گندم

با افزایش تنش‌های روسیه و اوکراین و امضای قانون منع صادرات برخی کالاهای اساسی از روسیه، قیمت غلات در بازارهای جهانی اوج گرفت.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»، طبق گزارش «رویترز»، قیمت گندم به بالاترین سطح طی ۱۴ سال اخیر رسیده است و با توجه به دامنه بحران منازعات روسیه و اوکراین هیچ چشم‌اندازی برای توقف روند افزایش قیمت در بازار دیده نمی‌شود. در نیمه ماه مارس سال ۲۰۲۲ میلادی قیمت هر بوشل گندم در بازار جهانی به ۱۰.۹۵ دلار رسید که ۷۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است. در همین روز قیمت هر بوشل گندم در بازار جهانی برابر با ۱۲.۹۴ دلار بود که بالاترین قیمت ثبت‌شده طی ۱۴ سال اخیر است.

ادامه روند صعودی قیمت‌ها

این رسانه با اشاره به اختلال در عرضه غلات در دنیا و به خطر افتادن امنیت غذایی مردم به‌خصوص در کشورهای درحال‌توسعه و فقیر، نوشت: «بخش‌های زیادی از اروپا و شمار زیادی از کشورهای درحال‌توسعه برای تأمین نیاز غذایی خود به غلات وارداتی از کشورهای روسیه و اوکراین وابسته بودند و این بحران باعث شد تا امنیت غذایی آن‌ها به خطر بیفتد. از طرف دیگر نشانه‌ها حکایت از کاهش سطح درگیری‌ها ندارد و با پذیرش این واقعیت باید منتظر تداوم روند افزایش قیمت گندم و دیگر غلات بود.»

خطر گرسنگی فقرای جهان

سازمان خواروبار جهانی (فائو) هم از تحریم‌های وضع‌شده علیه روسیه ابراز نگرانی کرده است. در گزارش فائو آمده است: «از یک‌طرف افزایش قیمت گندم و سایر غلات به دلیل درگیری‌های روسیه و از طرف دیگر تحریم‌های غرب علیه روسیه باعث می‌شود تا فشار بیشتری به بازار غلات وارد شود و قیمت‌ها باز هم افزایش یابد.

کشورهای واردکننده غلات هم با افزایش قیمت توان خرید را از دست می‌دهند و در این شرایط تأمین غذای شمار زیادی از مردم در کشورهای درحال‌توسعه به خطر می‌افتد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها