بورس کالا+شهرداری

محمد باقری کارشناس بازار سرمایه معتقد است که با عرضه املاک نهادهای مختلف از جمله شهرداری ها در بورس کالا، رویه قیمت‌گذاری‌های غیرکارشناسی پایان می‌یابد و همه شهروندان می‌توانند در عرضه‌های املاک شهرداری حضور یابند و از سوی دیگر به دلیل کشف منصفانه قیمت ها، هم خریدار و هم فروشنده از شرکت در حراج املاک در بورس کالا رضایت خواهند داشت. 

باقری در گفت و گو با «کالاخبر» اظهار داشت: اینکه در مزایده های سنتی، درجه شفافیت در حد معقولی نیست و به نوعی امکان هر نوع اشتباه عمد یا غیرعمدی نیز در این رویه های دستی وجود داشته باشد، امری غیر قابل انکار است اما امروز شاهد هستیم که شهرداری تهران برای فروش املاکش در بستر شفاف و شیشه ای بورس کالا پیشقدم شده که این دست اقدامات برای مقابله با رانت و فساد باید در اقتصاد کشور مورد تشویق قرار گیرد. 

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در روال گذشته، مزایده املاک شهرداری ها به شیوه هایی غیرشفاف واگذار می‌شد و امکان اطلاع رسانی گسترده و حضور برابر همه متقاضیان وجود نداشت؛ این بدان معناست که واگذاری املاک نهادهای مختلف به روش های سنتی در برخی اوقات، حتی بدون انجام تشریفات قانونی و با قیمت‌هایی غیرکارشناسی واگذار شده که خوشبختانه این رویه غلط در حال اصلاح است.

تقویت توان تقاضا در بازار ملک

باقری با اشاره به اینکه ناکارآمدی که از ناحیه واگذاری املاک در گذشته رُخ داده، تصمیم عرضه املاک در بستری شفاف را جدی‌تر کرد، اظهار کرد: همین مسئله باعث شد شهرداری تهران اعلام کند املاک خود را در بورس کالا عرضه می‌کند تا همه فرآیندهای معاملاتی شفاف شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه با عرضه املاک در بورس کالا، توان تقاضا بهبود می‌یابد و امکان حضور بیشتر متقاضیان در این بازار فراهم می‌شود.

باقری یکی از مزیت‌های عرضه املاک شهرداری در بورس کالا را اطمینان از انتقال قطعی دانست و می‌گوید: در بورس کالا فروش و واگذاری املاک به صورت قطعی انجام می‌شود و با شفاف شدن معاملات، اطلاع رسانی بهتر و امکان بازاریابی از سوی کارگزاران بازار سرمایه به مرور استقبال خوبی از عرضه‌ املاک به وجود خواهد آمد.

احقاق حق شهرداری و شهروندان 

وی همچنین عنوان می‌کند: فروش املاک شهرداری قبلاً با قیمت‌های غیرکارشناسی و به طرق مختلفی انجام می شد که در این مزایده ها، حقوق شهرداری و شهروندان پایمال می‌شد. در این طیف از واگذاری‌ها، افراد یا نهادها به عنوان طلبکار از شهرداری، املاکی را به عنوان تسویه بدهی در اختیار می‌گرفتند که ارزش آن املاک بیشتر از میزان طلب آن‌ها بود و به این ترتیب با شفاف سازی این رویه ها، به کلیت اقتصاد و شهرداری و شهروندان کمک می شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید می‌کند: با عرضه املاک در بورس کالا، رانت‌های ناشی از قیمت‌های غیرکارشناسی پایان می‌یابد و قیمت‌ها متناسب با ارزش واقعی مِلک، تعیین خواهد شد. در بورس کالا همچنین قیمت‌های کشف شده به همراه سایر اطلاعات معامله و ملک به صورت کامل ثبت می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها