بورس کالای ایران

در نخستین هفته کاری سال جدید، شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین موضوعات به نقش بورس کالا در تحقق شعار سال، تامین نقدینگی بخش تولید از طریق ابزارهای مالی بورس کالا و تاکید وزارت صمت بر عرضه منظم محصولات تولیدی در بورس کالا اختصاص داشت.

راه اندازی گواهی سپرده محصولات صنعتی و پتروشیمی

به گزارش«کالاخبر»، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با مصوبه اخیر مجلس مبنی برمعافیت مالیات بر ارزش افزوده بازار گواهی سپرده‌های کالایی و انتقال مالیات به گیرنده نهایی کالا، ابهام مالیاتی معاملات گواهی سپرده کالایی برطرف شده و از این پس مشکل مالیاتی که سال های گذشته در صنایع مختلف وجود داشت، حل خواهد شد.

مجید عشقی افزود: در سال های اخیر ابهام مالیاتی گواهی سپرده کالایی مانع از راه اندازی این ابزار روی محصولاتی که شامل مالیات بر ارزش افزوده می شوند، شد اما با مصوبه اخیر مجلس، بورس کالا می تواند گواهی سپرده کالایی را در تمام صنایع از جمله محصولات صنعتی مانند فولاد، مس و محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی راه اندازی کند.

کمک بورس کالا به رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به کمک بورس کالا در رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و افزایش اشتغال در کشور اشاره کرد و گفت: بورس کالا سبب ایجاد شفافیت می‌شود، همچنین قیمت‌ها در این بازار به صورت آزاد و از طریق عرضه و تقاضا تعیین خواهند شد.

غلامرضا مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از این بازار برای سهولت در تولید و عرضه محصولات خود استفاده کنند، گفت: این بازار به طور قطع می‌تواند کمک کننده به تحقق شعار سال ۱۴۰۱ و توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان باشد.

راهکار مناسب تامین مواد اولیه،ورود همه واحدهای تولیدی به بورس کالا است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص راهکار وزارت صمت برای تامین مواد اولیه گفت: راهکار اساسی، ورود واحدهای تولیدکننده مواد اولیه صنعتی به بورس کالا است و با توجه به موفقیت به‌ دست آمده طی سال گذشته (به عنوان نمونه در حوزه فولاد)، امسال در تلاش هستیم همه واحدهای تولیدکننده مواد اولیه صنعتی حداکثر تا دو ماه دیگر وارد بورس کالای ایران شوند.

سید رضا فاطمی امین بیان کرد: در این فرایند عرضه، تقاضا و موجودی به‌ طور کامل شفاف می‌شود و سازمان‌ها باید روی این موضوع متمرکز شوند تا تمام تولیدکنندگان بتوانند محصولات خود را در بورس کالای ایران عرضه کنند. البته در این فرایند به حلقه خرده‌فروشی نیز توجه شده است و در حال تنظیم‌گری هستیم تا مانع برخی سوء استفاده‌ها در مرحله نخست عرضه مواد اولیه به صورت انبوه در این رینگ صنعتی شویم.

نقش بورس های کالایی در تحقق شعار سال ۱۴۰۱

مشاور وزیر امور اقتصاد و دارایی به نقش بورس‌های کالایی در تحقق شعار سال اشاره کرد و افزود: بورس‌های کالا در این زمینه می‌توانند کمک کننده در بهبود روند تولید شرکت‌ها باشند.

حمیدرضا فولادگر خاطرنشان کرد: در ابتدا باید بسته حمایتی برای افزایش تولید شرکت‌ها در نظر گرفته شود و بعد از آن نقش بورس کالا در راستای بهبود روند تولید تعریف شود. وی در پایان گفت: بورس کالا می‌تواند کمک کننده در زنجیره عرضه محصولات شرکت‌های دانش بنیان باشد

تامین نقدینگی بخش تولید از طریق ابزارهای مالی بورس کالا

مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی تهران معتقد است که بورس کالا می تواند از طریق ابزارهایی که در اختیار دارد کمک کننده در نقدینگی بخش تولید باشد. همچنین با توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی، بورس کالا می تواند انبارها را تحت اختیار بگیرد و رسید انبار را برای تولیدکننده ها صادر کند تا واحد تولیدی از طریق رسید انبار بتواند تامین کننده بخشی از نقدینگی خود باشد.

ابراهیم بهادرانی گفت: بورس کالا می تواند کمکی برای ایجاد رقابت بین تولیدکننده ها باشد تا تقاضاکنندگان و تولیدکنندگان بتوانند به دنبال چنین اقدامی نیاز خود را تحت نظم و قاعده برطرف کنند.

تاکید وزارت صمت بر عرضه منظم محصولات تولیدی در بورس کالا

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در نامه ای به مدیران کل صنعت و معدن استان ها نسبت به عرضه منظم تمامی محصولات تولیدی کارخانجات و واحدهای صنعتی در بورس کالا تاکید کرد.

در نامه سیف الله امیری آمده است: پیرو مکاتبات قبلی مبنی بر عرضه کل محصولات تولیدی کارخانجات و واحدهای صنعتی در بورس کالا مقتضی است مجددا به کلیه واحدها اعلام کنید تا نسبت به عرضه منظم تمامی محصولات تولیدی خود در بورس کالا اقدام کنند.

کاهش قیمت گذاری دستوری از اقتصاد با همکاری دولت و بورس کالا

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با بیان اینکه سال گذشته با همکاری مناسب وزارت صمت و بورس کالا شاهد کمرنگ شدن قیمت‌گذاری دستوری از اقتصاد کشور بودیم، گفت: امیدواریم نتایج همکاری‌های مطلوب دولت سیزدهم با بازار سرمایه در سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» به خوبی نمایان شود.

علیرضا ناصرپور گفت: اقداماتی که از سال گذشته در راستای حذف جدی قیمت‌گذاری دستوری انجام شده براساس همکاری‌های بین وزارت صمت و بورس کالا بوده است که نتایج این تعامل در تعادل و شفافیت بازار مشهود است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها