مواد غذایی

فائو اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی در ماه گذشته میلادی به خاطر محدودیت‌های عرضه و شرایط نامساعد جوی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و به بالاترین سطح چند سال اخیر رسیده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری تسنیم، گزارش جدید سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می‌دهد قیمت جهانی مواد غذایی در ماه گذشته میلادی افزایش‌یافته و بیشترین افزایش متعلق به روغن‌های نباتی و لبنیات بوده‌است. شاخص قیمت مواد غذایی ۱.۱ درصد بالا رفته و به اوج قیمتی که در ۲۰۱۱ تجربه‌شده بود نزدیک می‌شود.

فائو اعلام کرد پیامدهای بحران انرژی، کاهش صادرات و سایر محدودیت‌های عرضه مخصوصاً کمبود نیروی کار و شرایط جوی نامناسب قیمت‌ها را افزایش داده‌است.

شاخص قیمت روغن‌های گیاهی ۴.۲ درصد در ژانویه نسبت به ماه قبل‌از آن افزایش‌یافته و رکورد زده‌است. شاخص قیمت لبنیات هم برای پنجمین ماه متوالی بالا رفته و ۲.۴ درصد افزایش یافته‌است. قیمت غلات تنها ۰.۱ درصد افزایش داشته‌ و در این‌بین، قیمت ذرت ۳.۸ درصد نسبت‌به ماه قبل بالا رفته‌است.

قیمت گوشت هم در ژانویه بالا رفته اما شاخص قیمت شکر ۳.۱ درصد نسبت‌به ماه قبل از آن به‌خاطر دورنمای مثبت تولید در هند و تایلند به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکنندگان این محصول کاهش‌یافته است.

برداشت بالای گندم در استرالیا و آرژانتین باعث کاهش ۳.۱ درصدی قیمت آن شده‌است.

فائو پیش‌بینی خود از تولید جهانی غلات در سال گذشته میلادی را تا ۲.۷۹۳ میلیارد تن بالا برد. این رقم قبلاً ۲.۷۹۱ میلیارد تن تخمین زده‌شده بود.

قیمت بالای مواد غذایی در دنیا تا حدی مربوط به افزایش تورم به‌دنبال بهبودی اقتصادها از بحران کرونا می‌شود. فائو هشدار داد افزایش قیمت مواد غذایی جمعیت‌های فقیرتر در کشورهای وابسته به واردات را در خطر گرسنگی قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها