شیخ زاده

مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران گفت: در سازوکار عرضه و تقاضا در بستر بورس کالا، رانت‌های پنهان و آشکار از بین می‌رود، فساد و روابط پنهانی و زدوبندها حذف می‌شود و البته مقوله نظارت برای نهادهای ناظر، بسیار سهل و آسان می‌شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری تسنیم، وحید شیخ‌زاده اظهار داشت: عرضه در بورس کالا مزیت‌های بی شماری دارد که به طور مثال، شرکت فکور صنعت تهران کاملاً با اختیار، خود را ملزم کرده در یک کانال شفاف و رقابتی، کنسانتره خود را عرضه کند.
به گفته او در سازوکار مبتنی بر عرضه و تقاضا در بستر بورس کالا، بازار در شرایط شفاف قرار می‌گیرد و منافع بنگاه‌ها تامین می‌‎شود.

این فعال معدنی تاکید می‌کند: در بستر بورس کالا هم سیاست‌گذار می‌تواند در شرایط پیش‌بینی پذیر با رصد و بررسی عیب‌ها و کاستی‌ها، نقشه راه ارایه دهد و هم سیگنال مطلوبی به سرمایه‌گذار ارسال می‌شود که در موقعیت شفاف، با رصد وضع موجودی بازار، در پی کاهش هزینه تمام شده، فروش و درآمد بیشتر و در نهایت حاشیه سود مطمئن بروند.

مدیرعامل مهندسی فکور صنعت تهران در خصوص انتقادهایی که هرازگاهی از سوی بخش های مختلف زنجیره نسبت به قیمت محصولات مطرح می شود، تصریح کرد: در این زمینه شاید نیاز باشد وزارت صمت در مقام سیاست‌گذار در نحوه اجرا، اصلاحاتی ارایه دهد که منافع بنگاه‌ها در شرایط فعلی حفظ شود اما موضوعی که باید بر آن تاکید شود، اصل عرضه محصولات در بورس کالاست چراکه این شیوه بهترین راه برای ایجاد توازن در بازار است.

شیخ‌زاده در خصوص تشریح چالش بنگاه‌ها که باعث شده مخالفت‌هایی در رابطه با قیمت کالاها صورت گیرد، گفت: در خصوص عرضه کامل محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا، نکاتی وجود دارد که با تدبیر سیاست گذار این موارد قابل حل و مزایای این رویداد مهم عملیاتی می شود.

او گفت: برای مثال در زنجیره ارزش تامین فولاد برخی از بنگاه‌ها با هم تهاتر می‌کنند؛ این بدان معناست که برای انجام فرآیند تولیدشان به صورت تهاتر در ازای فروش کالایشان به بنگاه دیگر، کالای دیگری از آن بنگاه خریداری می‌کنند که با عرضه کامل محصولات در بورس کالا، باید تکلیف این نوع از معاملات تهاتری برای بنگاه‌ها مشخص شود که آن ها را با چالش مواجه نکند. هر چند که به مرور زمان بنگاه‌ها می توانند در مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس کالا همدیگر را پیدا کنند و نیازهای خود را هم آنجا رفع کنند.

به گفته شیخ‌زاده، بخشی از روابط تجاری فعلی بنگاه‌ها در زنجیره ارزش تامین فولاد، براساس روابط دستمزدی است، این بدان معناست که بنگاه‌ها در قبال خرید کالا با ارایه دستمزد به بنگاه‌های خصوصی دیگر، ماده اولیه یا کالای مورد نیاز خود را تامین می‌کنند که این رویه نیز در سازوکار عرضه و تقاضا در بورس کالا می تواند تعریف شود.

این فعال معدنی گفت: یکی از چالش های فولادی‌ها این است که عرضه آهن اسفنجی به میزان کافی در بازار نیست که در حوزه عرضه نیز می‌توان به مرور میزان عرضه را در بورس کالا (در وضعیت شناور) تعیین کرد تا تعادل عرضه و تقاضا هم بهم نخورد و در شرایط شفاف در بورس کالا، به مرور مشکلات ایجاد شده حل شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران تاکید دارد که همه این نکات با ارایه نسخه‌های اصلاحی و ظرافت خاصی از سوی سیاست‌گذار قابل رفع است، چرا که بورس کالا بستر شفافی است که به ما در رسیدن به یک اقتصاد رقابتی بسیار کمک می‌کند.

به گفته شیخ‌زاده، پیش‌تر برخی از بنگاه‌های خصولتی ماده اولیه برخی از دیگر بنگاه‌ها را می‌خریدند اما در پرداخت پول تعلل می‌کردند اما در شرایط فعلی با سازوکار عرضه و تقاضا در بورس کالا، علاوه بر یک وضعیت شفاف، چنین چالش‌هایی کمتر شکل می‌گیرد.

شیخ‌زاده در پایان با یادآوری اینکه کاملاً نسبت به عرضه در بورس کالا موافق و از آن حمایت می کنیم، تصریح کرد: اصل ماجرا صحیح و باید نسبت به آن خوشنود باشیم که اتفاق بسیار مُبارکی است اما وزارت صمت در مقام سیاست‌گذار باید با همفکری تولیدکنندگان و شاید اصلاح برخی روندها در اجرای سیاست صحیح عرضه در بورس کالا گام بردارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها