• ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
  • کد خبر: 72924
زغال سنگ

قیمت زغال سنگ در آسیا و اروپا به دنبال پیشنهاد ممنوعیت واردات زغال سنگ روسیه به اتحادیه اروپا که چالش جدیدی برای عرضه جهانی ایجاد می کند، جهش یافت.

به گزارش « کالاخبر » به نقل از ایسنا، روسیه بزرگترین صادرکننده زغال سنگ حرارتی به کشورهای اروپایی است و بازار فروش به کشورهای اروپایی را در اختیار دارد. زغال سنگ حرارتی که اروپا از روسیه خریداری می‌کند، در نیروگاه‌ها و زغال سنگ متالورژیک در فولادسازی استفاده می شود.

سهم روسیه از واردات زغال سنگ حرارتی به اتحادیه اروپا، حدود ۷۰ درصد است و آلمان و لهستان بیشترین وابستگی را دارند. حدود ۱۰ درصد از برق آلمان با استفاده از زغال سنگ سخت تولید می شود و این کشور برخلاف فرانسه، نیروی هسته‌ای اندکی به عنوان یک گزینه جایگزین دارد. وابستگی این منطقه به روسیه با کاهش تولید داخلی، افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است. طبق آمار آژانس بین‌المللی انرژی، اروپا در سال ۲۰۲۰ به میزان ۵۷ میلیون تن زغال سنگ حرارتی از روسیه وارد کرد.

ممنوعیت واردات زغال سنگ این کشور به اروپا، به معنای افزایش رقابت در بازار زغال سنگ دریابرد است که امسال با اختلالات بزرگی روبرو شده است.

قیمت زغال سنگ در اروپا روز سه شنبه پس از انتشار خبر ممنوعیت پیشنهاد شده برای واردات زغال سنگ روسیه، ۱۴ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد سه هفته اخیر صعود کرد. مشکل اینجاست که جایگزینی برای این حجم عظیم از تجارت وجود ندارد و این ممنوعیت اثر دومینو وار خواهد داشت و باعث شکل گیری موج تقاضای جهانی برای زغال سنگ می شود.

طبق آمار ICE Future اروپا، بهای معاملات زغال سنگ نیوکاسل برای تحویل در آوریل روز سه شنبه ۶.۴ درصد افزایش یافت و به ۲۸۱ دلار در هر تن رسید که بزرگترین افزایش در دو هفته گذشته بود. پیش‌بینی می‌شود قیمتها با افزایش تلاش مصرف کنندگان اروپایی برای یافتن منابع جایگزین زغال سنگ روسیه، افزایش بیشتری پیدا کند.

صادرکنندگان در اندونزی که صادرکننده بزرگ زغال سنگ برای نیروگاههاست، در حال بررسی طرحهایی برای نفوذ به بازارهای جدید هستند با این حال باید به مقررات دولتی عمل کنند که تامین تقاضای داخلی را در اولویت قرار داده است. تولیدکنندگان در استرالیا که صادرکنندگان بزرگ زغال سنگ حرارتی است، اعلام کرده اند ظرفیت مازاد تولید اندکی برای افزایش فروش به اروپا دارند.

قیمت زغال سنگ در آسیا در پی موج جدید شیوع کووید ۱۹ در چین و محدود شدن فعالیت کارخانه‌ای و کاهش تقاضا برای سوخت در این کشور، از رکوردی که طی چند هفته اخیر داشت، نزول کرده بود اما قیمت پایه دو برابر و نیم بالاتر از مدت مشابه سال میلادی گذشته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، حتی پیش از تحریمهای جدید، شرکتهای انرژی در اروپا و آسیا از خرید سوخت روسیه اجتناب می کردند و با پیش بینی اعمال تحریمهای بیشتر علیه مسکو، به دنبال منابع دیگری بودند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها