معاملات آتی

در جریان معاملات منتهی به ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ در بازار مشتقه بورس کالای ایران معامله گران تعداد ۶ میلیون و ۱۰۴ هزار و ۹۹۱ قرارداد آتی را بر پایه دارایی های زعفران نگین و پوشال، پسته، زیره سبز، صندوق طلا، نقره و مس کاتد منعقد کردند تا ارزش این معاملات به رقم ۱۵۰ هزار میلیارد ریال نزدیک شود.

به گزارش «کالاخبر»؛ براساس داده کاوی آمارهای موجود طی دوره ۱۱ ماهه امسال، زعفران نگین، نقره و صندوق طلا به ترتیب عنوان اول تا سوم معاملات را از نظر حجم و ارزش بازار کسب کردند.

براساس این آمار، ۵ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۹۱ قرارداد آتی زعفران نگین در حالی در بازار منعقد گردید که ارزش نزدیک به ۱۲۵ هزار میلیارد ریالی در ۹ سررسید معاملاتی فعال در دوره مذکور برای این دارایی پایه رقم خورد. با این عملکرد، ۸۷ و ۸۳ درصد از حجم و ارزش قراردادهای منعقده به این دارایی اختصاص یافت.

معامله گران تعداد ۵۷۱ هزار و ۷۴۱ قرارداد آتی نقره را نیز برای تحویل در ۱۰ سررسید مختلف منعقد کردند و ارزش بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریالی را در حالی به ثبت رساندند که این آمار به ترتیب ۹ و ۸ درصد از حجم و ارزش کل قراردادها را تشکیل می دهد.

۱۱۴ هزار و ۱۶۰ قرارداد آتی صندوق طلا نیز در ۸ سررسید معاملاتی منعقد شد و ارزش آن به بیش از ۱۰ هزار و ۴۵۵ میلیارد ریال رسید. با این عملکرد، دارایی پایه مذکور به ترتیب سهم ۲ و ۷ درصدی از حجم و ارزش کل قراردادهای منعقد شده را در بازه ۱۱ ماهه امسال در اختیار خود گرفت.

انعقاد ۷۱ هزار و ۸۹۱ قرارداد آتی زعفران پوشال نیز به ارزشی بیش از ۹۲۶ میلیارد و ۳۸۶ میلیون ریال در ۳ سررسید اردیبهشت، شهریور و آبان ماه ۱۴۰۰ در بازار ثبت شد.

معامله گران از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه ۷۲۵۸ قرارداد آتی پسته را نیز برای تحویل در ۵ سررسید فروردین، خرداد، مرداد، مهر و آذر ماه امسال منعقد کردند و ارزش بیش از ۱۱۷۷ میلیارد و ۳۰۵ میلیون ریالی را به ثبت رساندند.

این گزارش می افزاید، ۴۷۰۷ قرارداد آتی زیره سبز تحویل خرداد، مهر و آذر ماه سال جاری و ۱۴۶ قرارداد آتی مس کاتد تحویل بهمن ماه نیز در دوره مورد بررسی منعقد شده که در مجموع ارزشی بیش از ۳۷۲ میلیارد ریال را در پی داشته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها