• ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
  • کد خبر: 72020
پلاتین

شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین امروز(چهارشنبه) اعلام کرد که بازار جهانی پلاتین در سال ۲۰۲۱ به میزان قابل‌توجهی عرضه شده بود در حالی که پیش‌بینی می‌کرد مازاد بیشتری از این فلز را در سال جاری داشته باشد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از رویترز، ترور ریموند، مدیر تحقیقات شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین اظهار کرد: «ما بزرگ‌ترین مازادی را داریم که تا به حال ثبت کرده‌ایم، اما بازار همچنان بسیار محدود است.»

پلاتین در کنار پالادیوم و رودیوم برای خنثی‌کردن گازهای خروجی اگزوز در خودروها و همچنین در صنایعی مانند شیشه‌سازی، جواهرات و به عنوان سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود.

ریموند گفت که افزایش شدید قیمت پالادیوم ناشی از درگیری در اوکراین می‌تواند باعث شود خودروسازان با سرعت بیشتری برای صرفه‌جویی در هزینه به پلاتین ارزان‌تر روی آورند و تقاضا را افزایش دهند. روسیه ۲۵ تا ۳۰ درصد از عرضه پالادیوم جهان و ۷ تا ۱۰ درصد از پلاتین آن را در اختیار دارد.

عدم اطمینان در مورد صادرات روسیه قیمت پالادیوم را به بالاترین سطح بالای ۳۰۰۰ دلار در هر اونس رسانده است. قیمت پلاتین به میزان کمتری افزایش یافته و به حدود ۱۱۷۰ دلار در هر اونس رسیده است. عرضه پلاتین در سال گذشته ۲۱ درصد افزایش یافت در حالی که تقاضا ۹ درصد کاهش یافت.

این شورا اعلام کرد که عرضه پلاتین در سال ۲۰۲۲ باید یک درصد کاهش یابد زیرا حجم مواد نیمه‌فرآوری شده در آفریقای‌جنوبی به پایان خواهد رسید. این موسسه اعلام کرد که انتظار دارد تقاضا که در سال گذشته کاهش یافت، در سال ۲۰۲۲ به میزان ۷ درصد افزایش یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها