کرونا+کشاورزی

آغاز جنگ روسیه و اوکراین باعث شد تا قیمت منابع انرژی در دنیا افزایش یابد، زیرا روسیه یکی از بزرگ‌ترین مالکان ذخایر انرژی در جهان است. اما علاوه بر بازار منابع انرژی، بازار مواد غذایی و محصولات کشاورزی هم در نتیجه این بحران، دگرگون شد.

روسیه و اوکراین صادر کنندگان نیمی از گندم جهان

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ روسیه و اوکراین درمجموع نیمی از صادرات گندم دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. کشور اوکراین صادرکننده ۵۰ درصد از روغن گل آفتابگردان در دنیاست و هر دو این محصولات کشاورزی در تهیه محصولات غذایی مختلفی در دنیا نقش دارند. اگر جنگ دو کشور باعث شود تا در فرایند کشت یا برداشت محصولات کشاورزی در روسیه و اوکراین اختلال ایجاد شود یا مزارع بزرگ تولید این محصولات آسیب ببیند، کمبود عرضه می‌تواند بستر را برای افزایش قیمت این محصولات استراتژیک فراهم آورد و بار دیگری بر دوش اقتصاد بحران‌زده دنیا بیندازد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از کشورها برای تأمین محصولات کشاورزی و غلات به دو کشور روسیه و اوکراین وابسته هستند. ازجمله این کشورها می‌توان به ترکیه و مصر اشاره کرد که تقریباً ۷۰ درصد از غلات موردنیاز خود را از روسیه و اوکراین وارد می‌کنند و اگر اختلالی در عرضه این محصولات ایجاد شود، تأمین محصولات غذایی و کشاورزی در این دو کشور با وقفه روبرو می‌شود.

اوکراین بزرگ‌ترین صادرکننده ذرت جهان

از دیگر محصولات کشاورزی مهمی که در اوکراین تولید می‌شود می‌توان به ذرت اشاره کرد و چین یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان آن است. در سال قبل اوکراین بزرگ‌ترین صادرکننده ذرت به چین بود و سهم زیادی از نیاز این کشور را تأمین می‌کرد. عدم عرضه ذرت توسط اوکراین به چین چالش بزرگی را برای اقتصاد این کشور پهناور آسیایی ایجاد خواهد کرد.

پر کردن خلأ ساده نیست

شاید این‌طور به نظر برسد که افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در دیگر کشورها می‌تواند اندکی از بار مشکلات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین بکاهد ولی واقعیت این است که بار سنگین کمرنگ شدن احتمالی نقش این دو کشور در بازارهای جهانی به این سادگی‌ها قابل‌تحمل نیست. روسیه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد اولیه مورد استفاده در تولید کود است و اگر تحریم‌های تجاری در پاسخ به جنگ روسیه و اوکراین علیه کرملین وضع شود، عرضه این مواد اولیه برای تولید کود هم با وقفه ایجاد می‌شود و رشد قیمت محصولات کشاورزی و افزایش گرسنگی و فقر در دنیا ادامه پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها