• ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
  • کد خبر: 73023
الهی فرد

کارشناس بازار سرمایه گفت: کشف پریمیوم در بورس کالای ایران این امکان را فراهم کرده تا خریدار و فروشنده بتوانند با قیمت‌هایی که در آینده براساس فرمولی قطعی مشخص خواهد شد، کالای خود را امروز معامله کنند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمودرضا الهی فرد گفت: کشف پریمیوم قراردادی است که برای تنظیم بازار به کمک عرضه تلفیقی می‌آید.

وی افزود: روشن است که خریداران و فروشندگان کالاهای صنعتی تمایل داشته باشند قبل از مهلت نهایی برای خرید و فروش اقلام مورد نیاز از چند ماه قبل نسبت به تامین نیاز خود اقدام کنند تا هم فروشنده از داشتن مشتری برای کالای خویش اطمینان یابد و هم خریدار مطمئن شود که مواد اولیه مورد نیازش به موقع تأمین خواهد شد. اما امروز به ‌جای اینکه ما یک قیمت قطعی و ثابت را در قرارداد لحاظ کنیم، یک فرمول قیمتی را مد نظر قرار می‌دهیم. فروشنده و خریدار نیز تقریبا هر دو حدود ۶ درصد ارزش علی‌الحساب معامله را برای تضمین نزد بورس قرار می‌دهند و معامله براساس آن انجام می‌شود، اما قیمت قطعی معامله در همان سررسید مشخص می‌شود.

به گفته الهی فرد این نوع قراردادها در حالی برای استفاده در بورس کالای ایران طراحی شده که در بیان سابقه و نمونه‌های مشابه از انعقاد این نوع قراردادها در بورس‌های کالایی در دنیا، می‌توان به بورس فلزات لندن اشاره کرد. گرچه تفاوت‌هایی بین این قراردادها در بورس کالای ایران با قراردادهای پریمیوم در بورس لندن وجود دارد. 

وی در پایان گفت: اولین قرار داد کشف پریمیوم متعلق به وکیوم باتوم تولیدی مجتمع پالایش نفت اصفهان کلید خورد و در ادامه بر محصولات قیر، پی وی سی و لوله مسی و شمش فولاد نیز اعمال شد و قرار است به طور گسترده روی کالاهای مختلف براساس طرح وزارت صمت اجرایی شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها