تولید و صنعت

سید محمدجواد میرطاهر می گوید: بازار سرمایه به عنوان بازاری متشکل برای تامین مالی از طریق ابزارهای مختلف محسوب می شود؛ برای این موضوع باید ابزارسازی صورت بگیرد که این اقدام در بازار انجام خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: بورس های کالایی با توجه به شفافیتی که در عرضه و تقاضا ایجاد کرده اند می توانند کمک کننده در حوزه تولید باشند. وی گفت: در مساله شرکت های دانش بنیان بورس ایده (بازار دارایی فکری فرابورس) و بورس کالا می توانند نقش آفرینی مهمی را در  توسعه شرکت های دانش بنیان ایفا کنند و محلی برای عرضه محصولات دانش محور باشند. میرطاهر ادامه داد: زمانی که بورس کالا در حوزه های مختلف فعال شود، این شفافیت و ساماندهی در عرضه و تقاضا منجر به افزایش حجم تولید شرکت های تولیدی خواهد شد.

به گزارش کالاخبر به نقل از ایرنا،سید محمدجواد میرطاهر به شعار "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" و راه های تحقق آن اشاره کرد و افزود: توسعه اقتصاد کشور از طریق شرکت های دانش بنیان از مهمترین ویژگی هایی است که اقتصادهای پیشرفته می توانند از آن برخوردار شوند.

وی با تاکید بر اینکه اکنون در ایران بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان وجود دارد که نیازمند توسعه کمی و کیفی هستند، گفت: وجود تعداد زیاد شرکت های دانش بنیان در اقتصاد هر کشوری به این معناست که سرمایه گذاری بیشتری در حوزه های مربوط به high tech انجام شده است، در نتیجه بهره وری تولید افزایش یافته  و از آن محل می توان اقداماتی را مربوط به صادرات محصولات این شرکت ها انجام داد.

کمک تولید به افزایش اشتغال آفرینی در کشور 

این کارشناس بازار سرمایه به مسایل مربوط به افزایش اشتغال آفرینی اشاره کرد و افزود: روند تولید بر ٢ پایه استوار است که عبارتند از سرمایه و کار، نوع نخست مربوط به تولیدهای سرمایه بر هستند و نوع دیگر تولید مبتنی بر کار و  اشتغال آفرینی خواهند بود که ادامه فعالیت آنها سبب ایجاد اشتغال در کشور می شود.

وی با بیان اینکه به عنوان مثال محصولات پتروپالایشی بیشتر سرمایه بر هستند و برخی از کسب و کارهایی مانند گردشگری اشتغال آفرین خواهند بود، ادامه داد: ممکن است تاسیس یک پالایشگاه یا مجموعه پتروشیمی نیازمند هزینه زیادی باشد اما اشتغال کمتری را از طریق آن می توان پوشش دهد؛ این در حالیست که با همان سرمایه می توان حوزه گردشگری را با میزان اشتغال آفرینی چشمگیر فعال کرد که قابل مقایسه با میزان اشتغال آفرینی پالایشگاه نیست.

میرطاهر خاطرنشان کرد: یکی از راه های توسعه اشتغال آفرینی، ایجاد کسب و کارهایی است که ممکن است با سرمایه اندک زمینه ساز اشتغال کلان باشد که این امر موتور محرک اقتصاد ایران خواهد شد.

مشکلات حاکم بر سر راه تولید در اقتصاد کشور

این کارشناس بازار سرمایه به مشکلات موجود در مسیر تولید اشاره کرد و گفت: مهمترین مشکل موجود، روند سخت اعطای مجوزها با بروکراسی و فرآیندهای پیچیده است که باید طی شود، این مساله زمینه ساز مشکلاتی سخت بر سر راه تولیدکنندگان بوده است.

وی اظهار داشت: با توجه به وجود چنین مسایلی، نیازمند ایجاد تسهیلات در اعطای مجوزها و کاهش قوانین دست و پاگیر هستیم که این امر در نهایت می تواند منجر به رشد تولید هم شود.

میرطاهر با اشاره به اینکه موضوع دیگر مساله مربوط به ثبات اقتصادی است که این موضوع مربوط به متغیرهایی مانند نرخ ارز و نرخ بهره می شود، گفت: تولیدکنندگان با توجه به این مسایل می توانند حساب و کتاب خود را داشته باشند و  اقدام به برنامه ریزی برای آینده فعالیت های خود کنند.

بازار سرمایه ایفا کننده نقش مهم در اقتصاد ایران

وی با اشاره به نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ گفت: بازار سرمایه ایفا کننده نقشی مهم در اقتصاد ایران است، باید اقدامی انجام شود تا شرکت های دانش بنیان بتوانند وارد بورس شوند و عرضه اولیه آنها صورت گیرد.

میرطاهر معتقد است که بهتر است تامین مالی شرکت های دانش بنیان که مبتنی بر اشتغال هستند از طریق بازار سرمایه انجام شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اکنون در کشور شرکت پروژه ها وجود دارند که این شرکت ها می توانند به سمت تولید اشتغال آفرین و نیز تولید دانش بنیان پیش روند.

وی به وجود صندوق های تامین مالی جمعی تاکید کرد و گفت: این صندوق ها را می توان به سمت پروژه های مبتنی بر دانش بنیان و اشتغال آفرین سوق داد که این مساله می تواند کمک زیادی را در توسعه شرکت های دانش بنیان و ایجاد اشتغال در کشور داشته باشد.

وجود مشکل در تامین مالی شرکت های دانش بنیان

میرطاهر به وجود مشکل در تامین مالی شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه به عنوان بازاری متشکل برای تامین مالی از طریق ابزارهای مختلف محسوب می شود؛ برای این موضوع باید ابزارسازی صورت بگیرد که این اقدام در بازار انجام خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: نکته دیگر اینکه بورس های کالایی با توجه به شفافیتی که در عرضه و تقاضا ایجاد کرده اند می توانند کمک کننده در حوزه تولید باشند.

وی گفت: در مساله شرکت های دانش بنیان بورس ایده (بازار دارایی فکری فرابورس) و بورس کالا می توانند نقش آفرینی مهمی را در  توسعه شرکت های دانش بنیان ایفا کنند و محلی برای عرضه محصولات دانش محور باشند.

میرطاهر ادامه داد: زمانی که بورس کالا در حوزه های مختلف فعال شود، این شفافیت و ساماندهی در عرضه و تقاضا منجر به افزایش حجم تولید شرکت های تولیدی خواهد شد.

راه های رفع مشکلات موجود بر سر راه شرکت های دانش بنیان

این کارشناس بازار سرمایه به راه های کمک به شرکت های دانش بنیان برای رفع مشکلات موجود اشاره و خاطرنشان کرد: حوزه های مربوط به بیمه شرکت های دانش بنیان از جمله راه هایی است که می تواند کمک کننده به شرکت های دانش بنیان باشد.

وی ادامه داد: همچنین کمک دیگر به این شرکت ها، تاسیس پارک های فناوری جدید است که باید در حوزه های مختلف ایجاد و محل تجمعی برای شرکت های دانش بنیان شوند، چراکه از این طریق می توان زمینه تامین مالی همه شرکت های دانش بنیان را فراهم کرد و در برخی صنایع و حوزه ها مانند کشاورزی جای خالی آن محسوس هست.

میرطاهر خاطرنشان کرد: در گزارش توجیهی هایی که برای پروژه های مختلف شرکت های دانش بنیان بررسی می شود باید مساله مربوط به اشتغال هم به عنوان یک شاخص کلیدی عملکرد ویژه مورد بررسی قرار بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با انجام این اقدامات، کار برای پروژه هایی که باید تاییده بگیرند و توسط بانک ها یا بازار سرمایه تامین مالی شوند، آسان تر خواهد شد، گفت: قاعدتا این موضوع بر مساله اشتغال آفرینی تاثیرگذار است و دیگر نگاه اقتصادی صرف مبتنی بر سود و زیان نخواهد بود، بلکه نگاهی بلندمدت مبتنی بر اشتغال آفرینی نیز مدنظر قرار می گیرد.

وی افزود: امیدوارم سال ١٤٠١ سال شکوفایی تولید و جهش اشتغال آفرینی باشد تا بتوان از طرق مختلف اقدام به حمایت از شرکت های دانش بنیان کرد و شاهد ورود بیشتر جوانان پر انگیزه به حوزه تولید باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها