• ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴
  • کد خبر: 71333
آلومینیوم

تولید آلومینیوم اولیه در جهان در سال ۲۰۲۱ به رکورد بی‌سابقه ۶۷.۳ میلیون تن رسید. این مساله از آنجا اهمیت دارد که جهان و به‌خصوص چین در سال ۲۰۲۱ با مشکل تامین انرژی مواجه بوده است. با توجه به فشار تقاضای آلومینیوم جهانی و عدم‌عرضه متناسب ‌آن، افزایش قیمت‌های آلومینیوم در شرایط حاضر دور از ذهن نیست. پیش‌بینی می‌شود تولید آلومینیوم اولیه در سال ۲۰۲۲ با ۱.۸ درصد افزایش به بیش از ۷۰ میلیون تن برسد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از دنیای اقتصاد، در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به نسبت نیمه اول، تولید آلومینیوم اولیه در چین کاهش یافت. افزایش مشکلات تامین انرژی و نیز محدودیت‌های (محیط‌زیستی) تولید در چین مهم‌ترین دلایل این کاهش تولید هستند. در واقع دولت چین نظارت بیشتری بر قیمت انرژی و مصارف آن در صنعت دنبال کرده که این مساله در صنعت آلومینیوم و فولاد چشمگیر خواهد بود.

میزان مصرف انرژی تولیدکنندگان آلومینیوم اروپا همواره جزو کم‌مصرف‌ترین در جهان است. همچنین ردپای کربن تولید آلومینیوم اولیه در اروپا بیش از ۵۰‌ درصد کمتر از میانگین جهانی است. اما با وجود این بین تابستان و تا انتهای زمستان ۲۰۲۱، قبوض برق تولیدکنندگان آلومینیوم اروپایی ۳۰۰‌ درصد افزایش یافت. به‌طور متوسط، در سالیان گذشته هزینه انرژی حدود ۴۰‌ درصد قیمت تمام شده آلومینیوم بوده، اما در صورتی‌که قیمت‌های برق ۶ ماهه دوم سال ۲۰۲۱ مبنا قرار گیرد، انرژی نزدیک به ۸۰‌ درصد قیمت تمام شده آلومینیوم را شامل می‌شود. 

با وجود تمام مشکلات مطرح شده پیش‌بینی می‌شود تولید آلومینیوم اولیه در سال ۲۰۲۲ با ۱.۸ درصد افزایش به بیش از ۷۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ برسد. در منطقه اتحادیه اروپا برخی واحدهای کشورهای فرانسه، رومانی، هلند، اسپانیا، اسلوونی و اسلواکی برنامه کاهش ظرفیت یا تولید عملیاتی را خواهند داشت. اما در سایر کشورهای اروپا احتمال افزایش تولید بین ۳.۹ تا ۶‌ درصد وجود خواهد داشت. در روسیه نیز شرکت روسال اعلام کرده تولید آلومینیوم اولیه خود را در سال ۲۰۲۲ در شهر «تایشت» مجددا از سر خواهد گرفت.

در منطقه آمریکای جنوبی و شمالی، با سرمایه‌گذاری شرکت‌های South۳۲ و Alcoa شاهد افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه خواهیم بود. در منطقه آسیا شرکت Vedanta هند در سال ۲۰۲۱ تولید آلومینیوم اولیه خود را بیش از ۳۰۰هزار تن افزایش داد و پیش‌بینی افزایش بیشتر تولید را برای سال ۲۰۲۲ متصور کرده است.

در اندونزی بعد از افزایش قابل‌توجه ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه در سال‌های اخیر، در سال ۲۰۲۲ نیز افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم در منطقه شمال کالیمانتان اندونزی پیش‌بینی شده است.

در چین نیز اضافه شدن حداقل ۲‌میلیون تن به میزان تولید آلومینیوم اولیه این کشور در پاسخ به اضافه تقاضای داخلی سال ۲۰۲۱ محتمل خواهد بود. به طور کلی، پیش‌بینی می‌شود تولید آلومینیوم اولیه جهان در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ترتیب ۷۰ و ۷۱.۳ میلیون تن باشد و در مقابل تقاضای جهانی آن با رشد بیشتری به ۷۳ و ۷۵.۵ میلیون تن افزایش یابد. به عبارت بهتر، بازار جهانی آلومینیوم همچنان قیمت‌های بیشتری را نسبت به میانگین بلندمدت خود تجربه خواهد کرد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها