شاهین چراغی

دولت سیزدهم در ۶ ماه گذشته نقطه کانونی توجه در حوزه بازار سرمایه را به بورس های کالایی متمرکز کرده است.

به گزارش کالاخبر ، کارشناسان بازار سرمایه اگرچه همچنان نسبت به برخی از رویکردها در بازار سرمایه انتقاد دارند اما تاکید می‌کنند که هدف‌گیری ها فعلا سیبل درستی را نشان رفته است؛ از نگاه ناظران و فعالان بازار سرمایه اوج توجه دولت را باید در اهمیت بخشیدن به بستر بورس های کالایی دانست.

هدف گیری دولت در بازار سرمایه

شاهین چراغی، عضو سابق شورای عالی بورس در گفت‌وگو با ایرنا با ارزیابی خود از عملکرد دولت سیزدهم در حوزه بازار سرمایه گفت: هدف گیری دولت سیزدهم در همه حوزه‌ها به خصوص بازار سرمایه بسیار مثبت و کارا بود، تعامل خوب وزیر صمت و رییس کل بانک مرکزی با بازار سرمایه قابل تقدیر است.

به گفته او وزیر صمت دولت روحانی نماینده بورس کالا را از جلسات تخصصی در خصوص بورس کالا اخراج کرد و هیچگونه تعاملی بین بانک مرکزی دولت قبل با وزیر اقتصاد دولت قبل و بازار سرمایه از سمت بانک مرکزی صورت نمی‌پذیرفت.

بهترین های بورس کالا در دولت سیزدهم

عضو سابق شورای عالی بورس با بیان اینکه دولت سیزدهم بهترین مدیرها را در کابینه خود قرار داد، گفت: وزیر صمت، یکی از بهترین همکاران ما را در بورس کالا را به عنوان معاون خود انتخاب کرد تا از این طریق بتواند تصمیمات منطقی را در حوزه‌های کالایی و نیز بازار سرمایه اتخاذ کند.

وی با تاکید اینکه انجام چنین اقدامی از سوی وزیر صمت نشان از آن دارد که چه جایگاه مهمی را برای بازار سرمایه در اقتصاد کشور به خصوص بورس کالا قایل است، عنوان کرد: در مقابل در دولت روحانی تلاش بسیاری صورت می‌گرفت تا به وزارت صمت ثابت کنیم که بورس کالا مقابل دولت قرار ندارد و نمی توان دستوراتی را به آن اعمال کرد، در حالی که به هیچ عنوان در این زمینه موفق نبودیم. این امر باعث شد معاونت معدنی وزیر صمت دولت دوازدهم با تصمیمات غیرکارشناسی درخصوص سنگ آهن، ابطال مرتب معاملات فولاد در بورس کالا و سلیقه ای عمل کردن موجب ایجاد حاشیه و مشکلات فراوان در کشور شود که اثرات آن موجب ریزش سهام شرکت‌های معدنی و فولادی شد.

توقف معاملات آتی سکه در دولت قبل

عضو سابق شورای عالی بورس به مقایسه رویکرد دولت سیزدهم و دوازدهم در حوزه  بازار سرمایه پرداخت و گفت: دولت قبل معاملات آتی سکه را متوقف کرد و سعی داشت بیشتر با معلول‌ها برخورد کند.

وی اظهار کرد: عدم شناخت مدیران دولت قبل در بازار پول نسبت به توانمندی  بازار سرمایه، بی منطقی و عدم درک درست از وضعیت اقتصاد کشور باعث افزایش قیمت سکه و نیز نرخ ارز در بازار شد.

چراغی با اشاره به اینکه نقدینگی موتور مولد تورم و همچنین افزایش قیمت سکه و ارز بود، گفت: مدیران نظام پولی کشور در دولت وقت به جای کاهش نرخ رشد نقدینگی به سمت تعطیلی بازار معاملات آتی سکه و عدم راه اندازی بازار متشکل ارزی حرکت کردند و اقدام به راه اندازی یک بازار ابتدایی و بی خاصیت در بازار متشکل ارزی کردند که از هیچ کارایی خاصی برخوردار نبود .

عضو سابق شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه رییس اسبق بانک مرکزی در دولت دوازدهم مقدار زیادی سکه را به عنوان منبعی برای پولشویی در کشور تزریق کرد، تصریح کرد: این اتفاق نشان دهنده آن بود که هیچ شناختی از مکانیزم و پتانسیل  بازار سرمایه وجود نداشت، مشکل بزرگ مدیران پولی دولت روحانی آن بود که از پتانسیل بازار سرمایه بی اطلاع بوده و این بازار را مقابل فعالیت‌های خود حس می‌کردند.

عملکرد دولت سیزدهم در بورس های کالایی

چراغی با تاکید اینکه مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از مدیرانی است که فعالیت خود را از رده کارشناسی در بازار اوراق و بازار کالایی شروع کرده است، گفت: وی به جزییات بحث‌های کارشناسی اشراف کامل دارد، همچنین ریاست علی صالح آبادی بر بانک مرکزی که حق بزرگی بر گردن تشکیل نظام نوین بازار سرمایه دارد، نشان از آن دارد که بازار از لحاظ ساختاری و تعامل با ارکان مختلف بازار در شرایطی مناسب به سر می‌برد.

چراغی درباره عملکرد بورس انرژی گفت: دولت سیزدهم در بورس انرژی مسیر خوبی را در پیش گرفته است که به طور حتم در آینده نزدیک، معاملات آتی در این بازار رونق می گیرد.

عضو سابق شورای عالی بورس با بیان اینکه بهتر است اقدام‌های لازم برای راه‌اندازی رینگ صادراتی بورس کالا انجام شود، گفت: همه  شرکت‌های فولادی‌ و پتروشیمی، کالاهای خود را به راحتی به فروش می‌رسانند، بنابراین دولت سیزدهم باید برای ایجاد شفافیت رینگ صادراتی بورس کالا را به صورت جدی فعال کند، در این صورت مدیران پتروشیمی‌ها نیز در معرض قضاوت بهتری توسط سهامداران قرار خواهند گرفت.

وی باور دارد با تغییرات مدیریتی در هلدینگ خلیج فارس انتظار می‌رود برای شفافیت بیشتر، عرضه محصول های صادراتی در بورس کالا شروع شود ، البته مدیران فاسد در نظام اقتصادی کشور همواره از ترساندن مدیران از تحریم موجب عدم شفافیت می شوند؛ در حالی‌که می توان با اطمینان اعلام کرد ترساندن از تحریم بیشتر یک حربه برای پوشش و ایجاد فساد در نظام اقتصاد کالایی در کشور است.

چراغی با اشاره اینکه در صورت ورود محصول های هلدینگ خلیج فارس به رینگ صادراتی  بورس کالا، شاهد فصل جدیدی از فعالیت بورس کالا در کشور خواهیم بود، گفت: بورس کالا از زیرساخت‌های مناسب برای رینگ صادراتی برخوردار است اما متاسفانه عمده مدیران عالی کشور شناخت درستی از پنانسیل بورس کالا و بورس انرژی در کشور ندارند و گزارش های درستی برای تصمیم گیری از پتانسیل این بازارها به مدیران داده نمی شود.

متن کامل این مصاحبه را میتوانید اینجا دنبال کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها