علی بادامی

گزارش ماه فوریه ۲۰۲۲ نشریه اوپک در تاریخ ۸ فوریه (۲۰ بهمن) منتشر شد و این گزارش شامل تحلیل و بررسی جامع و مفیدی از بازار نفت و انرژی در ماه اول سال ۲۰۲۲ میلادی بود که موضوعات مهم این گزارش را مروری کوتاه خواهیم داشت.

وضعیت کلی نفت

به گزارش «کالاخبر»؛ بطور کلی در جهان، گسترش ویروس اومیکرون نگرانی ها را برای تامین و عرضه نفت در کوتاه مدت افزایش داده است و در ماه گذشته قیمت نفت سبد اوپک رشدی ۱۱ دلاری (حدود ۱۵ درصدی) را تجربه کرد و به عدد ۸۵ دلار بر بشکه رسید که با رسیدن به این عدد، قیمت ها از سقف سال ۲۰۱۴ عبور کردند.

شکل ۱ – نمودار قیمت نفت

تقاضا و مصرف نفت

در بخشی از گزارش اوپک که مصرف و تقاضای جهانی را مورد بررسی قرار داد، اشاره شده که تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ به میزان ۵.۷  میلیون بشکه در روز افزایش داشت که نشان از رشد قابل توجه تقاضا در سال گذشته دارد. در ماه های اخیر نیز، تقاضای نفت از سوی کشورهای اروپایی و آسیا-اقیانوسیه افزایش قابل توجهی را شاهد بوده است زیرا پالایشگاه های این کشورها تقاضای مناسبی از سوی صنایع پایین دست خود شاهد بودند و در نتیجه نفت زیادی را مصرف می کردند، همچنین در میان انواع گریدهای نفت، گرید های سبک و متوسط نفت بیشترین تقاضای بازار را در اختیار داشتند و این نشریه همچنین پیش بینی می کند که تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۲ رشدی ۴.۲ میلیون بشکه ای را تجربه کند.

از سویی طبق اطلاعات اقتصادی کشورهای جهان، در نیمه چهارم سال ۲۰۲۲ اکثر کشورهای جهان (خصوصا آمریکا و چین) عملکرد و رشد اقتصادی مناسبی داشتند و در نتیجه با توجه به رشد واردات ایالات متحده امریکا در ماه گذشته انتظار می رود روند تجارت این کشور در وضعیت قیمت نفت تاثیر قابل توجهی داشته باشد. در شکل ۲ وضعیت تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۱ مشاهده می شود.

شکل ۲ – جدول تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۱

در شکل ۳ نیز پیش بینی تقاضا برای سال ۲۰۲۲ نشان داده شده است.

شکل ۳ – پیش بینی تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۲

کشور چین در حالیکه ماه دسامبر پیشین، تقاضای پایینی برای خرید نفت داشت، رشد اقتصادی قابل توجهی را در ماه گذشته میلادی تجربه کرده و تقاضای مناسبی برای خرید نفت داشت. در خاورمیانه نیز با رشد و بهبود وضعیت صنعت حمل و نقل انتظار می رود در کوتاه مدت میزان تقاضا افزایش قابل توجهی داشته باشد.

یکی از عوامل مهم دیگر رشد قیمت نفت که در نتیجه رشد قیمت نفتا را نیز در ماه گذشته در پی داشت، افزایش قیمت گاز بود که سبب شد اکثر واحد های تولیدی از نفتا به عنوان سوخت جایگزین استفاده نمایند و تقاضای آن رشد یابد.

تولید و عرضه نفت

انتظار می رود در سال پیش روی میلادی، عرضه نفت از سوی ایالات متحده، روسیه و برزیل افزایش داشته باشد. در شکل زیر وضعیت عرضه نفت کشور ها در سال ۲۰۲۱  و ۲۰۲۲ مشاهده می شود.

شکل ۴ – وضعیت عرضه جهانی در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲

نشریه اوپک پیش بینی می کند که در سال ۲۰۲۲، تولید نفت در بین کشور های عضو OECD رشدی ۱.۳۷ میلیون بشکه در روز داشته باشد و در شکل زیر نیز مقایسه وضعیت تولید اوپک و تولید نفت خام جهانی در سال گذشته مشاهده می شود که بیانگر این است که سهم اوپک از کل تولید جهانی در ماه ژانویه حدود ۲۸.۴ درصد بود و نسبه به ماه قبل ۰.۱ درصد کاهش داشت.

شکل ۵ – وضعیت تولید نفت جهان و اوپک

*علی بادامی، کارشناس توسعه بازار بورس کالا و انرژی کارگزاری آگاه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها