه دهد و این رشد شامل تمام کالاهای اساسی خواهد بود.

دلایل افزایش قیمت‌ها

بانک مرکزی اروپا دلیل این مسئله را فشارهای وارد شده به عرضه، اختلال در زنجیره عرضه کالاها، کاهش میزان اعتماد مردم به اقتصاد به دنبال شیوع دوباره بیماری و درنهایت، مشکلات ناشی از کاهش سطح فعالیت‌های اقتصادی دانست.

طبق گزارش ارائه‌شده توسط بانک مرکزی اروپا، در نتیجه تمام این تحولات، انتظار می‌رود قیمت نفت در سه ماه آینده، روند افزایشی داشته باشد و قیمت فلزات اساسی و پرمصرف هم رشد کند. اما رشد قیمت‌ها به دلیل افزایش تقاضا نخواهد بود، بلکه دلیل اصلی آن کاهش عرضه و تعطیلی احتمالی شماری از واحدهای صنعتی و تولیدی و حتی فعالیت‌های معدنی است.

ادامه روند صعودی قیمت محصولات کشاورزی

براساس این گزارش، انتظار می‌رود قیمت محصولات کشاورزی هم در سال جاری رشد کند. کاهش حجم برداشت محصول در سال گذشته به دلیل عدم وجود نیروی کار کافی برای برداشت محصولات کشاورزی در امریکا و اروپا باعث افزایش قیمت در فصل آخر سال قبل شد و در اوایل سال جاری هم تأثیر کاهش حجم کشت محصول می‌تواند بستر را برای افزایش قیمت فراهم کند.

کاهش رشد اقتصاد جهانی

بانک مرکزی اتحادیه اروپا با اشاره به این مطلب که همه‌گیری کرونا با سویه اومیکرون می‌تواند باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی کشورها شود، اعلام کرد: «اومیکرون، به‌عنوان یک سویه نگران‌کننده معرفی‌شده، سویه‌ای که می‌تواند سلامت مردم و اقتصاد جهان را تحت تأثیر قرار دهد. در شرایط فعلی، نمی‌توان ارزیابی کرد که اقتصاد دنیا در سال جاری وارد رکود می‌شود، ولی می‌توان اطمینان داشت اقتصاد وضعیت پر نوسانی را در سال جاری شاهد باشد. نوسانی که ریشه در مشکلات متعدد اقتصادی، عدم اطمینان مصرف‌کنندگان به اقتصاد و احتمال بازگشت دوره‌های قرنطینه برای جلوگیری از افزایش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا دارد.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها