فولاد

نزدیک به ۲۰ روز از تهاجم روسیه به اوکراین می گذرد و دنیا در ابهام و تردید به سر می برد. قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار رسیده و باعث سقوط بازارهای سهام در سراسر دنیا شده که پیش از آن هم تحت تاثیر افزایش قیمت انرژی و سویه های مختلف ویروس کرونا در شوک بود.

به گزارش « کالاخبر » به نقل از فولاد ایران، بدیهی است که ساختار تجارت جهانی باید مجددا تعاریف جدیدی برای خود پیدا نماید و این امر بر روند بازار کامودیتی ها نیز  تأثیر می گذارد، به ویژه که روسیه سومین صادرکننده بزرگ فولاد جهان پس از چین و ژاپن است. روسیه و اوکراین روی هم رفته تقریبا ۴۵ میلیون تن فولاد در بازار جهانی فولاد عرضه دارند که معادل ۱۰ درصد از حدود ۴۲۰ میلیون تن از کل تجارت جهانی فولاد است که از طریق دریاها مبادله می شود.

صادرات فولاد روسیه در سال ۲۰۲۱

Russia Export

روسیه ۳۰.۳۰ میلیون تن فولاد در سال ۲۰۲۱ صادر کرد که ۱۳ درصد در مقایسه با ۲۶.۸۵ میلیون تن سال ۲۰۲۰ افزایش داشت، در حالی که صادرات فولاد اوکراین در سال گذشته به ۱۵.۲۶ میلیون تن رسید که حدود ۷ درصد کاهش سالانه داشت.

اتحادیه اروپا با ۸.۸۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ بزرگترین واردکننده فولاد از روسیه بود که نسبت به ۵.۶۰ میلیون تن سال ۲۰۲۰ تا ۵۸ درصد افزایش داشت.

در بازار قراضه، نیز اتحادیه اروپا سال گذشته ۲.۱۹ میلیون تن و ترکیه ۲.۶۶ میلیون تن قراضه آهن از روسیه وارد کردند. صادرات سنگ آهن و گندله روسیه در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ در حدود ۲۵ میلیون تن و ثابت بوده است. صادرات بیلت روسیه نیز سال قبل به حدود ۱۵ میلیون تن رسید.

صادرات فولاد اوکراین در سال ۲۰۲۱

در بخش مواد اولیه، در مورد اوکراین میزان صادرات سنگ آهن سال گذشته میلادی ۴۴.۳۶ میلیون تن و چدن ۳.۱۸ میلیون تن بود. صادرات زغال سنگ روسیه نیز سال ۲۰۲۱ حدود ۹ درصد رشد سالانه داشته ۲۱۴ میلیون تن ثبت شد.

حال ببینیم تجارت جهانی فولاد تا چه میزان از این بحران تاثیر می پذیرد: قطعا کشورهایی که وابستگی بیشتری به فولاد صادراتی روسیه دارند بیشتر آسیب می بینند.

فولاد: اتحادیه اروپا با اتخاذ موضعی سخت گیرانه اعلام کرد که روسیه قوانین بین المللی را نقض کرده و مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه روسیه اعمال خواهد کرد که شامل محدودیت تجارت با دو منطقه تحت کنترل روسیه در شرق اوکراین است. تحریم های بیشتر نیز پیش بینی می شود. اتحادیه اروپا با بیشترین میزان سهم از بازار صادرات روسیه، با اختلالات عرضه و تاخیر در حمل و نقل فولاد و مواد اولیه فولادی مواجه است. چنین احتمالی آن را به سوی دیگر مقاصد تامین منابع مانند ترکیه سوق خواهد داد که از نظر جغرافیایی نزدیک است، به ویژه برای فولاد. ترکیه و مکزیک نیز به عنوان دومین و سومین واردکننده های بزرگ فولاد روسیه بیشترین آسیب ها را می بینند.

قراضه: ترکیه، که در مرز اروپا و آسیاست، بزرگترین واردکننده قراضه دنیاست و بزرگترین خریدار قراضه روسیه نیز به شمار می رود. دیگر خریداران قراضه آهن روسیه چین، بلاروس و کره جنوبی نیز هستند. اگر شاهد بروز اختلالات عرضه از سوی روسیه باشیم، قیمت ضایعات آهن همانطور که هم اکنون شاهد آن هستیم صعودی می شود که در نهایت فولاد را گرانتر خواهد کرد.

گاز طبیعی: باید منتظر اختلالاتی در عرضه گاز روسیه به اتحادیه اروپا بود. در مجموع ۴۱.۶ میلیارد متر مکعب گاز روسیه در سال ۲۰۲۱ از اوکراین به اروپا ترانزیت شده که حدود ۱۰ درصد از تقاضای اروپا را تشکیل می دهد.

زغال سنگ: روسیه زغال سنگ کک  شوی خود را به کره جنوبی، ژاپن و اوکراین صادر می کرده که حجم آن در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۴ میلیون تن بود  که حدود ۴۵ درصد از کل صادرات زغال سنگ این کشور را شامل می گردید. با تحریم‌های روسیه، این کشورهای واردکننده اکنون باید به شدت به زغال سنگ کک‌شوی استرالیا متکی باشند، زیرا واردات از امریکا به دلیل هزینه حمل‌ و نقل بیشتر، گرانتر است.

چینی ها هم فعلا در انبارها کک متالورژی کافی برای تولید فولاد دارند باید دید با کاهش موجودی ها، تقاضای چین باید چطور تامین شود. قطعا عرضه روسیه به چین را افزایش می یابد.

دشوار است که بگوییم اختلالات در بازار کومودیتی های مرتبط با فولاد در مواجهه با این بحران ژئوپلیتیکی و پیامدهای شدید تجاری آن تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

با این حال، کشورهای اتحادیه اروپا که از اختلال در عرضه و قیمت بالای گاز و واردات روسیه آسیب می بینند، به دنبال منابع جایگزینند، که به گزارش استیل مینت ، کارخانه های هندی می توانند از این فرصت سود ببرند. ترکیه نیز می تواند خریدار خوبی برای فولاد  هند باشد. به طور کلی، افزایش بیشتر هزینه تامین انرژی و مواد اولیه فولاد سازی، قیمت تمام شده فولاد را گران‌تر می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها