مسحنی

بهنام محسنی مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه تمدن در حوزه توسعه خدمات تأمین مالی گفت: صندوق هیبریدی-ارزی، اوراق مشارکت بلند مدت، اوراق بدهی مبتنی بر گواهی سپرده کالایی (ETN) و استفاده از مدل اوراق گواهی ظرفیت در سایر حوزه های انرژی، چهار ابزار پیشنهادی برای توسعه خدمات تأمین مالی هستند که شرکت ها می‌توانند برای تأمین مالی از آن استفاده کنند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از روابط عمومی شرکت تأمین سرمایه تمدن،  مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه تمدن در پنل تخصصی هفتمین کنگره نفت و نیرو با موضوع “روش های نوین تأمین مالی و ظرفیت های بازار سرمایه” ضمن بررسی کلی وضعیت صنعت نفت و نیرو از منظر تأمین مالی به تشریح سوابق شرکت تأمین سرمایه تمدن در حوزه تأمین ملی نفت و نیرو و انواع خدمات مالی در حوزه نفت و نیرو پرداخت که در ادامه به بررسی اهم گفته‌های وی پرداخته شده است.

سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد دلاری وزارت نفت در راستای توسعه صنعت نفت

محسنی افزود: بررسی صنعت نفت در ایران نشان می‌دهد میزان تولید نفت کشور در طول سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۴۰۰ دستخوش تغییرات زیادی بوده است. به گونه‌ای که علیرغم اینکه تولید در سال ۱۳۸۶ به بیش از یک میلیارد و ۴۹۸ میلیون بشکه در سال رسیده بود اما پارسال این رقم در کمترین سطح ۱۹ سال اخیر قرار گرفت و به ۷۲۶ میلیون بشکه کاهش یافت و امسال پیش بینی می شود تولید به ۹۰۳ میلیون بشکه افزایش یابد.

وی ادامه داد: طبق برنامه ارائه شده در وزارت نفت، تا سال ۱۴۰۸ باید شاهد افزایش تولید نفت از ۴ میلیون بشکه به ۵٫۷ میلیون بشکه در روز و افزایش تولید گاز از یک میلیارد متر مکعب به ۱٫۵ میلیارد متر مکعب در روز باشیم. سرمایه مورد نیاز تخمین زده شده در این برنامه، از سال اول برنامه تا هشت سال جمعا ۱۶۰ میلیارد دلار است.

رشد مصرف برق علیرغم توسعه ناچیز این صنعت

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود در بررسی صنعت برق کشور ضمن اشاره به میزان برق مصرفی گفت: میزان برق مصرفی در کشور تا پایان آبان ماه ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ با رشد ۱۲ درصدی همراه بوده در حالی که کل ظرفیت تولید برق کشور نسبت به سال گذشته به میزان یک درصد افزایش داشته است.

ضرورت سرمایه‌گذاری در انرژی های تجدیدپذیر

به گفته محسنی با توجه به اهمیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و ظرفیت‌های جغرافیایی موجود این حوزه در کشور، ضرورت توجه بیشتر فعالان حوزه انرژی به سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های تجدیدپذیر وسبز احساس می‌شود.وی ادامه داد: کل ظرفیت نصب شده انرژی های تجدیدپذیر و پاک برابر ۹٠۴ مگاوات بوده که این میزان به اندازه یک درصد از کل ظرفیت نصب شده نیروگاهی در کل کشور است.

سهم صکوک منتشر شده در حوزه انرژی نسبت به کل صکوک منتشر شده

وی پیرامون تأمین مالی صورت گرفته در صنعت انرژی نگاهی گذرا به مقایسه حجم صکوک منتشر شده درحوزه انرژی نسبت به کل صکوک منتشره از سال ۱۳۹۶ تاکنون داشت ودرادامه سخنانش گفت: سهم صکوک منتشر شده در حوزه انرژی در سال ۱۳۹۷ به نسبت کل صکوک منتشر شده، حجم بالاتری نسبت به سال ۱۳۹۶ داشت و به ۱۷ درصد رسید. در حالیکه این عدد در سال ۱۳۹۸ تنها ۱۰ درصد بود و در سال گذشته به ۱۶ درصد افزایش یافت، اما امسال این عدد ۹ درصد کاهش یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود اشاره‌ای نیز به صکوک منتشر شده در حوزه انرژی به تفکیک بخش صنعت داشت و گفت: بیشترین صکوک منتشر شده به ترتیب از سوی بخش نفت و گاز (حدود ۵۱ هزار میلیارد تومان) و بعد از آن پتروشیمی (حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان) در جایگاه دوم و برق (حدود ۴ هزار میلیارد تومان) در جایگاه سوم قرار دارد.

مدیرعامل تأمین سرمایه تمدن صکوک منتشر شده توسط این شرکت در سال ۱۳۹۹ را شامل صکوک اجاره نفت و گاز پارسیان، صکوک اجاره صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سلف موازی نفت خام سنگین صادراتی و سلف آرین ماهتاب گستر در حوزه نفت و انرژی و اوراق مرابحه وزارت اقتصاد و دارایی، اوراق مشارکت شهرداری‌های اصفهان، تبریز، تهران و شیراز عنوان کرد.

وی تصریح کرد: صکوک منتشر شده توسط تأمین سرمایه تمدن تا ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰شامل مرابحه ایران خودرو، مرابحه بهمن دیزل، مرابحه بهمن موتور، مرابحه عام دولت، مرابحه کرمان موتور و شهرداری اردبیل می‌باشد.

سهم ۲۸ درصدی تأمین سرمایه تمدن در عرضه های اولیه حوزه انرژی

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه تمدن تاکید کرد: شرکت تأمین سرمایه تمدن در سه سال اخیر نسبت به عرضه اولیه شرکت‌های پتروشیمی تندگویان، نوری و ارومیه اقدام کرده است که در این بین حدود ۲۸ درصد از سهم بازار در عرضه‌های اولیه حوزه انرژی به این شرکت اختصاص دارد.

۱۰ خدمت تمدن برای تأمین مالی

وی در بخشی دیگر از سخنرانی خود در تشریح انواع روش‌های تأمین مالی عنوان کرد: دو نوع تأمین مالی وجود دارد یکی تأمین مالی سرمایه‌ای و دیگری تأمین مالی بدهی که شامل اوراق اجاره، اوراق مرابحه، اوراق منفعت، اوراق سلف، اوراق مشارکت و اوراق استصناع می‌شود. این خدمات از جمله خدمات اصلی تأمین سرمایه تمدن در حوزه تأمین مالی نیز به شمار می‌رود.

محسنی سایر خدمات تأمین سرمایه تمدن را ادغام و تملیک، ارزشگذاری و ارزیابی اقتصادی، طراحی راهکار تأمین مالی، بازارگردانی اوراق و سهام و قراردادهای آتی، صندوق پروژه و صندوق جسورانه، استفاده از ظرفیت شرکت پروژه (PDPC)، تأمین مالی جمعی و اوراق گام عنوان کرد.

وی افزود: شرکت تأمین سرمایه تمدن با خلق برند درمانگری مالی، با در نظر گرفتن تمامی شرایط شرکت‌های متقاضی برای تأمین مالی، در کنار ارائه و معرفی بهترین راهکار به شرکت‌ها، سایر نیازمندی‌ها در خصوص ساختار بهینه فعالیت شرکت را نیز مرتفع می‌کند.

پیشنهادها در حوزه توسعه خدمات تأمین مالی

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه تمدن پیشنهادهایی را نیز در حوزه توسعه خدمات تأمین مالی ارائه کرد و گفت: صندوق هیبریدی-ارزی، اوراق مشارکت بلند مدت، اوراق بدهی مبتنی بر گواهی سپرده کالایی (ETN) و استفاده از مدل اوراق گواهی ظرفیت در سایر حوزه های انرژی ۴ ابزار پیشنهادی برای توسعه خدمات تأمین مالی هستند که می‌توان به آنها اشاره کرد.

وی درخصوص میزان افزایش سرمایه شرکت‌های حوزه انرژی از طریق تأمین سرمایه تمدن توضیح داد: در سال ۱۳۹۹ و در حوزه انرژی ۵ هزار میلیارد ریال از طریق این شرکت افزایش سرمایه صورت گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها