پلیمر

چهارمین همایش ملی نوآوری صنایع پلیمر با تشریح الزام‌های توسعه با حضور فعالان این عرضه، هفته آینده در روزهای اول و دوم اسفند برگزار می‌شود.

به گزارش «کالاخبر»؛ چهارمین همایش ملی نوآوری در صنایع پلیمر با ۵ محور توانمندسازی و شکوفایی نوآورانه در سازمان‌ها، بررسی تحولات بزرگ در صنعت پلاستیک، روندهای تغییر و نوآوری در صنعت پلیمر، محیط زیست، محدودیت‌ها و نوآوری سبز و تجارب شکست و موفقیت در مسیر نوآوری، هفته آینده در روزهای اول و دوم اسفند برگزار می‌شود. در نشست پیش از برگزاری این همایش که مشروح آن در ادامه از نظر می‌گذرد، سعید ذکایی به عنوان دبیرکل همایش، به تشریح الزام‌های توسعه نوآوری در صنعت پلیمر پرداخته است.

سعید ذکایی، نایب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران که دبیرکل همایش ملی نوآوری در صنایع پلیمر را هم عهده دار است، در نشست خبری چهارمین دوره این همایش گفت: ارزش صادرات نوآوری در صنایع پلیمر جزء ضرورت‌ها و دغدغه‌های ملی و بنگاهی است. 

اهمیت نوآوری در صنایع پلیمر

به گفته ذکایی، چنانچه آمار و ارقام صادرات کشور در حوزه محصول‌های پلیمری اعم از مواد خام و مصنوعات، ارزش گذاری شوند، میانگین ارزش دلاری آنها ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ دلار برآورد می شود که در مقایسه با میانگین های جهانی که حدود ۵۶۰۰ دلار است قابل مقایسه نیست. کشورهایی همانند ژاپن حتی ارزش صادرات محصولات پلیمری خود را به بیش از ۱۰ هزار دلار رسانده‌اند. از این‌رو هر چه سعی شود، محصول نوآورتر تولید شود، ارزش افزوده بالاتر و منفعت بیشتری برای بنگاه ها (در سطح خُرد) و کشور (در سطح کلان) به دنبال دارد.

ذکایی با بیان اینکه کل صادرات محصولات پلیمری و پتروشیمی در سال، حدود ۱۲ میلیارد دلار در نظر گرفته می شود، گفت: اگر نوآوری در این صنایع جدی در نظر گرفته و محصولات نوآورانه تولید و وارد بازارها شوند، قطعا این رقم بالاتر خواهد رفت و به ۵۰ میلیارد دلار نیز خواهد رسید.

وی اظهار کرد: چنانچه به موضوع از جنبه ملی نیز نگاه کنیم، خواهیم دید صنایع پلیمری و نوآوری، اشتعالزایی پایدار ایجاد می کند.

دبیرکل همایش ملی نوآوری در صنایع پلیمر با بیان اینکه نگاه ویژه به نوآوری و توسعه فناوری در صنعتی که در آن به واسطه یکپارچگی و تکمیل زنجیره مزیت داریم، ضروری است، گفت: صنایع پلیمر و پلاستیک جزو صنایعی هستند که مزیت نسبی به شمار می روند.

وی تصریح کرد: سرعت تعییرات فناوری، تکنولوژی و مباحث زیست محیطی در دنیا بالاست و این موارد باعث شده قوانین، الزام‌ها و مشوق های جدی برای صنعت پلاستیک اعمال شود و در نتیجه صنعت پلاستیک را متاثر کند. در کنار این موارد، تحولات دیگری نظیر انقلاب چهارم صنعتی و توسعه خودروهای برقی را شاهد هستیم که فرصت های زیادی برای کشور ایجاد می کند. پس رصد و تاثیر آن بر صنعت پلاستیک اهمیت بسزایی دارد.

ذکایی در ادامه عنوان کرد: در داخل، شاهد تصویب مجموعه‌ای از قوانین هستیم و برخی دیگر در شرف تصویب هستند که بر صنعت پلاستیک تاثیر می‌گذارد. لذا بنگاه ها جهت آماده سازی برای سال آینده باید برنامه ریزی‌ منسجمی برای توسعه محصولات، فناوری و توسعه بنگاه های خود داشته باشد تا بتواند با هوشمندی برای سال جدید، خود را آماده و سازمانشان را خلاق کنند.

موضوع‌ اصلی همایش نوآوری در صنایع پلیمر

فرهاد شریف، عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر نیز که دبیر علمی همایش ملی نوآوری در صنایع پلیمر را عهده‌دار بود، گفت: یکی از محورهایی که در این همایش به آن تاکید می‌شود، این است که چطور می توان بنگاه ها و سازمان ها را در حوزه نوآوری توانمند کرد. یکی از مسایل جدی در نوآوری این است که ساختار کافی در سمت تامین کننده به اندازه کافی وجود دارد، ولی تقاضا بسیار ضعیف است. چون برای پذیرش نوآوری، ریسک هایی وجود دارد و باید به درستی تعریف و بررسی شود.

وی افزود: به طور خاص در این گردهمایی، فرهنگ تعامل با شکست بنگاه‌ها مورد توجه ویژه قرار می گیرد. این موضوع در موفقیت بنگاه، بسیار مهم و کلیدی است.

شریف در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: صنایع دنیا هر روز به مدد تکنولوژی در حال تغییر به سمت بهره‌وری بیشترند. به طور مثال، نسل چهارم می گوید چطور مشتری و رفتارش را پیش بینی و تحلیل و بر مبنای رفتار آن، محصولات را طراحی و تولید کند. از این منظر، مباحث مورد اشاره، صنعت پلیمر را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دبیر علمی همایش ملی نوآوری در صنایع پلیمر با بیان اینکه در صنعت پلیمر مخاطبان ما هم سرمایه گذاران، مدیران و صاحبان صنایع‌اند و هم دانشجویان و فارع التحصیلان، تصریح کرد: محور اساسی این همایش، مقوله زیست محیطی آن است، چراکه پلاستیک ها عمر طولانی دارند. بنابراین پلاستیک ها فرصت های زیادی را فراهم می کنند و به واسطه تولید بالا و قیمت پایین، به راحتی قابل حذف از زندگی بشر نیستند. لذا نگرش‌های مختلفی برای اینکه چگونه با آنها رفتار کنیم مطرح می شود. پس در این سمینار به صورت خاص مساله زیست محیطی را بررسی خواهیم کرد، چراکه نگرش های زیست محیطی، محرک تولید انواع و اقسام نوآوری هاست.

وی در پایان یادآوری کرد: صنعت پتروشیمی توسط دولت ها و توانمندی‌های دولتی توسعه یافته است، لذا در برخی حوزه ها ورود نداشته و این موضوع شکافی را بین صنعت پتروشیمی و نیاز داخلی ایجاد کرده است. به همین دلیل نیاز است سرمایه‌ای برای برخی حوزه ها در نظر گرفته شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها